Wyrok NSA z dnia 7 czerwca 2022 r., sygn. III OSK 5192/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Teresa Zyglewska Sędziowie Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 7 czerwca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Rady Miasta Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 31 marca 2021 r. sygn. akt II SA/Go 96/21 w sprawie ze skargi Wojewody Lubuskiego na uchwałę Rady Miasta Z. z dnia [...] lipca 2020 r. nr [...] w sprawie zwolnienia dyrektora Miejskiego Przedszkola nr [...] w Z. od obowiązku realizacji tygodniowego wymiaru zajęć oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim wyrokiem z dnia 31 marca 2021 r. sygn. akt II SA/Go 96/21, po rozpoznaniu skargi Wojewody Lubuskiego na uchwałę Rady Miasta Z.z dnia [...] lipca 2020 r. nr [...] w sprawie zwolnienia dyrektora Miejskiego Przedszkola nr [...] w Z. od obowiązku realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin z zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z wychowankami albo na ich rzecz od dnia 1 września 2020 r. do dnia 31 sierpnia 2024 r., stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały w całości.
W uzasadnieniu wyroku Sąd pierwszej instancji stwierdził, że z art. 42 ust. 7 pkt 2 i art. 42 ust. 6 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r., poz. 2215) zwanej dalej w skrócie KN, nie wynika, aby rada jako organ prowadzący szkołę lub placówkę uprawniona była do przyznawania indywidualnych zwolnień od obowiązku realizacji zajęć. Art. 42 ust. 7 pkt 2 KN określa jedynie, który podmiot jest uprawniony do przyznania zwolnienia.
Podkreślono, że w przypadku zwolnienia od obowiązku realizacji zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 3 KN, organ powinien mieć na uwadze przesłanki wskazane w art. 42 ust. 6 KN, tj. wielkość i typ szkoły oraz warunki pracy. Odmienne stanowisko prowadzi bowiem do wniosku, że zwolnienie dyrektora (wicedyrektora lub nauczyciela pełniącego obowiązki kierownicze) konkretnej placówki od obowiązku realizacji zajęć (art. 42 ust. 3 KN) – w przeciwieństwie do obniżenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin – mogłoby nastąpić de facto w każdej sytuacji. W efekcie przyznanie takiego zwolnienia miałoby charakter arbitralny, dowolny.