Zwolnienie od pracy dla członków komisji wyborczych
Dzień wyborów samorządowych przypada w niedzielę 7 kwietnia 2024 r. Dla wielu pracowników jest to dzień wolny od pracy. Osobom zatrudnionym, którzy są członkami komisji wyborczych i których rozkład czasu pracy przewiduje pracę w tym dniu, przysługuje wówczas wolne. Za zwolnienie od pracy przypadające w dniu głosowania oraz liczenia głosów, a także za dzień wolny przypadający po tym dniu pracownikowi przysługuje wynagrodzenie.
Zobacz również: Rozliczenie pracownika będącego członkiem komisji wyborczej >>>
Członkowi obwodowej lub terytorialnej komisji wyborczej w związku z wykonywaniem zadań przysługuje:
zwolnienie od pracy na dzień głosowania oraz liczenia głosów, a także na dzień następujący po dniu, w którym zakończono liczenie głosów, z zachowaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia społecznego oraz uprawnień ze stosunku pracy,
do 5 dni zwolnienia od pracy z zachowaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia społecznego oraz uprawnień ze stosunku pracy, z wyjątkiem prawa do wynagrodzenia.
W związku z taką regulacją pracownikom może przysługiwać różny wymiar zwolnienia od pracy w związku z pracą w komisji wyborczej.
Dzień wyborów samorządowych przypada w niedzielę 7 kwietnia 2024 r. Dla wielu pracowników jest to dzień wolny od pracy. Jednak zatrudnionym, którzy są członkami komisji wyborczych i których rozkład czasu pracy przewiduje pracę w tym dniu, przysługuje wtedy wolne.
Drugim dniem wolnym w każdym przypadku będzie poniedziałek 8 kwietnia 2024 r. Jeżeli liczenie głosów w danej komisji zakończy się w niedzielę kalendarzową, na poniedziałku wyczerpie się uprawnienie do zwolnienia od pracy. Jeżeli jednak liczenie głosów zakończy się w poniedziałek 8 kwietnia br. (nawet 5 minut po północy), to w tym dniu nastąpi formalne zakończenie liczenia głosów. Dniem zaś następującym po dniu zakończenia liczenia głosów będzie w takiej sytuacji wtorek 9 kwietnia 2024 r., który będzie wówczas także dniem wolnym od pracy – objętym prawem do zwolnienia.
Zatem pracownicy mogą uzyskać różną liczbę dni wolnych – 1, 2 lub nawet 3, oprócz wskazanych powyżej dodatkowych 5 dni.
Należy zwrócić uwagę, że za zwolnienie od pracy przypadające w dniu głosowania oraz liczenia głosów, a także za dzień wolny przypadający po tym dniu pracownikowi przysługuje wynagrodzenia od pracodawcy, ponieważ prawo do niego nie jest wyłączone przez przepisy Kodeksu wyborczego.
Natomiast wynagrodzenie od pracodawcy nie przysługuje za dodatkowe 5 dni zwolnienia od pracy dla członków komisji. Za ten czas mają oni jedynie prawo do świadczeń z ubezpieczenia społecznego oraz innych uprawnień ze stosunku pracy, z wyjątkiem wynagrodzenia.
Za zwolnienie od pracy przypadające w dniu głosowania oraz liczenia głosów, a także za dzień wolny przypadający po tym dniu pracownikowi przysługuje wynagrodzenie od pracodawcy, ponieważ prawo do niego nie jest wyłączone przez przepisy Kodeksu wyborczego.
Pracownik nie musi wykorzystać wszystkich dni zwolnienia od pracy, jakie przysługują mu w związku z pracą w obwodowej komisji wyborczej. Za niewykorzystane dni nie przysługuje mu jednak ekwiwalent pieniężny.
Czytaj więcej w najnowszym wydaniu Monitora prawa pracy i ubezpieczeń Nr 3/2024 r.