Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 27 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.45.2024.2.JG

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotów związanych ze sprzedążą części do motocykli za pomocą kasy rejestrującej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 stycznia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 19 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów związanych ze sprzedążą części do motocykli za pomocą kasy rejestrującej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 lutego 2024 r. (wpływ 14 lutego 2024 r.) oraz pismem z 15 lutego 2024 r. (wpływ 15 lutego 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Planuje Pan otworzyć działalność i rozpocząć obrót nowymi częściami stricte do motocykli - sprzedaż osobom fizycznym i firmom ewidencjonowaną poprzez fakturę VAT zamiast paragonów z kasy fiskalnej.

Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego

Działalność gospodarcza będzie polegała na sprzedaży (obrocie) częściami motocyklowymi w Polsce. Zamówienie konkretnej części motocyklowej i przelew kupca na podstawie faktury „proforma” w celu rozpoczęcia procesu zamówienia. Towar będzie wysyłany (firmą kurierską/pocztą itp.) z właściwą fakturą z wyszczególnieniem części i jej nazwy oraz naliczony w stosownej wysokości podatek VAT za każdą pozycję na fakturze. Dodatkowo na fakturze będzie informacja o kupującym jak i sprzedającym.

Sprzedaż głównie jest skierowana do osób fizycznych jak również warsztatów prowadzących działalność gospodarczą. W obu przypadkach rozliczenie będzie wykonywane przelewem na podstawie faktury VAT.

Przedmiotem sprzedaży będą:

  • części mechaniczne do np.: napędów, zawieszenia, silnika, itp.,
  • części z zakresu elektryki/elektroniki motocykla - czujniki, wiązka elektryczna lub jej elementy,
  • elementy nadwozia typu: czasza, błotniki, owiewka, lampy, lusterka, itp. Brak możliwości zamawiania jakichkolwiek olejów i chemii typu: płyny hamulcowe, smary, oleje do skrzyń, do wałów kardana, lakierów, itp.

Brak możliwości zamawiania kompletnych silników, ram (nadwozia), akumulatorów, kompletnych amortyzatorów, kompletnych wałów, kompletnych skrzyń biegów, opon, felg, zbiorników paliwa, itp.

Mogą się zdarzyć sytuacje, w których przedmiotem sprzedaży będzie część silnika spalinowego o zapłonie iskrowym (ale motocyklowego silnika).

Nie będzie Pan prowadził sprzedaży kompletnych silników, kompletnych skrzyń biegów, kompletnego zawieszenia, kompletnych wałów napędowych, ram (nadwozia). Nadwozie motocykla to rama. Ram nie będzie Pan sprzedawał. Nie będzie Pan dokonywał dostawy przyczep i naczep sklasyfikowanych w CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00.

Wskazał Pan, że w jednym roku przewidywana przez Pana wartość sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych może przekroczyć kwotę 20 000 zł, a w drugim roku nie.

Części do motocykli będzie Pan dostarczał w systemie wysyłkowym. Zapłatę otrzyma Pan przelewem na podstawie faktury.

Pytanie (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu do wniosku):

Czy będzie Pan miał obowiązek ewidencjonować sprzedaż za pomocą kasy rejestrującej, czy też może ją rejestrować na podstawie faktury VAT?

Pan stanowisko w sprawie (stanowisko ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu do wniosku):

W wymienionych poniżej kodach CN nie ma części motocyklowych i też jest zapis „z wyłączeniem motocykli” co sugeruje brak konieczności ewidencji sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej dla części motocyklowych w ogóle. Dodatkowo dalej są wyszczególnione pojazdy, który de facto dotyczy obowiązek ewidencji z pomocą kasy rejestrującej:

g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708, 9401 99 20 i 9401 99 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych.

Pana zdaniem do skutecznej i rzetelnej rejestracji sprzedaży nie potrzebuje Pan kasy rejestrującej a wystarczającą formą będzie dobrze znana i zawierająca wszelkie, niezbędne do rozliczeń przychodów i rozchodów detale standardowa Faktura VAT. Rozliczenia będą bezgotówkowe a na Fakturze będą informacje o naliczonym podatku VAT do dalszych jego rozliczeń z Urzędem Skarbowym jak również detale dotyczące sprzedawanej części. Faktura VAT jest również wystarczającym dowodem sprzedaży dla kupującego. Dodatkowo jest to wystarczająca forma do rzetelnego prowadzenia księgowości firmy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Przepis art. 111 ust. 1 ustawy określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Natomiast sprzedaż na rzecz podatników podatku VAT nie musi być ewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605), zwane dalej rozporządzeniem.

Jak stanowi § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2023 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Pod poz. 36 załącznika do rozporządzenia wymieniono:

Dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
  • dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
  • przedmiotem dostawy nie są towary, jak również usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do niego.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w przepisie § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów, które zostały wymienione w  § 4 rozporządzenia. Zatem bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, podlegają czynności wymienione m.in. w § 4 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Stosownie do § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy:

a) gazu płynnego,

b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),

f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,

h) komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

i) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

j) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

k) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

l) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,

m) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

n) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.

Z wniosku wynika, że planuje Pan otworzyć działalność i rozpocząć obrót nowymi częściami stricte do motocykli - sprzedaż osobom fizycznym i firmom ewidencjonowaną poprzez fakturę VAT zamiast paragonów z kasy fiskalnej. Planuje Pan sprzedawać części mechaniczne do napędów, zawieszenia, silnika, itp. Mogą się zdarzyć sytuacje, w których przedmiotem sprzedaży będzie część motocyklowego silnika spalinowego o zapłonie iskrowym. Nie będzie Pan prowadził sprzedaży kompletnych silników, kompletnych skrzyń biegów, kompletnego zawieszenia, kompletnych wałów napędowych, ram (nadwozia).

Pana wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy będzie Pan miał obowiązek ewidencjonować sprzedaż za pomocą kasy rejestrującej.

Jak już wcześniej wskazano, w myśl § 4 ust. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących nie korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej dostawa części do silnikówm (CN 8409 91 00 i 8409 99 00).

Odnosząc się więc do Pana wątpliwości należy wskazać, że planowana przez Pana działalność gospodarcza, związana m.in. ze sprzedażą części mechanicznych do silników spalinowych sklasyfikowanych w CN 8409 91 00 i CN 8409 99 00 wyłączona jest z prawa do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 4 rozporządzenia, ponieważ dostawa ta została wymieniona w ust. 1 pkt 1 lit. b powyższego paragrafu.

W związku z tym, w odniesieniu do dostawy części mechanicznych do silników spalinowych sklasyfikowanych w CN 8409 91 00 i CN 8409 99 00 będzie miał Pan bezwzględny obowiązek ewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

Natomiast w odniesieniu do dostawy części z zakresu elektryki/elektroniki motocykla, tj. czujniki, wiązka elektryczna lub jej elementy, elementów nadwozia typu: czasza, błotniki, owiewka, lampy, lusterka, itp., czyli tych towarów, które nie zostały wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, będzie miał Pan prawo do zastosowania zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika. Jednakże prawo do skorzystania ze zwolnienia z § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika będzie Panu przysługiwało tylko i wyłącznie wówczas, gdy zostaną spełnione przesłanki wynikających z poz. 36 załącznia, czyli dostarczy Pan towar w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), zapłatę za towar otrzyma Pan w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Odnosząc się do kwestii sprzedaży towarów (części do motocykli) na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą (podatników) należy wskazać, że na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy nie będzie musiał Pan ewidencjonować tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Zgodnie natomiast z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Stosownie do art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy:

Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a) czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b) czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Jak wynika z przywołanych przepisów podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika. W związku z tym, sprzedaż towarów na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą będzie Pan zobowiązany udokumentować fakturą.  

Ponadto Ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT. Jednakże na żądanie nabywcy, niebędącego podatnikiem podatku VAT, wyrażone w odpowiednim czasie jest Pan zobowiązany wystawić fakturę. Należy podkreślić, że wystawienie na rzecz nabywcy niebędącego podatnikiem podatku VAT faktury, nie zwalnia Pana z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży części mechanicznych do silników spalinowych sklasyfikowanych w CN 8409 91 00 i CN 8409 99 00, czy też innych towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 ustawy, za pomocą kasy rejestrującej.

W odniesieniu do sprzedaży towarów zwolnionych z § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, tj. czujników, wiązki elektrycznej lub jej elementy, elementów nadwozia typu: czasza, błotniki, owiewka, lampy, lusterka, itp., na rzecz nabywcy niebędącego podatnikiem podatku VAT, jeżeli zażąda on faktury będzie Pan zobowiązany do jej wystawienia.  

W związku z powyższym Pana stanowisko, że do skutecznej i rzetelnej rejestracji sprzedaży nie potrzebuje Pan kasy rejestrującej a wystarczającą formą będzie dobrze znana i zawierająca wszelkie, niezbędne do rozliczeń przychodów i rozchodów detale standardowa Faktura VAT uznaję za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00