Bez zmian w przetargach na odbiór odpadów komunalnych
Resort klimatu poinformował, że nie pracuje nad przepisami umożliwiającymi bezprzetargowe zlecanie przez gminy zagospodarowania odpadów własnym spółkom.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami wójt (burmistrz lub prezydent miasta) ma obowiązek zorganizowania przetargu na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkanych albo na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów. Dzięki temu odpady te mogą być odbierane przez gminę (tryb „in-house”) lub przez inny podmiot.
Zdaniem posła Zbigniewa Chmielowca (PiS) przepisy te należy zmienić tak, aby gminy mogły powierzać odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych własnym spółkom prawa handlowego bez konieczności organizacji przetargu.
„Pozwoliłoby to na skuteczniejszą i bardziej elastyczną organizację odbioru, transportu i zagospodarowania odpadów komunalnych, uwzględniając specyficzne potrzeby lokalnej społeczności” – podkreślił poseł w interpelacji.
Zmiany niepotrzebne
W odpowiedzi wiceminister klimatu Anita Sowińska podkreśliła, że „obecnie funkcjonujące rozwiązanie stanowi kompromis pomiędzy zapewnieniem konkurencyjności na rynku oraz zapewnieniem możliwości gminom tworzenia i organizacji systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na swoim terenie”.
„W związku z powyższym, Ministerstwo Klimatu i Środowiska nie planuje prac nad zmianą przepisów ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w tym zakresie” – zaznaczyła Sowińska.
Zwróciła przy tym uwagę, że zgodnie z obowiązującymi przepisami odpady mogą być odbierane przez gminę (w trybie „in-house”) lub przez inny podmiot. Sowińska przypomniała też, że jeżeli przedmiotem umowy jest wyłącznie zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości albo powierzenie prowadzenia PSZOK – do wyboru formy, w jakiej następuje powierzenie wykonywania tych zadań, mają zastosowanie ogólne przepisy zawarte w ustawie z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej. „W efekcie – te działania mogą również zostać powierzone podmiotom wybranym w innym trybie niż przetarg” – dodała wiceszefowa MKiŚ.
„Ponadto gmina może podjąć decyzję o objęciu nieruchomości niezamieszkanych systemem odbierania odpadów komunalnych, wówczas wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany zorganizować zamówienie publiczne w formie przetargu na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych” – wyjaśniła wiceminister.
Na koniec wiceszefowa MKiŚ zauważyła, że są też gminy, które nie posiadają własnych spółek i będą korzystać z usług podmiotów rynkowych w celu zapewnienia usług polegających na odbiorze i zagospodarowaniu odpadów komunalnych.
INFORLEX/SSPAP