Wyrok NSA z dnia 17 maja 2022 r., sygn. II GSK 2091/18
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dorota Dąbek (spr.) Sędzia NSA Mirosław Trzecki Sędzia del. WSA Tomasz Smoleń po rozpoznaniu w dniu 17 maja 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 kwietnia 2018 r. sygn. akt VI SA/Wa 1921/17 w sprawie ze skargi (...) S.A. z siedzibą w W. na decyzję Ministra Rozwoju i Finansów z dnia (...) nr (...) w przedmiocie kary pieniężnej za niedopełnienie obowiązków wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu 1. uchyla zaskarżony wyrok w całości; 2. oddala skargę; 3. odstępuje od zasądzenia kosztów postępowania sądowego w całości.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: sąd I instancji, WSA) wyrokiem z 11 kwietnia 2018 r., sygn. akt VI SA/Wa 1921/17, w sprawie ze skargi (...)z siedzibą w (...)(dalej: skarżąca, Spółka, strona) na decyzję Ministra Rozwoju i Finansów (dalej: Minister, organ) z dnia (...)r., nr (...), w przedmiocie kary pieniężnej: w punkcie pierwszym uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Głównego Inspektora Informacji Finansowej z dnia (...) r.; w punkcie drugim zasądził od Ministra Finansów na rzecz (...). z siedzibą w (...) kwotę 13317 zł (słownie: trzynaście tysięcy trzysta siedemnaście złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym sprawy:
Kontrolerzy Komisji Nadzoru Finansowego w dniach od 21 do 25 września 2015r. przeprowadzili kontrolę Spółki, której zakres obejmował przestrzeganie przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r., poz. 1049 ze zm.; dalej: ustawa lub u.p.p.p.) w okresie: 1 stycznia 2014 r. - 25 września 2015 r. W wyniku potwierdzenia w przeprowadzonym postępowaniu przedstawionych zarzutów, Generalny Inspektor Informacji Finansowej wydał w dniu (...) r. decyzję nakładającą na (...) karę pieniężną w wysokości 300.000,00 zł za niedopełnienie obowiązku rejestracji 95 transakcji, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy. Ustalając wysokość kary pieniężnej Generalny Inspektor uwzględnił rodzaj i zakres naruszenia, dotychczasową działalność instytucji obowiązanej oraz jej możliwości finansowe. W uzasadnieniu podkreślił, że wyniki kontroli bezsprzecznie dowodzą, iż doszło do niedopełnienia obowiązku rejestracji 95 transakcji, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, w terminie określonym § 2 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 września 2001 r. w sprawie określenia wzoru rejestru transakcji, sposobu jego prowadzenia oraz trybu dostarczania danych z rejestru Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej (Dz. U. Nr 113, poz. 1210, z późn. zm., zwane dalej "rozporządzeniem"). Odnosząc się do argumentów podniesionych w toku postępowania przez Towarzystwo organ wskazał, że "prawidłowa" rejestracja transakcji ponadprogowej ma miejsce jedynie tego samego dnia co przeprowadzona transakcja lub dnia następnego, natomiast rejestracja po tym terminie jest traktowana jak brak dokonania rejestracji transakcji i skutkuje zastosowaniem sankcji przewidzianej w art. 34a pkt 1 ustawy. Organ wziął też pod uwagę argument dotyczący jedynie 3 miesięcznego przekroczenia terminów, a także naruszenia tylko jednego obowiązku. Zwrócił również uwagę na możliwości finansowe Towarzystwa, a także na dotychczasową prawidłową działalność Towarzystwa, wskazując, iż wymierzona kara stanowi ok. 0,09% średniego rocznego dochodu Spółki za lata 2014-2015.