Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 18 maja 2022 r., sygn. II SA/Rz 1863/21

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący SWSA Ewa Partyka /spr./ Sędziowie WSA Elżbieta Mazur - Selwa AWSA Maria Mikolik po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 18 maja 2022 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Przemyślu na uchwałę Rady Gminy w Stubnie z dnia 27 czerwca 2016 r. nr XVII/111/16 w przedmiocie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stubno stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części dotyczącej § 1 ust. 2, § 2 pkt 5, 6, 7, 8, § 5 ust. 2, § 8 ust. 1 pkt 1 i 2, ust. 2 i ust. 3.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi Prokuratora Rejonowego w Przemyślu (dalej w skrócie: "Prokurator") jest uchwała Rady Gminy w Stubnie (dalej zwana: "Radą" lub "organem") z dnia 27 czerwca 2016 r. Nr XVII/ 111/16 w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stubno (Dz. Urz. Woj. z 2016 r. poz. 2222).

Kwestionowana uchwała została wydana w oparciu o przepisy art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 446; dalej: "u.s.g.") oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 250; dalej zwana: "ustawą"), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Przemyślu.

Powyższą uchwałę Prokurator zaskarżył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie w części dotyczącej § 1 ust. 2, § 2 pkt 5, 6, 7, 8, § 5 ust. 2, § 8 ust. 1 pkt 1 i 2, ust. 2 i ust. 3 wnosząc o stwierdzenie jej nieważności w tym zakresie, jako sprzecznej z prawem. Prokurator zarzucił ww. uchwale naruszenie:

- art. 7 i art. 94 Konstytucji RP, przez jej uchwalenie w ww. zakresie w sposób wykraczający poza udzieloną normę upoważniającą, wskazaną w ustawie, a tym samym naruszenie konstytucyjnych warunków legalności aktu prawa miejscowego wydanego na podstawie upoważnienia ustawowego; 

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00