Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 24 stycznia 2024 r., sygn. I SA/Op 319/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzena Łozowska Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Gocki (spr.) Sędzia WSA Aleksandra Sędkowska po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 24 stycznia 2024 r. sprawy ze skargi J. K. i S. K. na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Opolu z dnia 3 października 2023 r., nr 1601-IEW.7010.19.2023 w przedmiocie zaliczenia nadpłaty podatku dochodowego od osób fizycznych za 2022 r. na poczet opłaty dodatkowej e-Toll oddala skargę.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi wniesionej przez J. i S. K. (dalej jako: Skarżący, Strona) jest postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Opolu z 3 października 2023 r. nr 1601-IEW.7010.19.2023, którym organ ten, działając na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) [dalej: O.p.] - utrzymał w mocy postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krapkowicach z 3 sierpnia 2023 r. nr 1613.SER.7010.61.2023.625 o zaliczeniu z nadpłaty podatku dochodowego od osób fizycznych PIT-36 za 2022 r. kwoty 500 zł na poczet opłaty dodatkowej e-Toll.

Powyższa rozstrzygniecie zapadło w następującym stanie faktycznym oraz prawnym.

W złożonym 30 kwietnia 2023 r. przez małżonków J. i S. K. zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za 2022 r. (PIT-36), wykazano nadpłatę podatku dochodowego od osób fizycznych w kwocie 618 zł. Postanowieniem z 3 sierpnia 2023 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach, działając na podstawie art. 76 § 1 i § 1a oraz art. 76a § 1 O.p., z wykazanej w zeznaniu nadpłaty podatku zaliczył z urzędu kwotę 500 zł na poczet nieuiszczonej przez S. K. opłaty dodatkowej e-Toll.

Nie zgadzając się z tym rozstrzygnięciem Skarżący wnieśli o uchylenie postanowienia o zaliczeniu nadpłaty podatku i dokonanie zwrotu potrąconej nadpłaty, zarzucając, że opłaty dodatkowe e-Toll nie stanowią niepodatkowych należności budżetowych i tym samym nie mogą być potrącane wprost na podstawie art. 60 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2023 r., poz. 1270 ze zm., dalej u.f.p.). Wskazali także na art. 37 ge ust. 12 ustawy z 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2483 ze zm. - dalej ustawa o autostradach) zauważając, że opłata dodatkowa wraz z odsetkami, o których mowa w ust. 10, podlega przymusowemu ściągnięciu w trybie określonym w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Dlatego też, zdaniem Skarżących, dokonując zaliczenia nadpłaty na zobowiązanie w opłacie dodatkowej, bez wszczęcia postępowania egzekucyjnego w sprawie, zostali oni pozbawieni prawa do złożenia zarzutów na bezpodstawne żądanie od nich opłaty dodatkowej za przejazd autostradą. Poinformowali też, że wprawdzie Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Ł. odmówił im merytorycznego rozpoznania sprawy w zakresie wniesionego sprzeciwu, dotyczącego kwestii opłaty dodatkowej e-Toll, z uwagi na nieusunięcie braków formalnych, jednakże według Skarżących nie wpływa to na kwestię samej niezasadności żądania uiszczenia tej opłaty, która jest ich zdaniem nienależna. Do zażalenia dołączono: kopie pliku csv, zrzuty ekranu z aplikacji mobilnej (2 szt.) i kopie historii konta e-Toll.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00