Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 12 stycznia 2024 r., sygn. I SA/Op 311/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grzegorz Gocki Sędziowie Sędzia WSA Aleksandra Sędkowska Asesor sądowy WSA Anna Komorowska-Kaczkowska (spr.) Protokolant Referent Grażyna Sułkowska-Kosmider po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 stycznia 2024 r. sprawy ze skargi N. Spółki z o.o. w O. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 września 2023 r., nr 0114-KDIP2-2.4010.310.2023.2.ASK w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych I. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz strony skarżącej kwotę 697,00 zł (słownie złotych: sześćset dziewięćdziesiąt siedem 00/100) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi wniesionej przez N. z .o.o. w O. (dalej jako: strona, skarżąca, wnioskodawczyni, Spółka) jest indywidualna interpretacja podatkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29 września 2023 r. r. nr 0114-KDIP2-2.4010.310.2023.2.ASK wydana na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze. zm.) - dalej zwana "O.p", stwierdzająca, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 czerwca 2023 r., oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie dochodu z przekształcenia, o którym mowa w art. 7aa ust. 2 pkt 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: "ustawa o CIT") jest nieprawidłowe.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym wnioskodawczyni wskazała,

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która powstała w wyniku przekształcenia z spółki cywilnej osób fizycznych na podstawie art. 551 § 2 i 3 w zw. z art. 572 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (tj. Dz. U. z 2022 r" poz. 1467 z pózn. zm.) (dalej: k.s.h.) w oparciu o uchwałę wspólników. W pierwszym miesiącu prowadzenia działalności po przekształceniu Spółka wybrała opodatkowanie tzw. ryczałtem od dochodów spółek zgodnie z art. 28c-28t ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U z 2022 r., poz. 2587 ze zm.) (dalej: ustawa o CIT). Jeszcze przed przekształceniem Wnioskodawczyni działająca w formie spółki cywilnej osób fizycznych otrzymała dotację na zakup środków trwałych wykorzystywanych w podstawowej działalności operacyjnej. Z tego powodu odpisy amortyzacyjne od tej części wartości ww. środków trwałych, która odpowiadała wydatkom na nabycie tych środków sfinansowanym z dotacji, wspólnicy spółki cywilnej ujmowali jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodu, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kosztami podatkowymi były natomiast odpisy amortyzacyjne w tej części, w jakiej wydatki na nabycie środków trwałych zostały sfinansowane ze środków własnych spółki cywilnej. Na potrzeby bilansowe wpływ środków z dotacji został zaksięgowany jako rozliczenia międzyokresowe przychodów, natomiast wydatki na zakup przedmiotów objętych dotacją zostały ujęte jako wartość początkowa odpowiednich środków trwałych. Kwota bilansowych odpisów amortyzacyjnych była wyższa niż kwota odpisów podatkowych bowiem, część odpisów amortyzacyjnych proporcjonalnie odpowiadających kwocie otrzymanej dotacji nie stanowiła podatkowych kosztów uzyskania przychodu. Bilansowo, część kwoty dotacji proporcjonalna (odpowiadająca) danemu odpisowi amortyzacyjnemu ujmowana była jako przychód operacyjny na gruncie ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tj. Dz. U. z 2023 r., poz. 120 z późn. zm.) (dalej: ustawa o rachunkowości). Jednocześnie żadna część dotacji nie stanowiła przychodu podatkowego. Z tego powodu kwocie podatkowych odpisów amortyzacyjnych nie był przeciwstawiony żaden przychód podatkowy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00