Orzeczenie
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 29 marca 2022 r., sygn. II SA/Bd 103/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Renata Owczarzak Sędziowie sędzia WSA Elżbieta Piechowiak (spr.) sędzia WSA Katarzyna Korycka po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 29 marca 2022 r. sprawy ze skargi D. C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] listopada 2021 r. nr [...] w przedmiocie przyznania pomocy w formie specjalistycznych usług opiekuńczych uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta [...] z dnia [...] października 2021r. nr [...].
Uzasadnienie
II SA/Bd 103/22
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze decyzją z dnia [...] 2021 r., nr [...], po rozpatrzeniu odwołania D. C., utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Miasta [...] z dnia [...] 2021r., nr [...], przyznającą D. C. pomoc w formie specjalistycznych usług opiekuńczych dla L. C. w okresie od [...] 2021 r. do [...] 2021 r. w wymiarze 60 godzin w wyżej wskazanym okresie tj. po 20 godzin w październiku, listopadzie i grudniu 2021, z odpłatnością 7 % pełnego kosztu świadczenia tj. [...] zł za 1 godz. usługi.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ odwoławczy wskazał, że w rozpatrywanej sprawie bezspornej jest, że syn skarżącej L. C. ur. [...] 2012 r., legitymujący się orzeczeniem o niepełnosprawności, jest dzieckiem z autyzmem atypowym, dla której lekarz psychiatra w zaświadczeniu z dnia [...] lutego 2021 r. zaproponował terapię behawioralną i logopedyczną. Organ I instancji przyznając specjalistyczne usługi opiekuńcze w wymiarze 20 godzin miesięcznie, a nie 15 godzin tygodniowo jak oczekiwała skarżąca wskazał, że z przeprowadzonego wywiadu środowiskowego wynika, że syn skarżącej uczęszcza do Niepublicznej Szkoły dla Dzieci z Zaburzeniami Rozwojowymi w [...], która prowadzi oddziaływania terapeutyczno-wspierające. W czasie pobytu w szkole syn skarżącej objęty jest opieką terapeuty, który prowadzi oddziaływania terapeutyczne zarówno podczas pracy w grupie małolicznej, jak i indywidualnie. Terapia indywidualna odbywa się z częstotliwością 1 raz w tygodniu po 1 godzinie lekcyjnej, terapia SI odbywa się 1 raz w tygodniu po 1 godzinie lekcyjnej, zajęcia z logopeda prowadzone są w wymiarze 1 raz w tygodniu po 1 godzinie lekcyjnej. Łącznie 16 godzin miesięcznie. Szkoła realizuje zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz dostosowuje plan oddziaływań terapeutycznych do aktualnych potrzeb dziecka.