Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 17 maja 2022 r., sygn. II GSK 2022/18
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dorota Dąbek Sędzia NSA Mirosław Trzecki Sędzia del. WSA Tomasz Smoleń (spr.) po rozpoznaniu w dniu 17 maja 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej (...) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 17 lipca 2018 r. sygn. akt III SA/Gl 243/18 w sprawie ze skargi (...) na decyzję Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego w Katowicach z dnia (...)r. nr (...) w przedmiocie ustalenia opłaty podwyższonej za wydobywanie kopaliny bez wymaganej koncesji oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 10 lipca 2018 r. sygn. akt III SA/Gl 243/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę (...) (skarżący) na decyzję Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego w Katowicach z dnia (...) r. nr (...) ldz. (..) w przedmiocie opłaty podwyższonej za wydobycie kopaliny bez wymaganej koncesji.
Sąd I instancji orzekał w następującym stan faktyczny sprawy.
Decyzją z (...)r. Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Poznaniu ustalił skarżącemu opłatę podwyższoną za wydobycie kruszywa naturalnego - piasku, bez wymaganej koncesji, na działkach o numerach ewidencyjnych 9 i 10 w granicach bieżących śladów eksploatacji w zachodniej części wyrobiska, położonego przy ul. (...) w miejscowości (...), Gmina (...), powiat (...), województwo (...) w wysokości 36 516,80 zł oraz zobowiązał do wniesienia naliczonej opłaty:
1. w wysokości 60 % na konto Gminy (...),
2. w wysokości 40% na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie.
W wyniku oględzin przeprowadzonych 16 grudnia 2015 r. organ ustalił, że na działkach (....) znajduje się wyrobisko nr 1, na działkach (...) – wyrobisko nr 2, a na działce nr 2- wyrobisko nr 3. Z uwagi na fakt, że ślady bieżącej eksploatacji dotyczyły tylko wyrobiska 2, wszczęcie postępowania w przedmiocie ustalenia opłaty podwyższonej nastąpiło tylko wobec niego.
Fakt prowadzenia wydobycia wynikał również z pisma Dyrektora (...) Parku Narodowego z (...) r., zawierającego prośbę o sprawdzenie legalności wydobycia kruszywa prowadzonego na działkach (...), które są położone na gruntach prywatnych znajdujących się na terenie Parku, gdyż służby parku stwierdziły wydobywanie kruszywa na wskazanych działkach.