Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 27 października 2023 r., sygn. III OSK 1406/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz po rozpoznaniu w dniu 27 października 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 marca 2023 r., sygn. akt II SA/Wa 1952/22 w sprawie ze skargi J. G. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 sierpnia 2022 r., nr 800/KADR/22 w przedmiocie odmowy wyłączenia stosowania przepisów ustawy postanawia: 1. umorzyć postępowanie kasacyjne; 2. zwrócić Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji uiszczony wpis od skargi kasacyjnej w kwocie 100 (słownie: sto) złotych z kasy Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. UZASADNIENIE Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 15 marca 2023 r., sygn. akt II SA/Wa 1952/22 uchylił zaskarżoną przez Janinę Grabowską decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (dalej także jako: organ) z dnia 26 sierpnia 2022 r., nr 800/KADR/22 w przedmiocie odmowy wyłączenia stosowania przepisów ustawy. Od ww. wyroku Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wywiódł skargę kasacyjną. Pismem z dnia 9 października 2023 r. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji cofnął ww. skargę kasacyjną wyjaśniając, że pismem z dnia 27 września 2023 r. Zakład Emerytalno-Rentowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji poinformował organ o doręczeniu prawomocnego wyroku Sądu Okręgowego w Częstochowie z dnia 2 czerwca 2022 r. sygn. akt IV U 263/22, zgodnie z którym zmieniono zaskarżone decyzje Dyrektora ZER MSWiA z dnia 12 czerwca 2017 r. w ten sposób, że przyznano ubezpieczonej prawo do emerytury policyjnej i renty inwalidzkiej poczynając od dnia 1 października 2017 r. w kwotach ustalonych z pominięciem art. 15c i art. 22a ustawy zaopatrzeniowej. W załączeniu organ przedstawił kopię pisma Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 września 2023 r. Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje: Zgodnie z art. 60 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j.: Dz. U. z 2023 r., poz. 1634 ze zm.) – dalej: p.p.s.a., skarżący może cofnąć skargę. Cofnięcie skargi wiąże sąd. Jednakże sąd uzna cofnięcie skargi za niedopuszczalne, jeżeli zmierza ono do obejścia prawa lub spowodowałoby utrzymanie w mocy aktu lub czynności dotkniętych wadą nieważności. Przepis ten ma również odpowiednie zastosowanie do skarg kasacyjnych na mocy art. 193 p.p.s.a. Skarżący kasacyjnie może więc rozporządzać skargą kasacyjną po jej wniesieniu, ponieważ jego oświadczenie w tej kwestii jest, co do zasady, wiążące dla sądu. Natomiast odpowiednie stosowanie w postępowaniu kasacyjnym art. 60 p.p.s.a. oznacza, że należy odmówić uwzględnienia żądania strony skarżącej w sytuacji, gdy cofnięcie spowodowałoby uprawomocnienie się zaskarżonego wyroku wydanego w postępowaniu sądowoadministracyjnym dotkniętym wadą nieważności, którą stosownie do art. 183 cyt. ustawy Naczelny Sąd Administracyjny bierze pod rozwagę z urzędu, niezależnie od granic skargi kasacyjnej (por. postanowienia Naczelnego Sądu Administracyjnego: z dnia 20 czerwca 2008 r., II FSK 575/07, Lex nr 479000; z dnia 27 czerwca 2008 r., II FSK 573/07, Lex 475575; z dnia 23 września 2010 r., I OSK 1517/10, Lex 741557, z dnia 18 stycznia 2013 r., I OSK 959/12, LEX nr 1273837; z dnia 16 lutego 2016 r., I OSK 2131/14). W rozpoznawanej sprawie brak jest podstaw do przyjęcia, że zachodzi jakakolwiek z przesłanek nieważności postępowania wymienionych w art. 183 § 2 p.p.s.a., dlatego Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że dopuszczalne jest cofnięcie skargi kasacyjnej w tej sprawie. Skoro cofnięcie skargi kasacyjnej oznacza rezygnację strony z kontynuowania postępowania sądowoadministracyjnego, to postępowanie takie przed Naczelnym Sądem Administracyjnym podlega umorzeniu na podstawie art. 161 § 1 pkt 1 w związku z art. 193 p.p.s.a. O zwrocie uiszczonego przez stronę skarżącą kasacyjnie wpisu od skargi kasacyjnej orzeczono na podstawie art. 232 § 1 pkt 1 w związku z art. 193 p.p.s.a.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00