Wyrok WSA w Lublinie z dnia 31 stycznia 2023 r., sygn. III SA/Lu 574/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Jerzy Drwal, Sędziowie: Sędzia WSA Ewa Ibrom, Sędzia WSA Iwona Tchórzewska (sprawozdawca), Protokolant: Starszy asystent sędziego Radosław Kot, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 31 stycznia 2023 r. sprawy ze skargi A. M. na rozstrzygnięcie Agencji Wspierania Przedsiębiorczości z dnia [...] listopada 2022 r. nr [...] w przedmiocie dofinansowania projektu oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżonym rozstrzygnięciem nr [...] z dnia [...] 2022 r. L. Agencja Wspierania Przedsiębiorczości (dalej jako "LAWP" lub "organ"), działając na podstawie art. 57 w związku z art. 55 pkt 2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818 z późn. zm., dalej jako "u.z.r.p." lub "ustawa"), nie uwzględniła protestu wniesionego przez skarżącego A. M. w związku z negatywną oceną wniosku o dofinansowanie projektu pod tytułem "[...] A. M., zgłoszonego w odpowiedzi na konkurs nr RPLU.15.01.00-IP.01-06-001/22.
Zaskarżone rozstrzygnięcie zostało wydane w następującym stanie sprawy.
W dniu [...] 2022 r. skarżący A. M. złożył wniosek o udzielenie dofinansowania na realizację projektu w ramach Osi Priorytetowej 15 Odporne Lubelskie - zasoby REACT-EU dla Lubelskiego, Działania 15.1 Wsparcie przedsiębiorstw w zakresie energetyki, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020.
Pismem z dnia 26 sierpnia 2022 r. Komisja Oceny Projektów LAWP poinformowała skarżącego, że wniosek nie spełnia wymienionych w piśmie kryteriów i wymaga złożenia dodatkowych wyjaśnień oraz skorygowania wniosku, między innymi w zakresie kryterium drugiego stopnia "Wykonalność wybranego wariantu realizacji projektu".
W treści wezwania w odniesieniu do kryterium "Wykonalność wybranego wariantu realizacji projektu" wyjaśniono, że wnioskodawca w formularzu wniosku o dofinansowanie w tabeli C.20 Przyłączenie do sieci elektroenergetycznej zadeklarował, że realizacja projektu nie wymaga zawarcia umowy o przyłączenie do sieci elektroenergetycznej, nie wymaga podpisania aneksu do umowy o przyłączenie do sieci elektroenergetycznej oraz nie wymaga zmiany warunków przyłączenia do sieci. We wniosku o dofinansowanie w tabeli C.18 Potencjał techniczny wnioskodawcy brak jest informacji, czy wnioskodawca obecnie jest podłączony do sieci elektroenergetycznej, jaka jest moc istniejących przyłączy (o ile przyłącze istnieje), czy wnioskodawca posiada inne instalacje, które będą współdzielić istniejące przyłącza oraz czy istniejące przyłącza umożliwiają podłączenie planowanych w ramach projektu instalacji OZE o mocy 19,58 kW, 14,685 kW, 14,685 kW i odprowadzanie energii do sieci. Podmiot może ubiegać się o przyłączenie mikroinstalacji na podstawie zgłoszenia w przypadku, gdy moc zainstalowana w mikroinstalacji nie jest większa niż moc przyłączeniowa jego obiektu i jeśli jest przyłączony do sieci dystrybucyjnej jako odbiorca końcowy, wówczas nie jest wymagane uzyskanie/zmiana warunków przyłączenia do sieci oraz nie jest wymagane zawarcie umowy przyłączeniowej. W przypadku, kiedy moc zainstalowana mikroinstalacji jest większa od mocy przyłączeniowej jego obiektu lub nieruchomość nie jest przyłączona do sieci, przyłączenie odbywa się w oparciu o ogólne zapisy art. 7 Prawa energetycznego. Wnioskodawca zobligowany jest wówczas do ubiegania się o określenie warunków przyłączenia, tym samym następuje uzyskanie/zmiana warunków przyłączenia do sieci oraz w określonych przypadkach zawierana jest umowa/aneks o przyłączeniu do sieci.