Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 23 maja 2022 r., sygn. III SA/Kr 245/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Czeluśniak Sędziowie WSA Hanna Knysiak-Sudyka WSA Ewa Michna ( spr.) Protokolant starszy sekretarz sądowy Renata Nowak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 maja 2022 r. sprawy ze skargi Wojewody Małopolskiego na uchwałę Rady Gminy Zawoja z dnia 21 września 2021 r. nr XXIX/321/2021 w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Zawoja stwierdza nieważność § 31 pkt 4 oraz § 72 ust. 3 pkt 3 załącznika do zaskarżonej uchwały – Statutu Gminy Zawoja.

Uzasadnienie

Wojewoda Małopolski wniósł skargę na uchwałę Rady Gminy Zawoja nr XXIX/321/2021 z 21 września 2021 r. w sprawie uchwalenia statutu Gminy Zawoja

Zaskarżonej uchwale Wojewoda zarzucił istotne naruszenie prawa, w szczególności:

– art. 30 ust. 1 i ust. 3 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 583 ze zm.) – dalej: u.s.g, przez nieuprawnione rozszerzenie zadań organu wykonawczego na "rozpatrywanie i realizację wniosków komisji Rady",

– art. 28aa ust. 1 u.s.g. przez nałożenie na organ wykonawczy gminy obowiązku składania co sesję "informacji o stopniu realizacji wniosków komisji Rady Gminy",

– art. 18 ust. 2 pkt 2 u.s.g. przez przyznanie komisji uprawnień należących do organu jakim jest Rada Gminy.

Wojewoda wskazał, że analizując zaskarżoną uchwałę powziął wątpliwości co do zapisu § 31 pkt 4 oraz § 72 ust 3 pkt 3 załącznika do uchwały - Statutu Gminy Zawoja. Podał, że w § 31 pkt 4 Rada Gminy Zawoja postanowiła, że porządek obrad obejmuje w szczególności informację Wójta o stopniu realizacji wniosków komisji Rady Gminy, zaś w § 72 ust. 3 pkt 3 wskazano, że do zadań i obowiązków Wójta należy w szczególności rozpatrywanie i realizacja wniosków komisji Rady.

Dalej organ nadzoru wskazał, że 12 października 2021 r. wystosował do Rady Gminy Zawoja zawiadomienie o wszczęciu postępowania nadzorczego, podnosząc zastrzeżenia względem ww. postanowień Statutu Gminy Zawoja, a także zwracając się o przedłożenie stosownych wyjaśnień. W odpowiedzi Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zawoja ds. Budżetu i Rozwoju wskazał, że § 31 pkt 2 Statutu pozwalał komisjom formułować wnioski, więc kwestionowany § 31 pkt 4 Statutu był tego konsekwencją. Wojewoda przyznał, że komisje są uprawnione do formułowania wniosków, jednakże sama możliwość formułowania wniosków nie jest równoznaczna z nałożeniem obowiązku ich wykonania przez Wójta Gminy. Takiego obowiązku nie przewiduje § 31 pkt 2 Statutu, wobec czego nie był on przedmiotem skargi. Zdaniem Wojewody, adresatem tego typu wniosków komisji powinna być Rada Gminy, bowiem komisje są wyłącznie jej "wewnętrznymi organami pomocniczymi". Nie można było zatem zgodzić się z wyjaśnieniami, że adresatem takich wniosków mógł być wyłącznie Wójt. Wojewoda podkreślił, że nie można było utożsamiać komisji Rady z Radą Gminy jako organem stanowiącym, zaś treść wyjaśnień Przewodniczącego Rady wskazywała na brak zrozumienia, że komisje Rady nie mogą wykonywać uprawnień Rady Gminy. Wojewoda podał też, że z przesłanych przez organ wyjaśnień wynikało, że kwestionowane zapisy Statutu były próbą zobligowania Wójta do szerszej współpracy z radnymi. Jednakże – zdaniem Wojewody, takim celom nie mogły służyć zapisy naruszające podział kompetencji pomiędzy organami.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00