Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 13 maja 2022 r., sygn. III OSK 4436/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz Sędziowie Sędzia NSA Małgorzata Pocztarek Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 13 maja 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wójta Gminy [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 17 listopada 2020 r. sygn. akt III SA/Lu 223/20 w sprawie ze skargi J. P. na czynność Wójta Gminy [...] z dnia [...] lutego 2020 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu kosztów przewozu ucznia do szkoły oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyrokiem z dnia 17 listopada 2020 r. sygn. akt III SA/Lu 223/20, po rozpoznaniu skargi J. P. na czynność Wójta Gminy [...] z dnia [...] lutego 2020 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu kosztów przewozu ucznia do szkoły, stwierdził bezskuteczność zaskarżonej czynności oraz zasądził zwrot kosztów postępowania.

W motywach orzeczenia Sąd pierwszej instancji przywołując treść przepisu ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r., poz. 996 z późn. zm.) dalej w skrócie P.o. w brzmieniu sprzed 3 grudnia 2019 r. wskazał, że gmina może realizować obowiązek zapewnienia uczniom niepełnosprawnym transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły w formie zorganizowania bezpośrednio przez gminę – we własnym zakresie – bezpłatnego transportu i opieki, albo w formie zwrotu kosztów przejazdu uczniów oraz opiekujących się nimi rodziców, gdy dowóz dziecka do szkoły zapewniają rodzice. Przy czym o wyborze rodzaju obowiązku gminy decydują rodzice dziecka. W przypadku wyboru przez rodziców drugiej z wymienionych form, w sytuacji spełnienia ustawowych przesłanek, wójt gminy nie może uchylić się od zawarcia umowy co do zwrotu kosztów przejazdu ucznia oraz jego opiekuna do najbliższej szkoły. Inna interpretacja art. 39 ust. 4 pkt 3 P.o. pozostaje sprzeczności z celem systemu oświaty.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00