Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 11 maja 2022 r., sygn. I FSK 220/19

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Hieronim Sęk (spr.), Sędzia NSA Małgorzata Niezgódka - Medek, Sędzia WSA del. Adam Nita, po rozpoznaniu w dniu 11 maja 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 24 października 2018 r. sygn. akt I SA/Op 282/18 w sprawie ze skargi Gminy K. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 czerwca 2018 r. nr 0112-KDIL2-1.4012.188.2018.1.MK w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1. Przedmiot skargi kasacyjnej oraz podmiot ją wnoszący

1.1. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: Dyrektor KIS) wniósł skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 24 października 2018 r., sygn. akt I SA/Op 282/18. Sąd, w wyniku skargi Gminy K. (dalej: Gmina), uchylił interpretację indywidualną Dyrektora KIS z dnia 14 czerwca 2018 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT).

Zaskarżona interpretacja indywidualna dotyczyła problematyki opodatkowania podatkiem VAT świadczeń realizowanych od dnia 1 stycznia 2018 r. za opłatą w przedszkolach gminnych w zakresie obejmującym korzystanie przez dzieci z wychowania przedszkolnego ponad wymiar 5 godzin dziennie oraz z wyżywienia.

1.2. Skarga została uwzględniona w ramach przepisów art. 146 § 1 i art. 145 § 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.; dalej: P.p.s.a.) w związku z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.; dalej: u.p.t.u.).

Sąd pierwszej instancji podzielił bowiem stanowisko Gminy (odmienne od oceny wyrażonej przez organ), że realizując opisane świadczenia w zakresie obejmującym korzystanie przez dzieci z wychowania przedszkolnego ponad limit czasowy 5 godzin dziennie oraz z wyżywienia, Gmina działa jako organ władzy publicznej wykonujący zadania własne z zakresu edukacji, a pobierane przez nią opłaty mają wymiar nieekwiwalentny i regulowany prawem administracyjnym, stanowiąc przy tym niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00