Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 17 maja 2022 r., sygn. II GSK 2022/18

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dorota Dąbek Sędzia NSA Mirosław Trzecki Sędzia del. WSA Tomasz Smoleń (spr.) po rozpoznaniu w dniu 17 maja 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej (...) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 17 lipca 2018 r. sygn. akt III SA/Gl 243/18 w sprawie ze skargi (...) na decyzję Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego w Katowicach z dnia (...)r. nr (...) w przedmiocie ustalenia opłaty podwyższonej za wydobywanie kopaliny bez wymaganej koncesji oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 10 lipca 2018 r. sygn. akt III SA/Gl 243/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę (...) (skarżący) na decyzję Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego w Katowicach z dnia (...) r. nr (...) ldz. (..) w przedmiocie opłaty podwyższonej za wydobycie kopaliny bez wymaganej koncesji.

Sąd I instancji orzekał w następującym stan faktyczny sprawy.

Decyzją z (...)r. Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Poznaniu ustalił skarżącemu opłatę podwyższoną za wydobycie kruszywa naturalnego - piasku, bez wymaganej koncesji, na działkach o numerach ewidencyjnych 9 i 10 w granicach bieżących śladów eksploatacji w zachodniej części wyrobiska, położonego przy ul. (...) w miejscowości (...), Gmina (...), powiat (...), województwo (...) w wysokości 36 516,80 zł oraz zobowiązał do wniesienia naliczonej opłaty:

1. w wysokości 60 % na konto Gminy (...),

2. w wysokości 40% na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie.

W wyniku oględzin przeprowadzonych 16 grudnia 2015 r. organ ustalił, że na działkach (....) znajduje się wyrobisko nr 1, na działkach (...) – wyrobisko nr 2, a na działce nr 2- wyrobisko nr 3. Z uwagi na fakt, że ślady bieżącej eksploatacji dotyczyły tylko wyrobiska 2, wszczęcie postępowania w przedmiocie ustalenia opłaty podwyższonej nastąpiło tylko wobec niego.

Fakt prowadzenia wydobycia wynikał również z pisma Dyrektora (...) Parku Narodowego z (...) r., zawierającego prośbę o sprawdzenie legalności wydobycia kruszywa prowadzonego na działkach (...), które są położone na gruntach prywatnych znajdujących się na terenie Parku, gdyż służby parku stwierdziły wydobywanie kruszywa na wskazanych działkach.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00