Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 13 kwietnia 2022 r., sygn. IV SA/Po 14/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Monika Świerczak Sędziowie WSA Józef Maleszewski WSA Katarzyna Witkowicz-Grochowska (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 13 kwietnia 2022 r. sprawy ze skargi Wojewody Wielkopolskiego na uchwałę Rady Miasta i Gminy Kórnik z dnia 28 kwietnia 2021 r. nr XXXI/432/2021 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego w obrębie geodezyjnym Żerniki na północ od autostrady A2 i na zachód od drogi powiatowej 2489P, gmina Kórnik 1. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części obejmującej jej § 5 pkt 2 oraz odpowiadającej temu postanowieniu oznaczeniu na rysunku planu; 2. zasądza od Gminy Kórnik na rzecz Wojewody Wielkopolskiego kwotę [...]zł ([...] złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Wojewoda Wielkopolski na podstawie art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 ze zm.) wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu skargę na uchwałę Nr XXXI/432/2021 Rady Miasta i Gminy Kórnik z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego w obrębie geodezyjnym Żerniki na północ od autostrady A2 i na zachód od drogi powiatowej 2489P, gmina Kórnik, zaskarżając uchwałę w części i wnosząc o stwierdzenie nieważności postanowienia § 5 ust. 2 uchwały oraz o rozstrzygnięcie o kosztach postępowania.
Uchwała Rady Miasta i Gminy wpłynęła do Wojewody Wielkopolskiego dnia 5 maja 2021 r.
W motywach uzasadnienia Wojewoda wskazał, że w uchwale w jej § 5 ust. 2, dla terenu oznaczonego symbolem 1U, w zakresie zasad ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu oraz kształtowania krajobrazu, ustalono nakaz zastosowania środków technicznych zmniejszających uciążliwości związane z ruchem drogowym, zgodnie z przepisami odrębnymi, w budynkach z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi zlokalizowanych w strefie negatywnego oddziaływania związanego z ruchem drogowym autostrady A2, zgodnie z rysunkiem planu. Ponadto Wojewoda wskazał, że na rysunku planu jako oznaczenie obowiązujące wyznaczono granicę strefy negatywnego oddziaływania związanego z ruchem drogowym autostrady A2 dla jednokondygnacyjnych budynków z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi oraz granicę strefy negatywnego oddziaływania związanego z ruchem drogowym autostrady A2 dla wielokondygnacyjnych budynków z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi. Zdaniem Skarżącego takie rozwiązanie nie znajduje umocowania w regulacjach ustawy i przepisach odrębnych. Wojewoda zauważył, że w treści uchwały nie sprecyzowano wyraźnie o jaki rodzaj czynnika powodującego uciążliwości chodzi w wyznaczonej na rysunku planu strefie negatywnego oddziaływania A2, niemniej należy jego zdaniem przyjąć, że organ planistyczny zasadniczo odnosił się do kwestii oddziaływania akustycznego ruchu samochodowego na drodze.