Wyrok NSA z dnia 27 kwietnia 2022 r., sygn. I GSK 1466/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dariusz Dudra Sędzia NSA Piotr Piszczek Sędzia NSA Joanna Wegner (spr.) po rozpoznaniu w dniu 27 kwietnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 lutego 2021 r., sygn. akt V SA/Wa 1419/20 w sprawie ze skargi [...] na orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych z dnia [...] listopada 2019 r., nr [...] w przedmiocie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 9 lutego 2021 r., sygn. akt V SA/Wa 1419/20 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. 2019 poz. 2325) – zwanej dalej "p.p.s.a." oddalił skargę [...] na orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych z [...] listopada 2019 r. w przedmiocie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Od tego wyroku skarżąca wywiodła skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego, zaskarżając wskazane orzeczenie w całości. Środek odwoławczy oparła na obydwu podstawach. Zarzut naruszenia prawa materialnego obejmował niewłaściwe zastosowanie art. 38 ust. 1 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1440) – zwanej dalej "ustawą", polegające na przyjęciu, iż obowiązek zwrotu środków powstał w okresie od 16 do 29 lipca 2016 r., a nie z chwilą zawarcia nieważnej umowy o dofinansowanie na realizację projektu, tj. [...] czerwca 2014 r., co skutkowało nieustaleniem, że w sprawie doszło do przedawnienia karalności naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Z kolei zarzuty naruszenia przepisów postępowania dotyczyły:
- art. 6 i art. 8 § 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r., poz. 256) – zwanej dalej "k.p.a." w związku z art. 45 ust. 2 ustawy, polegające na pominięciu przez organy administracyjne faktu zawarcia przez skarżącą nieważnej umowy o dofinansowanie i niedokonaniu oceny skutków nieważności na wynik postępowania, która powstała po stronie Państwowej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, w związku z czym skarżąca mogła pozostawać w przekonaniu, że doszło do przedawnienia karalności naruszenia;