Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 15 lutego 2024 r., sygn. II SA/Wr 636/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Ireneusz Dukiel Sędziowie: Sędzia WSA Władysław Kulon Sędzia WSA Adam Habuda (spr.) Protokolant: asystent sędziego Sławomir Mirowski po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 15 lutego 2024 r. sprawy ze skargi A. sp. z o.o. z siedzibą w C. na zarządzenie pokontrolne Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 14 lutego 2023 r. nr DJ 9/2023 w przedmiocie obliczania wysokości należnej opłaty za marnowanie żywności I. uchyla zaskarżone zarządzenie pokontrolne w całości; II. zasądza od Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska na rzecz strony skarżącej kwotę 697 (słownie: sześćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Zarządzeniem pokontrolnym nr DJ 9/2023 z dnia 14 lutego 2023 r. Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska (dalej WIOŚ, Inspektor, organ ochrony środowiska) reprezentowany przez Kierownika Delegatury w Jeleniej Górze na podstawie ustaleń kontroli przeprowadzonej w dniach 23 listopada 2022 r. – 22 grudnia 2022 r. w markecie A.(1) przy ul. [...] w J. (udokumentowanej protokołem nr [...]) zarządził, aby zgodnie z obowiązującymi przepisami obliczać wysokość należnej opłaty za marnowanie żywności, przy uwzględnieniu masy przeterminowanej żywności pochodzenia zwierzęcego, zakwalifikowanej jako uboczne produkty pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczone do spożycia przez ludzi kategorii 3. Organ zarządził bieżące realizowanie obowiązków i wyznaczył termin przesłania pisemnej informacji o zakresie podjętych i zrealizowanych działań służących wyeliminowaniu naruszeń – wskazując 17 marca 2023 r.

W uzasadnieniu zarządzenia WIOŚ przedstawił ramy prawne podjętego działania przywołujące definicje marnowania żywności, żywności oraz przeterminowanej żywności pochodzenia zwierzęcego. Organ skonkludował, że przeterminowana żywność pochodzenia zwierzęcego, klasyfikowana przez przedsiębiorców jako produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczone do spożycia przez ludzi, przed wycofaniem z etapu dystrybucji spełniała wymogi prawa żywnościowego, w tym określone w rozporządzeniu (WE) nr 178/2003. Zdaniem WIOŚ żywność, która została wprowadzona na rynek, a następnie wycofana z etapu dystrybucji i nieprzekazana organizacji pozarządowej, została zmarnowana. Finalnie organ przywołał dane odnośnie masy zmarnowanej żywności wskazując, że przeterminowana żywność pochodzenia zwierzęcego, klasyfikowana przez przedsiębiorców jako produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczone do spożycia przez ludzi (2.0756 Mg) nie została uwzględniona w sprawozdaniu o marnowanej żywności za rok 2021 jako żywność zmarnowana.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00