Postanowienie NSA z dnia 13 maja 2022 r., sygn. I GSK 875/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Michał Kowalski po rozpoznaniu w dniu 13 maja 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Przedsiębiorstwa Handlowo - Usługowego [A.] z siedzibą w W. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 10 listopada 2022 r., sygn. akt II SA/Bd 978/21 w przedmiocie odrzucenia skargi w sprawie ze skargi Przedsiębiorstwa Handlowo - Usługowego [A.] z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w T. z dnia [...] maja 2021 r., nr [...] w przedmiocie niedopuszczalności odwołania od pisma dotyczącego dopłat do biletów ulgowych postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie w całości.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy postanowieniem z dnia 10 listopada 2021 r., sygn. akt II SA/Bd 978/21 odrzucił skargę P. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu z dnia [...] maja 2021 r., nr [...] w przedmiocie niedopuszczalności odwołania od pisma.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy.
Pismem z dnia [...] marca 2021 r., znak: [...], Dyrektor Departamentu Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu poinformował P. sp. j., że w związku z zakończeniem roku budżetowego 2020, decyzja Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego o częściowym wstrzymaniu dopłat i przekazaniu dyspozycji finansowej za miesiąc październik 2020 r., jest ostateczna i nieodwracalna.
Pismem z dnia [...] kwietnia 2021 r., zatytułowanym "odwołanie", skarżąca wniosła o uchylenie decyzji z dnia [...] marca 2021 r. Dyrektora Departamentu Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu. W uzasadnieniu pisma podnoszono, m.in., że charakteru prawnego dotacji w postaci dopłat do ulgowych przejazdów nie zmienia fakt, że ich przekazanie następuje na podstawie umowy zawartej z beneficjentem dotacji. Zawarcie przez przewoźnika z samorządem województwa umowy określającej zasady przekazywania przewoźnikom dopłat stosownie do treści art. 8a ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2018 r. poz. 295 – dalej jako ustawa o uprawnieniach do ulgowych przejazdów), nie oznacza bowiem bezpośrednio, że stosunki między stronami tej umowy podlegały regulacji prawa prywatnego. Przekazywane w ten sposób środki publiczne nie tracą bowiem swego publicznoprawnego charakteru i dla dochodzenia ich zwrotu nie jest właściwa droga postępowania cywilnego.