Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 3 czerwca 2022 r., sygn. I SA/Lu 405/21

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Monika Kazubińska-Kręcisz (sprawozdawca) Sędziowie WSA Wiesława Achrymowicz WSA Andrzej Niezgoda Protokolant specjalista Marta Wawrzecka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 czerwca 2022 r. sprawy ze skargi A. G. i J. G. na decyzję Dyrektor Izby Celnej z dnia 28 czerwca 2021 r. nr 308000-COP-4102.7.2021.10 w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2017 r. - oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z 28 czerwca z 2021 r. Naczelnik Lubelskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Białej Podlaskiej, po rozpatrzeniu odwołania A. i J. G. (małżonków, podatników, strony) od decyzji Naczelnika Lubelskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Białej Podlaskiej z 25 stycznia 2021 r. określającej zobowiązanie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2017 r. wysokości 563.528 zł, utrzymał w mocy decyzję organu pierwszej instancji.

Z uzasadnienia zaskarżonej decyzji oraz akt sprawy wynika, że wobec podatników przeprowadzono kontrolę celno-skarbową w zakresie przestrzegania przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2017 r., następnie przekształconą w postępowanie podatkowe. Kwestią sporną było rozliczenie przychodu z tytułu nabycia i realizacji praw wynikających z akcji fantomowych, tj. ocena czy jest to przychód z kapitałów pieniężnych, w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: u.p.d.o.f.).

Naczelnik Lubelskiego Urzędu Celno-Skarbowego ustalił, że skarżący był w roku podatkowym 2017 członkiem zarządu Banku M. S.A. (dalej: Bank). Prawo do otrzymania przez niego środków pieniężnych wynikało z przyjętych przez Bank "Szczegółowych zasad przyznawania i wypłaty zmiennych składników wynagrodzenia członkom zarządu Banku M. S.A.". Zdaniem organu, środki pieniężne wynikające z realizacji akcji fantomowych były sposobem obliczenia dodatkowego wynagrodzenia o charakterze premii za określone wyniki finansowe Banku. Aby bowiem można było uznać akcję fantomową za instrument pochodny, zgodnie z art. 3 pkt 28 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, musi ona być prawem majątkowym, którego cena zależy od wartości wskaźników, przy czym prawo to musi być zbywalne i posiadać swoją cenę. Tymczasem, jedynym sposobem realizacji praw z akcji fantomowych jest ich wykup przez Bank i zapłata beneficjentowi (skarżącemu) wynagrodzenia ustalonego według wzoru. Skutkiem tego, akcje fantomowe dedykowane wybranym osobom co do zasady nie funkcjonują na rynku akcji, mają charakter zamknięty, a realizacja praw z nich wynikających nie jest uwarunkowana realiami rynkowymi, skutkującymi wzrostem lub spadkiem ich wartości. Nie mają one związku z kapitałem spółki.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00