Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 8 lutego 2024 r., sygn. II SA/Sz 1014/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Bukowiecka-Kleczaj (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Sokołowska, Asesor WSA Joanna Świerzko-Bukowska po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 8 lutego 2024 r. sprawy ze skargi I. H. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego I. uchyla w części zaskarżoną decyzję w punkcie 2 w zakresie określenia początkowej daty przyznania skarżącej świadczenia pielęgnacyjnego, II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz skarżącej I. H. kwotę [...]([...]) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 15 czerwca 2023 r. I. H. wystąpiła o przyznanie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia w związku z opieką nad niepełnosprawną w stopniu znacznym matką K. H..

Decyzją z dnia 11 lipca 2023 r., nr SŚRiFA.5222.28.2023.MH, Burmistrz L., na podstawie art. 1 ust. 2 pkt 1 i ust. 3, art. 2 pkt 2, art. 17 ust. 1b pkt 1 i 2, ust. 5 pkt 2 lit. a, art. 20 ust. 1 i ust. 2, art. 24 ust. 1, ust. 2a, ust. 4, art. 26 ust. 3 i ust. 4, art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych oraz art. 104, art. 130 § 4 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego, odmówił przyznania I. H. (dalej również jako: "skarżąca", "strona"), wnioskowanego świadczenia, wskazując, że nie spełnia ona przesłanek określonych w ustawie o świadczeniach rodzinnych, dotyczących wieku powstania niepełnosprawności osoby wymagającej opieki. Organ nie zakwestionował "bezsprzecznej opieki nad matką, poświęcenia i niemożności podjęcia zatrudnienia" przez stronę, jednak wyjaśnił, że ustalony stopień niepełnosprawności K. H. datuje się od 82 roku życia. Dodał, że co prawda Trybunał Konstytucyjny orzekł o niekonstytucyjności wprowadzenia do ustawy o świadczeniach rodzinnych kryterium wieku powstania niepełnosprawności jako przesłanki uzależniającej uzyskanie świadczenia pielęgnacyjnego, jednak wyrok Trybunału nie oznacza usunięcia tego kryterium z ustawy. Aktualnie powyższy wyrok stanowi jedynie podstawę działań legislacyjnych zmierzających do jego realizacji. Organ nie może przy tym pominąć przepisów, które do chwili obecnej są w obrocie prawnym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00