Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2023 r., sygn. I SA/Bd 499/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Jarosław Szulc (spr.) Sędziowie: sędzia WSA Halina Adamczewska-Wasilewicz sędzia WSA Tomasz Wójcik Protokolant: starszy sekretarz sądowy Anna Krenz-Winiecka po rozpoznaniu na rozprawie zdalnej w dniu 24 października 2023r. sprawy ze skargi P. Sp. z o.o. w W. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 31 lipca 2023 r. nr 0401-IOA.4802.11.2023 w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym oddala skargę

Uzasadnienie

Decyzją z [...] lutego 2023 r. Naczelnik Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w T. nałożył na P. T. & L. Sp. z o.o. w W. karę pieniężną w wysokości [...] zł, z uwagi na posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która nie była jego własną kartą.

W złożonym odwołaniu skarżąca wniosła o uchylenie zaskarżonej decyzji w całości i umorzenie postępowania w sprawie. Wskazała, że w rozpoznawanym stanie faktycznym wyłączną odpowiedzialność za stwierdzone naruszenia ponosi kierowca, który przyznał się do popełnienia naruszenia, o czym świadczy fakt, iż został ukarany mandatem. Zdaniem skarżącej, przyznanie się kierowcy do naruszeń oraz późniejsze jego ukaranie, świadczy o tym, że nie miała wpływu na powstałe naruszenie, jak również nie mogła go przewidzieć i miała pełne prawo przypuszczać, że przewóz jest realizowany zgodnie z przepisami prawa, gdyż pomimo zachowania należytej staranności nie posiadała informacji na temat braku posiadania przez kierowcę właściwego dokumentu w danym czasie.

Decyzją z dnia [...] lipca 2023 r. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję organu pierwszej instancji.

Na wstępie organ wskazał materialnoprawną podstawę rozstrzygnięcia, którą stanowią przepisy: ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tj. Dz. U. z 2021 r., poz. 919, z późn. zm.) - dalej "u.t.d.", rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE L 102 str. 1 z 11.4.2006, ze zm.) - zwanego dalej rozporządzeniem (WE) nr 561/2006 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz. Urz. UE L 60 z 28.02.2014, str. 1) - zwanego dalej rozporządzeniem (UE) nr 165/2014.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00