Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 27 kwietnia 2022 r., sygn. I SA/Lu 58/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Niezgoda Sędziowie WSA Wiesława Achrymowicz (sprawozdawca) WSA Monika Kazubińska-Kręcisz Protokolant Asystent sędziego Krzysztof Kożuch po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 kwietnia 2022 r. sprawy ze skargi P. S. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną; II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz P. S. kwotę [...]zł ([...]) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

W zaskarżonej interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (organ) ocenił, że nie jest prawidłowe stanowisko P. S. (wnioskodawca) w kwestii braku opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT) oraz braku prawa do odliczenia VAT naliczonego w przypadku świadczenia nieodpłatnej pomocy prawnej na warunkach przewidzianych w ustawie o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz.U.2021.945 - u.n.p.p.) i w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości w sprawie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego (Dz.U.2021.2500 - r.n.p.p),

Organ tłumaczył, że wnioskodawca w pierwszej kolejności nawiązał do art. 8 ust. 1, art. 4 ust. 1, ust. 2, ust. 4, art. 2 ust. 1, art. 19 ust. 1, art. 28a ustawy o samorządzie powiatowym (Dz.U.2022.528 - u.s.p.) w związku z rozwiązaniami przewidzianymi w u.n.p.p. i r.n.p.p. Na gruncie tego stanu prawnego wnioskodawca w uzupełnionym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przedstawił zamierzenie, w którym planuje utworzyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (spółka) o statusie organizacji pozarządowej według art. 11 ust. 1, ust. 6 u.n.p.p. i osoby prawnej wymienionej w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U.2020.1057 ze zm. - u.p.p.w.). Spółka zarejestrowana będzie w Rejestrze Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji oraz Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej (KRS) jako organizacja pożytku publicznego. Zostanie wpisana na co najmniej jedną spośród prowadzonych przez wojewodów listę organizacji pozarządowych uprawnionych do prowadzenia punktów, o których mowa w art. 4a ust. 7 w związku z art. 11d ust. 1, art. 11 ust. 6 u.n.p.p. W wyniku co najmniej jednego otwartego konkursu powiat wyłoni spółkę do realizacji zadania publicznego, polegającego na prowadzeniu punktów nieodpłatnej pomocy prawnej lub/i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, lub/i edukacji prawnej w rozumieniu u.n.p.p. Na podstawie umowy z co najmniej jednym powiatem spółka na zasadach art. 16 ust. 1 u.p.p.w. będzie realizować zadanie publiczne przewidziane w u.n.p.p. i prowadzić co najmniej jeden punkt NPP lub/i NPO w tym powiecie. W ten sposób spółka przyjmie od powiatu zlecenie realizacji zadania publicznego. Powiat przyzna spółce środki finansowe na ten cel w formie dotacji, przy czym w zakresie niewykorzystanym na wymienione zadanie publiczne dotacja będzie podlegać zwrotowi. Spółka wniesie umówiony wkład własny (niefinansowy, osobowy i rzeczowy). W razie konieczności spółka zapewni realizację omawianego zadania publicznego poza punktem bądź w trybie zdalnym. Spółka będzie prowadzić wyodrębnioną dokumentację finansowo-księgową i ewidencję księgową dla zadania publicznego zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy o rachunkowości (Dz.U.2021.217 ze zm. - u.r.). Spółka oświadczy w umowie z powiatem, że poniesie wyłączną odpowiedzialność wobec osób trzecich za szkody powstałe w związku z realizacją zadania publicznego, co jednak nie wyłączy solidarnej odpowiedzialności powiatu oraz Skarbu Państwa za te szkody zgodnie z art. 417 ustawy Kodeks cywilny (Dz.U.2020.1740 ze zm. - K.c.). Spółka będzie uprawniona do odstąpienia od umowy z powiatem, jeżeli powiat nie przekaże "Fundacji" dotacji w terminie 7 dni od dnia jej otrzymania od wojewody. Spółka będzie działać na podstawie:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00