Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 1 kwietnia 2022 r., sygn. I OSK 57/22

Dnia 1 kwietnia 2022 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska Sędziowie: sędzia NSA Zygmunt Zgierski sędzia del. WSA Arkadiusz Blewązka (spr.) po rozpoznaniu w dniu 1 kwietnia 2022 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy M[...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 23 września 2021 r., sygn. akt II SA/Gl 829/21 ze skargi Gminy M[...] na rozstrzygniecie nadzorcze Wojewody[...] z dnia 29 [...] r., nr N[...] w przedmiocie ochrony zwierząt oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 23 września 2021 r., II SA/Gl 829/21 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę Gminy M. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...] r., nr [...] w przedmiocie ochrony zwierząt.

Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wywiodła skarżąca Gmina M., zaskarżając wyrok w całości i zarzucając naruszenie prawa materialnego, które miało wpływ na wynik sprawy, tj.:

a) art. 11a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz.U.2020.638 ze zm.), dalej jako "u.o.z.", przez jego błędną wykładnię polegającą na uznaniu, że:

- wszystkie normy zawarte w programie mają charakter przepisów prawa miejscowego podczas gdy część norm zawartych w programie nie jest skierowana do adresata spoza struktury organizacyjnej gminy, a ma jedynie charakter organizatorski, co powoduje, że dla oceny ich prawidłowości nie stosuje się wymogów odnoszących się do aktów prawa miejscowego;

- przyjęciu bliżej nieokreślonych w przepisach norm szczegółowości regulacji mającej na celu wykonanie delegacji określonej od strony przedmiotu regulacji w art. 11a ust. 2 u.o.z., podczas gdy brzmienie tego przepisu nie daje jakichkolwiek podstaw do stopniowania szczegółowości zapisów programu z punktu widzenia zgodności z prawem rozumianej jako wypełnienie delegacji ustawowej, zaś wyrażenie "program, o którym mowa w ust. 1, obejmuje w szczególności:" nie daje żadnych podstaw do takiego stopniowania, wymagając jedynie, by program określał działania mające na celu realizację zadań wskazanych w art. 11a ust. 2 u.o.z. z pozostawieniem radzie gminy swobody w doborze rozwiązań i środków mających służyć temu celowi;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00