Wyrok WSA w Łodzi z dnia 26 października 2023 r., sygn. I SA/Łd 668/23
Dnia 26 października 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział I w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Cezary Koziński, Sędziowie Sędzia NSA Paweł Janicki (spr.), Asesor WSA Tomasz Furmanek, Protokolant asystent sędziego Aneta Nowak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 października 2023 roku sprawy ze skargi J. S. na czynność Zarządu Powiatu Zgierskiego z dnia 29 czerwca 2023 roku nr OK.4331.15.2021.AJ w przedmiocie odmowy wyrażenia zgody na odstąpienie od terminu złożenia wniosku o udzielenie dotacji na rok 2022 oddala skargę.
Uzasadnienie
J. S., pismem z dnia 11 października 2021 r., złożył wniosek o jednorazowe odstąpienie od terminu złożenia wniosku o przyznanie dotacji na rok 2022, przypadającego na dzień 30 września 2021 r. Wnioskujący jest organem prowadzącym szkołę A z siedzibą w A..
Organ, w odpowiedzi z dnia 21 października 2021 r., wskazał, że Zarząd Powiatu Zgierskiego, na posiedzeniu dnia 14 października 2021 r., nie wyraził zgody na odstąpienie od terminu złożenia wniosku o przyznanie dotacji na 2022 rok.
Wnioskujący złożył ustne wyjaśnienia Wicestaroście Powiatu Zgierskiego, a następnie zgodnie ze wskazaniem organu przedłożył pisemne wyjaśnienia wraz z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie uprzednio złożonego wniosku o jednorazowe odstąpienie od terminu złożenia wniosku o przyznanie dotacji (pismo z dnia 26 października 2021 r.).
Pismem z dnia 23 listopada 2021 r. organ zwrócił się do strony o złożenie dalszych wyjaśnień w zakresie przyczyn niezłożenia wniosku o przyznanie dotacji do dnia 30 września 2021 r. W piśmie z dnia 29 listopada 2021 r. J. S. poinformował, że złożenie wniosku o dotację powierzył zaufanemu pracownikowi, na którym ciążą również liczne, inne zadania, co było przyczyną przeoczenia przez niego terminu do złożenia wniosku. Niedotrzymanie obowiązku spowodowane było trudnościami organizacyjnymi. Ze względu na trudny powrót uczniów do nauki stacjonarnej po długiej absencji wakacyjnej i nauczaniu on-line, zaistniała konieczność większego wsparcia psychologiczno - pedagogicznego uczniów, co przełożyło się na przeoczenie daty złożenia wniosku. J. S. w swym piśmie powołał się na interes społeczny jakim w jego ocenie jest m.in. zapewnienie dzieciom, w tym niepełnosprawnym, odpowiedniego kształcenia i możliwości edukacyjnych oraz uznanie zaistniałej sytuacji jako szczególnego przypadku, który nie będzie miał miejsca w przyszłości.