Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 25 kwietnia 2022 r., sygn. II SA/Gl 392/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Siudyka (spr.), Sędziowie Asesor WSA Tomasz Dziuk, Sędzia WSA Rafał Wolnik, , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 25 kwietnia 2022 r. sprawy ze skargi M. D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej z tytułu naruszenia obowiązku zarejestrowania pojazdu 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Starosty Zawierciańskiego z dnia [...] r., nr [...], 2) umarza postępowanie administracyjne, 3) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie na rzecz skarżącego kwotę 580 (pięćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] r., nr [...] Starosta [...], działając na podstawie art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2020r. poz. 256, dalej: k.p.a.), oraz art. 71 ust. 7, art. 140mb pkt 1 i 140n ust. 1-4 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 110, dalej: p.r.d.), nałożył na M.D. (skarżący) karę pieniężną w wysokości 456 zł z tytułu naruszenia obowiązku zarejestrowania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej pojazdu w terminie 30 dni od daty jego sprowadzenia.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Częstochowie(SKO), po rozpatrzeniu odwołania skarżącego reprezentowanego przez pełnomocnika, decyzją z dnia [...] r., nr [...], utrzymało w mocy decyzję organu I instancji. W uzasadnieniu SKO powołało się na treść art. 71 ust. 7 p.r.d. i wskazało, że pierwszym właścicielem przedmiotowego pojazdu w kraju był skarżący prowadzący działalność gospodarczą pod firmą A w O., który sprowadził go z terytorium państwa członkowskiego UE w dniu 18 stycznia 2020 r. i nie zarejestrował do dnia 17 lutego 2020 r. Wyjaśnił, że data sprowadzenia pojazdu jest ustalana na podstawie deklaracji. Jeśli osoba bądź firma, która sprowadziła pojazd z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, nie rejestruje go na siebie tylko sprzedaje w kraju kolejnemu nabywcy, to od dnia 1 stycznia 2020 r. ma obowiązek wpisania do dokumentu sprzedaży datę sprowadzenia tego pojazdu z zagranicy. Jeśli takiej informacji nie ma na dokumencie przenoszącym własność pojazdu, sprowadzający powinien przekazać nabywcy odrębne oświadczenie o dacie sprowadzenia. Data sprowadzenia pojazdu jest wpisywana do wniosku o rejestrację, a każdy kto był właścicielem pojazdu i nie zarejestrował go w ciągu 30 dni od daty sprowadzenia, podlega karze. Obowiązek rejestracji pojazdów sprowadzonych z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej w ciągu 30 dni dotyczy również przedsiębiorców prowadzących handel pojazdami używanymi. Dokonana przez organ II instancji analiza akt administracyjnych wykazała, że skarżący złożył podpisane przez siebie oświadczenie z dnia 30 stycznia 2020 r. o sprowadzeniu pojazdu do Polski w dniu 18 stycznia 2020 r. Odprawa fiskalna (celna) pojazdu została przeprowadzona w Niemczech w dniu 2 stycznia 2020 r. i dlatego uznać należy, że skarżący sprowadził samochód z terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00