Wyrok WSA w Krakowie z dnia 20 października 2023 r., sygn. I SA/Kr 685/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Paweł Dąbek (spr.) Sędziowie: WSA Michał Niedźwiedź WSA Urszula Zięba Protokolant: starszy sekretarz sądowy Katarzyna Zbylut po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 października 2023 r. sprawy ze skargi C. Sp. z o.o. w Ł. na czynność Prezydenta Miasta Tarnowa w przedmiocie ustalenia wysokości należnej dotacji oświatowej w wyniku aktualizacji stawki dotacji oddala skargę.
Uzasadnienie
Wnioskiem z 27 września 2021 r. C. sp. z o.o. w Ł. (dalej: Spółka) zwróciła się do Prezydenta Miasta Tarnowa (dalej: Prezydent) o udzielenie dotacji na rok 2023 dla prowadzonych przez siebie szkół, w tym dla Liceum X. (dalej: Liceum), wskazując planowaną w nich liczbę uczniów. Następnie 5 maja 2023 r. Spółka złożyła informację o liczbie uczniów na miesiąc maj, dla prowadzonych przez siebie szkół w tym Liceum, wskazując w nich m.in. liczbę uczniów którzy w miesiącu poprzednim nie spełnili warunku uczestnictwa w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
Prezydent 30 maja 2023 r. przekazał na rachunek bankowy Spółki dotację oświatową za maj 2023 r. Na tej podstawie Spółka ustaliła, że stawka na słuchacza Liceum w 2023 r. wynosi 2,98 zł.
Pismem z 20 czerwca 2023 r. Spółka zaskarżyła powyższą czynność dokonaną przez Prezydenta w postaci błędnego ustalenia wysokości należnej dotacji oświatowej przysługującej na słuchaczy Liceum do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie. Zaskarżonej czynności Spółka zarzuciła naruszenie:
1. art. 26 ust. 2 w zw. z art. 33 ust. 1 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 4 w zw. z ust. 2 pkt 3 w zw. z art. 43 ust. 3 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U z 2022 r. poz. 2082 – dalej: u.f.z.o.) w zw. z art. 1 ust 1 , 3, 4, 9, 10,11, 14 , art. 10, art. 11, art. 1, art. 170 § 1 ustawy z dnia z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 – dalej: u.p.o.) poprzez ustalenie w wyniku aktualizacji miesięcznej stawki dotacji na 1 słuchacza w kwocie 2,98 zł, co stanowi jedynie iluzoryczne wypełnienie obowiązku finansowania działalności oświatowej szkoły, która nie może prowadzić działalności gospodarczej, a w konsekwencji pozyskiwać środków na kredytowanie działalności szkoły,