Postanowienie NSA z dnia 24 maja 2022 r., sygn. I GSK 948/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Joanna Salachna po rozpoznaniu w dniu 24 maja 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. Sp. z o.o. w W. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 grudnia 2021 r., sygn. akt V SAB/Wa 24/21 w zakresie odrzucenia skargi A. Sp. z o.o. w W. na bezczynność Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w przedmiocie rozpatrzenia protestu postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: WSA) postanowieniem z 16 grudnia 2021 r., sygn. akt V SAB/Wa 24/21, po rozpoznaniu skargi A. Sp. z o.o. w W. (dalej: spółka lub skarżąca) na bezczynność Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych (dalej: organ lub MJWPU), w przedmiocie rozpatrzenia protestu, odrzucił skargę.
WSA orzekał w następującym stanie faktycznym sprawy.
W skardze do WSA, pismem z [...] lipca 2021 r., spółka wniosła skargę na bezczynność MJWPU w przedmiocie rozpatrzenia protestu w sprawie odrzucenia wniosku o dofinansowanie realizacji projektu pt. "[...]". Wniosek ten został złożony w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020 r., Oś priorytetowa III "Rozwój potencjału innowacyjnego i przedsiębiorczości", Działanie 3.3 "Innowacje w MŚP", Typ projektów "Finansowanie wydatków MŚP, których sytuacja pogorszyła się w związku z pandemią COVID-19, dotyczących utrzymania bieżącej działalności firmy i zapewnienia jej płynności finansowej".
W odpowiedzi na skargę MJWPU wniosła o oddalenie skargi.
Rozpoznając skargę, WSA stwierdził, że skarga ta nie dotyczy bezczynności w rozumieniu art. 3 § 2 pkt 8 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, dalej: p.p.s.a.). O bezczynności organu administracji publicznej można bowiem mówić, gdy organ jest do tego zobowiązany, a mimo tego nie wydaje decyzji, postanowienia albo też nie wydaje aktu lub nie dokonuje czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. Natomiast nie każde działanie podejmowane przez organ administracji publicznej może być zakwalifikowane jako decyzja, postanowienie lub też czynność materialno-techniczna w rozumieniu art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. Jeżeli zaś załatwienie konkretnego wniosku przez organ administracji nie przybiera formy decyzji, postanowienia lub też aktu lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a., to w takiej sprawie nie przysługuje skarga na bezczynność. Wynika to z treści art. 3 § 2 pkt 8 p.p.s.a.