Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 24 maja 2022 r., sygn. I FSK 932/20
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marek Olejnik, Sędzia NSA Gabriela Zalewska-Radzik (sprawozdawca), Sędzia WSA del. Elżbieta Olechniewicz, po rozpoznaniu w dniu 24 maja 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 6 lutego 2020 r. sygn. akt I SA/Ol 799/19 w sprawie ze skargi Gminy O. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 października 2019 r. nr 0112-KDIL1-1.4012.324.2019.2.RW w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 6 lutego 2020 r., sygn. akt I SA/Ol 799/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie uchylił zaskarżoną przez Gminę O. (dalej: "Gmina", "Wnioskodawca", "Skarżąca") interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: także "DKIS", "Organ interpretacyjny") z 4 października 2019 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług (dalej: także "podatek VAT").
Wyrok podobnie, jak pozostałe powołane w uzasadnieniu orzeczenia sądów administracyjnych, jest dostępny w Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych na stronie internetowej: orzeczenia.nsa.gov.pl (dalej: "CBOSA").
Z uzasadnienia wyroku Sądu pierwszej instancji wynika, że we wniosku o wydanie interpretacji Gmina podała, że jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W jej strukturze organizacyjnej funkcjonuje aktualnie 11 jednostek budżetowych, 1 zakład budżetowy oraz dodatkowo Urząd Gminy i Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej. Jednostki oraz Zakład nie stanowią odrębnych podatników VAT, a ich obroty są wykazywane w skonsolidowanych rozliczeniach Gminy począwszy od 1 stycznia 2016 r. Gmina jest właścicielem infrastruktury wodno–kanalizacyjnej, która jest wykorzystywana za pośrednictwem zakładu budżetowego - Zakładu Obsługi Komunalnej w O. do działalności w zakresie dostarczania wody oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków. W związku z tą działalnością Gmina ponosi zarówno wydatki bieżące na utrzymanie sieci wodno–kanalizacyjnej, jak i wydatki majątkowe (inwestycyjne). W szczególności w latach 2016–2019 Gmina zrealizowała inwestycje w infrastrukturę, opisane szczegółowo we wniosku o wydanie interpretacji. Budowa/modernizacja i utrzymanie infrastruktury należy do zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty obejmujących sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę oraz kanalizacji. Zarówno wydatki inwestycyjne, jak i wydatki bieżące, są dokumentowane fakturami VAT, na których Gmina jest oznaczona, jako nabywca towarów i usług. W ramach działalności prowadzonej w powyższym zakresie Gmina:
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right