Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 25 maja 2022 r., sygn. V SA/Wa 3721/21

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Jarosław Stopczyński (spr.), Sędzia WSA - Monika Kramek, Asesor WSA - Iwona Kozłowska, Protokolant - ref. Patrycja Młynarczyk, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 maja 2022 r. sprawy ze skargi [...] na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] kwietnia 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zmiany zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej oddala skargę.

Uzasadnienie

Przedmiotem oceny sądu jest decyzja Głównego Inspektora Farmaceutycznego (dalej także jako: organ odwoławczy, organ II instancji, GIF) z dnia [...] kwietnia 2021 r. znak: [...] utrzymująca w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego we [...] (dalej także jako: WIF, organ i instancji) z dnia [...] października 2020 r. znak: [...], którą odmówiono [...] (dalej także jako: strona, skarżąca, wnioskodawca) dokonania zmiany zezwolenia znak [...] z dnia [...] lipca 2014 r. zmienionego decyzją: [...] z dnia [...] kwietnia 2018 r. poprzez zmianę nazwy apteki z [...] na "[...]".

W uzasadnieniu decyzji z dnia [...] kwietnia 2021 r. GIF przywołał m.in. następującą argumentację:

Przepis art. 108 ust. 4 pkt 4 lit. a u.p.f stanowi, że "Organy Inspekcji Farmaceutycznej wydają decyzje w zakresie: udzielenia, zmiany, cofnięcia, odmowy udzielenia, lub stwierdzenia wygaśnięcia zezwolenia: na prowadzenie apteki".

W oparciu o przepis art. 99 ust. 2 u.p.f. "Udzielenie, odmowa udzielenia, zmiana, cofnięcie lub stwierdzenie wygaśnięcia zezwolenia na prowadzenie apteki należy do wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego". Przywołany przepis prawa nie stanowi samodzielnej podstawy prawnej do wydania decyzji w przedmiocie zmiany zezwolenia, albowiem ma on jedynie charakter normy kompetencyjnej. Zgodnie z utrwalonym poglądem orzecznictwa, z uwagi na to, że Prawo farmaceutyczne nie zawiera samodzielnej podstawy do zmiany zezwolenia na prowadzenie apteki, za wyłączną podstawę rozstrzygnięcia nie może być uznany przepis art. 99 ust. 2 u.p.f., albowiem jest to przepis kompetencyjny, który określa organ administracji publicznej właściwy m. in. do zmiany zezwolenia. Podstawą do zmiany decyzji w przedmiocie zezwolenia na prowadzenie apteki może być jedynie przepis art. 155 k.p.a., który dotyczy możliwości uchylenia lub zmiany ostatecznej decyzji organu administracji publicznej, na podstawie której strona nabyła konkretne prawo.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00