Postanowienie NSA z dnia 19 maja 2022 r., sygn. II GSK 261/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Andrzej Skoczylas po rozpoznaniu w dniu 19 maja 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej J. B. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 września 2021 r. sygn. akt VI SAB/Wa 100/21 w zakresie odrzucenia skargi J. B. na bezczynność Zarządu Związku Biur Porad Obywatelskich w Warszawie w przedmiocie wydania zaświadczenia potwierdzającego posiadanie wiedzy i umiejętności w zakresie poradnictwa obywatelskiego postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z dnia 28 września 2021 r., sygn. akt VI SAB/Wa 100/21, na podstawie art. 58 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; powoływanej dalej jako: p.p.s.a.), odrzucił skargę J. B. na bezczynność Zarządu Związku Biur Porad Obywatelskich w Warszawie w przedmiocie wydania zaświadczenia potwierdzającego posiadanie wiedzy i umiejętności w zakresie poradnictwa obywatelskiego.
Postanowienie Sądu I instancji zostało wydane w następującym stanie sprawy:
Pismem z dnia 26 października 2018 r. J. B. wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na bezczynność Zarządu Związku Biur Porad Obywatelskich w Warszawie w przedmiocie wydania zaświadczenia potwierdzającego posiadanie wiedzy i umiejętności w zakresie poradnictwa obywatelskiego na wniosek z dnia 24 września 2018 r. Ponadto skarżący wniósł o zobowiązanie organu do załatwienia wniosku w terminie 7 dni, a także o zasądzenie od organu zwrotu kosztów postępowania sądowoadministracyjnego.
Odrzucając skargę strony Sąd I instancji przywołał treść art. 3 § 2, § 2a i § 3 p.p.s.a. oraz stwierdził, że sądy administracyjne są właściwe wyłącznie do rozpatrywania skarg w sprawach określonych w powołanych przepisach. Zakres właściwości rzeczowej sądów administracyjnych wyznacza katalog skarg na określone w art. 3 § 2 i § 2a p.p.s.a. działania organów administracji publicznej, a także ich bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania, ale tylko w przypadkach, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 1 - 4a p.p.s.a. WSA wskazał, że katalog ten rozszerzają przepisy ustaw szczególnych, które przewidują kontrolę sądu administracyjnego w sprawach nieprzewidzianych w art. 3 § 2 p.p.s.a.