Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 26 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-2.4014.313.2023.1.PB
W zakresie skutków podatkowych zakupu samochodu przez osobę z orzeczoną niepełnosprawnością.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 grudnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 27 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zakupu samochodu przez osobę z orzeczoną niepełnosprawnością. Uzupełnił go Pan pismami z 28 grudnia 2023 r. (wpływ 28 grudnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Zakupił Pan samochód osobowy, na podstawie umowy cywilnoprawnej i – zgodnie z obowiązującymi przepisami podatkowymi – powinien Pan zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych. W objaśnieniach do składanej deklaracji w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC-3), w sekcji nr I „Objaśnienia ogólne” w punkcie nr 3, zapisano m.in., że „Deklaracji nie składa się, gdy: … podatnikiem jest: kupujący na własne potrzeby sprzęt rehabilitacyjny, wózki inwalidzkie, motorowery, motocykle lub samochody osobowe – jeśli ma: orzeczenie o znacznym albo umiarkowanym stopniu niepełnosprawności (nieważne, jakie ma schorzenie).”
W Pana ocenie, do zwolnienia Pana z obowiązku opłacenia podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zakupu samochodu osobowego na potrzeby własne, jest pkt V – ppkt 5 orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, w którym wskazano, że jest wymagane, cyt. „konieczności zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze oraz pomoce techniczne, ułatwiające funkcjonowanie danej osoby.” Wydaje się słusznym Pana stanowisko, wskazujące, na podstawie cytowanego wyżej pkt V, ppkt 5 orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, że do środków zaopatrzenia należy również zakup na potrzeby własne samochodu osobowego, który jest niezbędnym środkiem bezpośrednio ułatwiającym Panu funkcjonowanie.
Zakupiony samochód służy Panu do przemieszczania się na znaczne odległości w celu korzystania z rehabilitacji narządów ruchu, dotarcia do zakładów rehabilitacyjnych oraz wykonywania pracy zawodowej, jako osoba niepełnosprawna. Ze względu na postępującą obniżoną sprawność ruchową, będącą skutkiem choroby neurologicznej, zakup samochodu był niezbędny i pozwala Panu na zachowanie ograniczonej samodzielności w życiu codziennym oraz zapewnienia dostępności leczenia poprzez stosowaną rehabilitację. Stwierdzony w wydanym, przez Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności, w dniu (...) 2023 r., Orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności, symbol przyczyny niepełnosprawności 10-N, w stopniu umiarkowanym, dotyczy chorób neurologicznych m.in. takich jak: choroby zapalenia ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego prowadzące do trwałych deficytów neurologicznych, choroby rdzenia kręgowego, uszkodzenia nerwów czaszkowych i obwodowych. Pana choroba – (…). Pana choroba jest chorobą postępującą, nie podaje się Panu leków, a jedyne co można w Pana sytuacji zrobić to zachować aktywność funkcjonalną poprzez codzienną aktywność życiową i rehabilitację. Pana choroba charakteryzuje się (…). W ww. Orzeczeniu Lekarz Orzecznik wypowiedział się jednoznacznie o „konieczności zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze oraz pomoce techniczne, ułatwiające funkcjonowanie danej osoby.” W Pana przypadku, na podstawie wydanych diagnoz profesorskich, rehabilitacja narządów ruchu oraz aktywność życiowa, jest zasadniczą terapią w utrzymaniu sprawności fizycznej. W związku z powyższym uważa Pan, że korzystanie z indywidualnego środka transportu, jakim jest zakupiony samochód osobowy, powinien uprawniać Pana do skorzystania ze zwolnienia z opłacenia podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 8 pkt 6 wskazanej ustawy.
Pytanie
Czy w ocenie Organu przedstawiony powyżej stan faktyczny wynikający z Orzeczenia, w którym zostało wskazane, że niepełnosprawność jest związana z chorobą neurologiczną mającą wpływ na narząd ruchu (symbol przyczyny niepełnosprawności 10-N – choroba neurologiczna) oraz wskazaniem na konieczność zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze oraz pomoce techniczne, ułatwiające funkcjonowanie danej osoby, uprawnia Pana do skorzystania ze zwolnienia podatkowego wynikającego z treści art. 8 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, przedstawiony powyżej stan faktyczny wynikający z Orzeczenia, w którym zostało wskazane, że niepełnosprawność jest związana z chorobą neurologiczną mającą wpływ na narząd ruchu (symbol przyczyny niepełnosprawności 10-N – choroba neurologiczna) oraz wskazaniem na konieczność zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze oraz pomoce techniczne, ułatwiające funkcjonowanie danej osoby, uprawnia Pana do skorzystania ze zwolnienia podatkowego wynikającego z treści art. 8 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 170 ze zm.):
Podatkowi podlegają: umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
Stosownie do treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2 powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.
W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 5, ciąży przy umowie sprzedaży – na kupującym.
Jak wynika z art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Podstawę opodatkowania stanowi przy umowie sprzedaży – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.
Wartość rynkową określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy, w myśl którego:
Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży:
a)nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym − 2%,
b)innych praw majątkowych − 1%.
W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.
Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których określone podmioty, będące stronami czynności cywilnoprawnych są zwolnione z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Z art. 8 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że:
Zwalnia się od podatku następujące strony czynności cywilnoprawnych: osoby nabywające na potrzeby własne sprzęt rehabilitacyjny, wózki inwalidzkie, motorowery, motocykle lub samochody osobowe, zaliczone, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, do grupy osób o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności bez względu na rodzaj schorzenia, oraz osoby o lekkim stopniu niepełnosprawności w związku ze schorzeniami narządów ruchu.
Z powyższego przepisu wynika zatem m.in. zwolnienie podmiotowe z opodatkowania powyższym podatkiem dla osoby niepełnosprawnej, zaliczonej w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, do grupy osób o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności bez względu na rodzaj schorzenia oraz osoby o lekkim stopniu niepełnosprawności w związku ze schorzeniami narządów ruchu, nabywającej na potrzeby własne samochód osobowy. A zatem wskazane zwolnienie dotyczy tylko i wyłącznie nabycia przez osoby zaliczone do grupy osób o znacznym, umiarkowanym lub lekkim stopniu niepełnosprawności w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 44) i posiadające orzeczenie o niepełnosprawności wydane na podstawie przepisów tej ustawy lub w zgodzie z jej przepisami.
Ponadto przepis ten wymaga aby osoby niepełnosprawne nabyły na użytek własny sprzęt rehabilitacyjny, wózki inwalidzkie, motorowery, motocykle lub samochody osobowe.
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że zakupił Pan samochód osobowy. Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności (...) 2023 r. wydał dla Pana orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, symbol przyczyny niepełnosprawności 10-N, w stopniu umiarkowanym, który dotyczy chorób neurologicznych m.in. takich jak: choroby zapalenia ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego prowadzące do trwałych deficytów neurologicznych, choroby rdzenia kręgowego, uszkodzenia nerwów czaszkowych i obwodowych. Choruje Pan na (…), Pana choroba jest chorobą postępującą, nie podaje się Panu leków, a jedyne co można w Pana sytuacji zrobić to zachować aktywność funkcjonalną poprzez codzienną aktywność życiową i rehabilitację. Pana choroba charakteryzuje się (…). Zakupiony samochód służy Panu do przemieszczania się na znaczne odległości w celu korzystania z rehabilitacji narządów ruchu, dotarcia do zakładów rehabilitacyjnych oraz wykonywania pracy zawodowej, jako osoba niepełnosprawna. Ze względu na postępującą obniżoną sprawność ruchową, będącą skutkiem choroby neurologicznej, zakup samochodu był niezbędny i pozwala Panu na zachowanie ograniczonej samodzielności w życiu codziennym oraz zapewnienia dostępności leczenia poprzez stosowaną rehabilitację.
Mając na uwadze przywołane przepisy oraz stan faktyczny przedstawiony we wniosku należy stwierdzić, że skoro zakupił Pan na własne potrzeby samochód osobowy i posiada Pan orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym, to ma Pan prawo do skorzystania ze zwolnienia wynikającego z treści art. 8 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zauważyć przy tym należy, że w przypadku osób zaliczonych do grupy osób o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności dla zastosowania omawianego zwolnienia bez znaczenia pozostaje rodzaj schorzenia, w związku z którym orzeczona została niepełnosprawność.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right