Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 24 maja 2022 r., sygn. II OSK 230/22

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zofia Flasińska Sędziowie Sędzia NSA Zdzisław Kostka Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) Protokolant asystent sędziego Inesa Wyrębkowska po rozpoznaniu w dniu 24 maja 2022 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej T. Ł. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 listopada 2021 r. sygn. akt VII SA/Wa 1911/21 o odrzuceniu skargi T. Ł. na uchwałę Naczelnej Rady Odbudowy m. st. Warszawy z dnia 29 maja 1948 r. nr 29 w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego postanawia: oddalić skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z dnia 24 listopada 2021 r. sygn. akt VII SA/Wa 1911/21 odrzucił skargę T. Ł. na uchwałę Naczelnej Rady Odbudowy Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 29 maja 1948 r. nr 29 w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

W motywach orzeczenia Sąd pierwszej instancji badając w pierwszej kolejności dopuszczalność merytorycznego rozpoznania samej skargi, przywołał art. 1 § 1 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sadów administracyjnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 137 z późn. zm.) zwanej dalej w skrócie P.u.s.a. i wskazał na zakres rozstrzygania spraw, który obejmuje kontrolę działalności administracji publicznej, rozstrzyganie sporów kompetencyjnych i sporów o właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego, samorządowymi kolegiami odwoławczymi i między tymi organami a organami administracji rządowej. Podkreślono, że zakres kognicji sądów administracyjnych określa art. 3 § 2, art. 4 i art. 5 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) zwanej dalej w skrócie P.p.s.a. i wśród katalogu objętego art. 3 § 2 P.p.s.a. nie ma aktów wydawanych przez takie organy jak Naczelna Rada Odbudowy Miasta Stołecznego Warszawy (zwana dalej Naczelną Radą Odbudowy). Podmiot ten został powołany na podstawie dekretu z dnia 24 maja 1945 r. o odbudowie m.st. Warszawy, który to dekret został uchylony ustawą z dnia 3 lipca 1947 r. o odbudowie m.st. Warszawy (Dz. U. R. P. Nr 52, poz. 268), zwanej dalej ustawą o odbudowie Warszawy. Sąd pierwszej instancji opisał skład Naczelnej Rady Odbudowy wskazując, że jej Przewodniczącym był Prezes Rady Ministrów, a pozostałych członków 30-osobowego składu powoływał Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej spośród przedstawicieli właściwych resortów rządowych, samorządu m.st. Warszawy, działaczy społecznych oraz wybitnych fachowców z dziedziny nauki, techniki i sztuki (art. 5 ust. 1 i ust. 2 ustawy o odbudowie Warszawy). Art. 6 ww. ustawy określał, że sporządzenia regionalnych i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego na obszarze m.st. Warszawy dokonywało Biuro Odbudowy Stolicy podległe Ministrowi Odbudowy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00