Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.14.2024.1.AN

- Czy prawidłowe jest stanowisko zgodnie z którym, Wnioskodawca, jest i będzie uprawniony do łącznego stosowania ulgi B+R o której mowa w art. 18d ustawy o PDOP, oraz ulgi na prototyp o której mowa w art. 18ea ustawy o PDOP, w ramach jednego cyklu projektowego (projektu dotyczącego jednego Prototypu), tj. koszty jednego projektu mogą być kwalifikowanymi w części do ulgi B+R, a w części do ulgi na prototyp (przy czym te same koszty nie będą rozliczane w ramach dwóch ulg jednocześnie); - czy prawidłowe jest stanowisko zgodnie z którym wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę do momentu zakończenia prac badawczo-rozwojowych nad danym produktem (Prototypem), a przed momentem rozpoczęcia Produkcji próbnej i/ lub Wprowadzenia na rynek, opisanych w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, stanowią i będą stanowić koszty kwalifikowane w rozumieniu art. 18d ust. 2 ustawy o PDOP, i mogą zostać odliczone przez Spółkę od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP, niezależnie od stosowania przez Spółkę ulgi na prototyp w odniesieniu do innych kategorii kosztów, o której mowa w art. 18ea ustawy o PDOP; - czy w odniesieniu do kosztów, które potencjalnie można uznać za kwalifikowane zarówno w ramach ulgi B+R o której mowa w art. 18d ust. ustawy o PDOP, oraz ulgi na prototyp o której mowa w art. 18ea ustawy o PDOP, do decyzji Wnioskodawcy będzie pozostawało, w ramach której z tych ulg rozliczyć te koszty (przy założeniu, że nie zostaną wówczas rozliczone w ramach drugiej ulgi).

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych, jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 stycznia 2024 r., za pośrednictwem systemu ePUAP, wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, który dotyczy ustalenia, czy:

-prawidłowe jest stanowisko zgodnie z którym, Wnioskodawca, jest i będzie uprawniony do łącznego stosowania ulgi B+R o której mowa w art. 18d ustawy o PDOP, oraz ulgi na prototyp o której mowa w art. 18ea ustawy o PDOP, w ramach jednego cyklu projektowego (projektu dotyczącego jednego Prototypu), tj. koszty jednego projektu mogą być kwalifikowanymi w części do ulgi B+R, a w części do ulgi na prototyp (przy czym te same koszty nie będą rozliczane w ramach dwóch ulg jednocześnie);

-prawidłowe jest stanowisko zgodnie z którym wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę do momentu zakończenia prac badawczo-rozwojowych nad danym produktem (Prototypem), a przed momentem rozpoczęcia Produkcji próbnej i/ lub Wprowadzenia na rynek, opisanych w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, stanowią i będą stanowić koszty kwalifikowane w rozumieniu art. 18d ust. 2 ustawy o PDOP, i mogą zostać odliczone przez Spółkę od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP, niezależnie od stosowania przez Spółkę ulgi na prototyp w odniesieniu do innych kategorii kosztów, o której mowa w art. 18ea ustawy o PDOP;

-w odniesieniu do kosztów, które potencjalnie można uznać za kwalifikowane zarówno w ramach ulgi B+R o której mowa w art. 18d ust. ustawy o PDOP, oraz ulgi na prototyp o której mowa w art. 18ea ustawy o PDOP, do decyzji Wnioskodawcy będzie pozostawało, w ramach której z tych ulg rozliczyć te koszty (przy założeniu, że nie zostaną wówczas rozliczone w ramach drugiej ulgi).

Treść wniosku jest następująca.

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”), jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca, zarówno w momencie złożenia niniejszego wniosku, jak i na moment wystąpienia opisanego zdarzenia przyszłego, jest/będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „PDOP”), podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Rok podatkowy Wnioskodawcy jest zgodny z rokiem kalendarzowym.

W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca osiąga dochody głównie ze źródeł innych niż przychody z zysków kapitałowych, w szczególności pochodzące z działalności operacyjnej prowadzonej przez Spółkę w zakresie wskazanym poniżej.

Podstawowym obszarem działalności operacyjnej Spółki jest produkcja (…).

W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca prowadzi prace polegające na samodzielnym opracowywaniu i rozwijaniu innowacyjnych rozwiązań dotyczących oferowanych pojazdów (…). Celem wskazanych prac prowadzonych przez Wnioskodawcę jest wspieranie rozwoju produktów oferowanych klientom na (...) rynku pojazdów (…), poprzez opracowywanie i rozwijanie rozwiązań w zakresie m.in. alternatywnych źródeł napędu (…).

W powyższym zakresie, Wnioskodawca w ramach realizowanej przez siebie działalności prowadzi prace badawczo-rozwojowe, obejmujące przede wszystkim opracowanie koncepcji i prototypów nowych produktów, a także rozwój i znaczące ulepszanie dotychczasowych produktów, wraz z modyfikowaniem dotychczasowych oraz tworzeniem bardziej efektywnych rozwiązań technologicznych.

Celem projektów badawczych jest poszukiwanie rozwiązań, które pozawalają na wprowadzanie nowych oraz udoskonalanie już oferowanych produktów i technologii produkcji. Działalność w powyższym zakresie stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o PDOP (dalej: „Działalność B+R”).

W wyniku Działalności B+R prowadzonej przez Spółkę powstają prototypy nowego produktu (dalej: „Prototypy”). W efekcie, Działalności B+R dochodzi do opracowywania nowych rozwiązań oraz późniejszego wykorzystania zdobytej podczas tworzenia prototypów wiedzy i umiejętności oraz opracowanych rozwiązań do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów.

Działalność B+R Spółki jest usystematyzowana i prowadzona w systematyce projektowej, co pozwala zarówno na sprawną realizację, jak i na efektywne zarządzanie pracą oraz jej wynikami.

Do kategorii prac rozwojowych Spółka nie klasyfikuje działań obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produkowanych urządzeń, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Wnioskodawca wskazuje, że na rzecz Spółki została wydana interpretacja indywidualna z 15 marca 2017 r. znak 3063-ILPB2.4510.222.2016.2.AO, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, iż prace prowadzone przez Wnioskodawcę spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, która uprawnia do zastosowania ulgi badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 18d ustawy o PDOP (dalej: „Ulga B+R”).

Ponadto, Spółka otrzymała również dwie pozytywne interpretacje indywidualne potwierdzające prawo do korzystania z ulgi badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 18d ustawy o PDOP, w odniesieniu do Prototypów, które nie mają zidentyfikowanego nabywcy, tj. interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 marca 2017 r., znak 3063-ILPB2.4510.38.2017.2.ŁM oraz, w związku ze zmianą definicji prac rozwojowych od dnia 1 października 2018 r., interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 października 2019, znak: 0111-KDIB1-3.4010.396.2019.1.MO.

Przebieg prac nad opracowywaniem Prototypu.

Spektrum prac w ramach Działalności B+R obejmuje zwłaszcza opracowanie koncepcji produktu (Prototyp) wraz z planem prac projektowych, identyfikację i ocenę ryzyka, realizację poszczególnych zadań z planu prac projektowych, budowę prototypową (modyfikacje), testy, odbiory techniczne, analizy. Prace prowadzone przez Wnioskodawcę kończą się zatwierdzeniem nowego projektu poprzez uzyskanie świadectwa homologacji. W ten sposób opracowanych zostało wiele nowoczesnych pojazdów wyposażonych w technologię najnowszej generacji (…).

Wnioskodawca realizuje własne prace w oparciu o strukturę złożoną z Działów, z których każdy jest dodatkowo podzielony na poddziały odpowiedzialne za realizację poszczególnych zadań. Działy Wnioskodawcy tworzą prototypowe pojazdy/bądź poszczególne elementy na potrzeby wewnętrzne lub w związku z zamówieniem klienta.

Przebieg procesu prototypowania jest dostosowywany do konkretnego Prototypu, z uwagi na specyfikę konkretnego projektu. Przebieg ten zależy m.in. od stopnia skomplikowania projektu, poziomu innowacyjności, zakresu potrzebnych do wykonania prac prototypowych, czy możliwości organizacyjnych Spółki w danym okresie (np. dostępności zasobów poszczególnych działów). Zazwyczaj proces produkcji Prototypu odbywa się przy współudziale Działu Produkcji i Działu Prototypowni, pod nadzorem Biura Rozwoju.

Za prototypy uznawane są przez Spółkę nowe wyroby, wykonane na podstawie opracowanej dokumentacji konstrukcyjnej i technologicznej. Inaczej mówiąc, w pracach rozwojowych dochodzi ostatecznie do wyprodukowania wersji prototypowych, które muszą podlegać badaniom w celu ustalenia czy założone rozwiązania teoretyczne sprawdzają się w praktyce.

Prototypem w działalności badawczo-rozwojowej Spółki jest zatem produkt, będący nowym produktem lub ulepszeniem istniejącego już produktu, mającym znamiona nowych cech, właściwości, funkcjonalności, rozszerzających jego zastosowanie lub poprawiających jego funkcjonowanie.

Prototyp poddawany jest każdorazowo niezbędnym badaniom i testom. Ocena prototypu nowego wyrobu obejmuje zwłaszcza testy wewnętrzne w Spółce realizowane przez wewnętrzny Dział Testów, obejmujące zwłaszcza testy (…).

W przypadku negatywnych wyników badań i testów prototypu, Spółka może być zmuszona powrócić do etapu prac projektowo-konstrukcyjnych, ze względu na konieczność dokonania określonych zmian w Prototypie. Na podstawie otrzymanych wyników badań wprowadzane są stosowne modyfikacje, uzależnione od rodzaju badanego produktu oraz od charakteru badań i prób zakończonych niepowodzeniem. Zmodyfikowany w ten sposób Prototyp musi wówczas ponownie zostać poddany badaniom, celem weryfikacji skuteczności wprowadzonych zmian.

Wprowadzenie zmian projektowo-konstrukcyjnych jest możliwe na każdym etapie budowy i cyklu życia Prototypu.

Uwzględniając wyniki dotychczas przeprowadzonych prac oraz wykonanych testów, odpowiednie dostosowania w ww. zakresie są realizowane od momentu opracowywania dokumentacji technicznej, przez produkcję prototypu (prototypowanie), walidację i testy, aż do momentu zbycia prototypu - na każdym z tych etapów możliwe jest wprowadzanie zmian projektowo-konstrukcyjnych. W praktyce zmiany są wprowadzane aż do momentu rozpoczęcia procesu wdrożenia produkcji seryjnej oraz wprowadzenia produktu na rynek celem realizacji pierwszych kontraktów.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że prace rozwojowe prowadzone przez Spółkę stanowiące Działalność B+R w odniesieniu do danego Prototypu ulegają zakończeniu z momentem zakończenia badań nowego wyrobu (prototypu).

Co do zasady Prototypy są wykorzystywane na cele własne Spółki, a po czasie zbywane. W okresie wykorzystania przez Spółkę, Prototypy służą zwłaszcza celom demonstracyjnym oraz są udostępniane klientom zainteresowanym nabyciem produktu danego typu do testów.

Po opracowywaniu Prototypu, wprowadzenie na rynek nowego produktu wiąże się z szeregiem działań realizowanych w ramach Spółki. W odniesieniu do Prototypu, który ostatecznie zostanie wprowadzony przez Spółkę jako nowy produkt na dany rynek, Spółka zobowiązana jest do uzyskania wymaganych zgód, homologacji oraz przeprowadzenia odpowiednich badań. Z uwagi na specyfikę rynku, na którym działa Spółka oraz dostarczanych przez nią produktów, które mają uczestniczyć w ruchu drogowym i służyć transportowi zbiorowemu, przeprowadzenie ww. badań, zgód i testów jest niezbędne dla oferowania produktu na rynku, a z perspektywy procesów produkcyjnych Spółki - do rozpoczęcia procesu wdrożenia Prototypu do produkcji seryjnej.

Podejmuje się również działania, których celem jest zbudowanie świadomości produktu na rynku, np. przygotowanie i udostępnianie informacji prasowych, czy udział w targach branżowych, prezentacje produktu. Dodatkowo, produkt (Prototyp) jest wysyłany do klientów na różnego rodzaju testy, prezentacje. W ramach przygotowania produktu do sprzedaży tworzona jest niezbędna dokumentacja, zestawienia dokumentacji, gromadzone są wszystkie potrzebne dane techniczne i eksploatacyjne. Proces gromadzenia potrzebnych danych wiąże się z wykonaniem szeregu testów i analiz wykonywanych przez niezależne instytucje potwierdzających konkretne cechy wyrobu np. zużycie energii, hałas, bezpieczeństwo, przyspieszanie, pokonywanie wzniesień itd. W celu umożliwienia realizacji produkcji - tworzona jest dokumentacja techniczna niezbędna do realizowania produkcji seryjnej oraz opracowywane są procesy produkcyjne.

Do testów realizowanych u zewnętrznych usługodawców należą zwłaszcza testy wytrzymałościowo-zmęczeniowe realizowane na specjalnych torach testowych (…).

Spółka zobowiązana jest do uzyskania wymaganych homologacji krajowych lub europejskich, które umożliwiają rejestrację pojazdu przez przyszłego właściciela. Konieczność wykonania homologacji pojawić się może zarówno w odniesieniu do nowych produktów opracowanych w ramach Działalności B+R, jak i produktów, które w wyniku Działalności B+R zostały znacząco ulepszone.

Plan i zakres wykonania homologacji powstaje już na etapie prac koncepcyjnych nad Prototypem, niemniej fizycznie pojazd przechodzi badania homologacyjne już po powstaniu Prototypu, w związku z wprowadzaniem produktu na rynek. Uzyskanie homologacji, jak wskazano powyżej, konieczne jest również w przypadku znaczącego ulepszenia koncepcji produktu, który posiadał już homologację (np. nowa funkcja lub komponent w pojeździe posiadającym homologację). Wówczas, ponowne zidentyfikowanie wymogu uzyskania homologacji oraz plan homologacji powstają już po analizie pierwotnej specyfikacji w ramach Działalności B+R, niemniej same badania homologacyjne odbywają się już po zatwierdzeniu gotowego produktu (Prototypu). Badania odbywają się na innym, przerobionym odpowiednio pojeździe wykorzystywanym następnie do celów Spółki (demonstracja) lub na jednostkowym egzemplarzu, który opracowywany jest na potrzeby konkretnego klienta. Dodatkowo, homologacja może być również konieczna w przypadku, gdy dochodzi do zmiany przepisów homologacyjnych przed rejestracją gotowego pojazdu. Wówczas, może wystąpić potrzeba dostosowania pojazdu do nowych wymogów celem wprowadzenia na rynek. Możliwa jest także konieczność uzyskania nowej homologacji bez konieczności badań pojazdu w przypadku zmian administracyjnych w przepisach. Polega ona na dostosowaniu dokumentacji lub wprowadzeniu nowych obowiązków dla producenta.

Na etapie przygotowania do wprowadzenia produktu na rynek, przygotowywane są również szkolenia i prezentacje produktowe, przeprowadza się szkolenia techniczne dla odpowiednich Działów w Spółce, zwłaszcza odpowiedzialnych za obszary sprzedaży i serwisu.

Rodzaje ponoszonych wydatków.

Nakłady ponoszone na prace rozwojowe, związane z tworzeniem i projektowaniem nowych, zmienionych i ulepszonych produktów (Prototypów), w tym czynności związane z rozruchem technologicznym danego produktu (na etapie przed opracowaniem finalnego Prototypu nowego lub ulepszonego produktu), obejmują zwłaszcza:

-wynagrodzenia pracowników zajmujących się Działalnością B+R, tj. w rozumieniu art. 18d ust. 2 pkt 1 ustawy o PDOP,

-koszty z tytułu umów zlecenia i o dzieło w zakresie Działalności B+R, tj. w rozumieniu art. 18d ust. 2 pkt 1a ustawy o PDOP,

-materiały i surowce wykorzystywane w Działalności B+R, tj. w rozumieniu art. 18d ust. 2 pkt 2 ustawy o PDOP,

-wartość sprzętu specjalistycznego zakupionego na potrzeby Działalności B+R, tj. w rozumieniu art. 18d ust. 2 pkt 2a ustawy o PDOP,

-koszty ekspertyz, opinii, usług doradczych i równorzędnych, a także wyników prac B+R na potrzeby działalności B+R, tj. w rozumieniu art. 18d ust. 2 pkt 3 ustawy o PDOP.

Wskazany powyżej katalog wydatków ma charakter przykładowy (tj. Spółka ponosi również inne rodzaje wydatków), ale wymienione powyżej pozycje mają najbardziej istotny charakter. Opisane powyżej wydatki związane z prowadzeniem Działalności B+R i tworzeniem Prototypów są/będą dla Spółki kosztami uzyskania przychodu, tj. Spełniają wymogi wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP oraz nie zostały ujęte w treści art. 16 tej ustawy.

W związku z uruchomieniem produkcji nowych produktów, Spółka może również ponosić koszty czynności związanych z produkcją próbną i pilotażową, stanowiącą przygotowanie do produkcji seryjnej (dalej: „Produkcja próbna”) zwłaszcza celem weryfikacji:

1.gotowości technologicznej produkcji produktów (zatwierdzonych Prototypów),

2.pracy nowych maszyn nabytych na potrzeby wyprodukowania nowych produktów,

3.adekwatności nowych urządzeń i narzędzi służących do produkcji nowych produktów (zamówionych i wykonanych w celu ich produkcji, jeśli ich produkcja nie była możliwa przy wykorzystaniu już posiadanych form).

W ramach tego etapu, Spółka ponosi wydatki na ulepszenie, poniesione w celu dostosowania maszyn, urządzeń i narzędzi do produkcji, w tym przykładowo koszty związane modyfikacją w zakresie oprzyrządowania linii montażowej (…).

Na potrzeby realizowanej Produkcji próbnej, Spółka zakłada, że w przyszłości może również wprowadzić inne usprawnienia procesów produkcji, z którymi mogą być związane m.in. następujące wydatki:

-nabywanie i ulepszanie środków trwałych należących do grupy 3-6 i 8 klasyfikacji środków trwałych, o których mowa w art. 18ea ust. 5 pkt 1-2 ustawy o PDOP,

-ponoszenie kosztów nabycia materiałów i surowców oraz półfabrykatów wykorzystanych w celu produkcji próbnej nowego produktu, o których mowa w art. 18ea ust. 5 pkt 3 ustawy o PDOP.

Opisane powyżej wydatki są/będą dla Spółki kosztami uzyskania przychodu, tj. Spełniają wymogi wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP oraz nie zostały ujęte w treści art. 16 tej ustawy.

Wnioskodawca wskazuje, że w zależności od specyfiki danego projektu, etap obejmujący Produkcję próbną nie wystąpi każdorazowo w związku z Działalności B+R i opracowaniem Prototypu. Zdarza się bowiem, że opracowany produkty (Prototyp) kierowany jest do produkcji seryjnej bez wcześniejszej Produkcji próbnej. Niezależnie, każdorazowo w Spółce występują/będą występować koszty związane z wprowadzeniem produktu na rynek (dalej: „Wprowadzenie na rynek”), związane m.in. z koniecznością wykonania stosownych testów i badań oraz uzyskaniem zgód i homologacji.

Wnioskodawca podkreśla, że jeśli w przyszłości wystąpi Produkcja próbna po zakończeniu Działalności B+R, to moment rozpoczęcia Produkcji próbnej nastąpi po zakończeniu wszelkich prac badawczo-rozwojowych (konstrukcyjno-technologicznych). Wskazana Produkcja próbna dotyczyć będzie jedynie nowych produktów, które nie będą już procedowane pod kątem konstrukcyjno-technologicznym i badawczo-rozwojowym. Wówczas, w oparciu o dokumentację wewnętrzną pozwalającą na określenie momentu zakończenia Działalności B+R, Spółka będzie miała możliwość dokonania odpowiedniego podziału ponoszonych kosztów i określenia, które z nich związane są z etapem trwającym do momentu zakończenia prac badawczo- rozwojowych, a które dotyczą Produkcji próbnej. W praktyce oznacza to, że Spółka będzie w stanie wyodrębnić, które z kosztów dotyczą odpowiednio: Działalności B+R obejmującej opracowanie Prototypu, Produkcji próbnej ponoszonej po zakończeniu Działalności B+R oraz Wprowadzenia na rynek.

Wnioskodawca wskazuje, że w odniesieniu do wydatków ponoszonych przez Spółkę na Produkcję próbną nowych produktów oraz Wprowadzenia na rynek, zamierza skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP (dalej: „ulga na prototyp”). Spółka podkreśla, że zamierza skorzystać z ulgi na prototyp wyłącznie w zakresie nowych produktów, które łącznie spełniają poniższe przesłanki:

-nie znajdowały się dotychczas w jej ofercie produktowej, tj. wcześniej nie były produkowane przez Spółkę,

-stanowią produkty w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 120 z późn. zm., dalej: „ustawa o rachunkowości”),

-projekt nowych produktów został sfinalizowany (nie są prowadzone dalsze prace konstrukcyjne czy inżynierskie).

Jednocześnie, Wnioskodawca korzysta i zamierza w dalszym ciągu korzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP, przy czym wskazuje, że spełnia warunki uprawniające do stosowania ulgi B+R, a w szczególności:

-wykonane projekty B+R nie stanowią i nie będą stanowiły badań podstawowych w rozumieniu art. 4a pkt 27 lit. a ustawy o PDOP,

-koszty są i będą odliczone od dochodu uzyskiwanego ze źródeł innych niż kapitałowe,

-w ewidencji rachunkowej Spółka wyodrębnia i będzie wyodrębniać koszty kwalifikowane związane z realizacją Projektów B+R i wykazuje je w zeznaniach podatkowych za lata podatkowe, w których działalność B+R jest i będzie realizowana,

-Spółka nie prowadzi i nie będzie prowadziła działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia lub decyzji o wsparciu,

-Spółka odlicza i zamierza odliczać w przyszłości w ramach ulgi B+R koszty kwalifikowane zgodnie z art. 18d ust. 5 i 5a ustawy o PDOP,

-Spółka dokonuje i zamierza dokonywać odliczenia z tytułu ulgi B+R zgodnie z limitami wskazanymi w art. 18d ust. 7 ustawy o PDOP,

-Spółka nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego,

-koszty rozliczone w ramach ulgi B+R nie obejmują i nie będą obejmować kosztów rozliczonych w ramach innych ulg podatkowych.

Wnioskodawca zaznacza, że opisane w ramach niniejszego wniosku wydatki nie zostały Spółce zwrócone w jakikolwiek sposób. Wnioskodawca wskazuje, że warunek ten będzie również spełniony w odniesieniu do objętych niniejszym wnioskiem wydatków, które zostaną poniesione w przyszłości.

Na dzień złożenia niniejszego wniosku, Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o PDOP.

Pytania

1.Czy prawidłowe jest stanowisko zgodnie z którym, Wnioskodawca jest i będzie uprawniony do łącznego stosowania ulgi B+R o której mowa w art. 18d ust. ustawy o PDOP oraz ulgi na prototyp o której mowa w art. 18ea ustawy o PDOP, w ramach jednego cyklu projektowego (projektu dotyczącego jednego Prototypu), tj. koszty jednego projektu mogą być kwalifikowanymi w części do ulgi B+R, a w części do ulgi na prototyp (przy czym te same koszty nie będą rozliczane w ramach dwóch ulg jednocześnie)?

2.Czy prawidłowe jest stanowisko zgodnie z którym wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę do momentu zakończenia prac badawczo-rozwojowych nad danym produktem (Prototypem), a przed momentem rozpoczęcia Produkcji próbnej i/ lub Wprowadzenia na rynek, opisanych w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, stanowią i będą stanowić koszty kwalifikowane w rozumieniu art. 18d ust. 2 ustawy o PDOP, i mogą zostać odliczone przez Spółkę od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP niezależnie od stosowania przez Spółkę ulgi na prototyp w odniesieniu do innych kategorii kosztów, o której mowa w art. 18ea ustawy o PDOP?

3.Czy w odniesieniu do kosztów, które potencjalnie można uznać za kwalifikowane zarówno w ramach ulgi B+R o której mowa w art. 18d ustawy o PDOP, oraz ulgi na prototyp o której mowa w art. 18ea ustawy o PDOP, do decyzji Wnioskodawcy będzie pozostawało, w ramach której z tych ulg rozliczyć te koszty (przy założeniu, że nie zostaną wówczas rozliczone w ramach drugiej ulgi)?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Wnioskodawca, jest i będzie uprawniony do łącznego stosowania ulgi B+R o której mowa w art. 18d ust. ustawy o PDOP, oraz ulgi na prototyp o której mowa w art. 18ea ustawy o PDOP, w ramach jednego cyklu projektowego (projektu dotyczącego jednego Prototypu), tj. koszty jednego projektu mogą być kwalifikowanymi w części do ulgi B+R, a w części do ulgi na prototyp (przy czym te same koszty nie będą rozliczane w ramach dwóch ulg jednocześnie).

Ad. 2

Wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę do momentu zakończenia prac badawczo-rozwojowych nad danym produktem (Prototypem), a przed momentem rozpoczęcia Produkcji próbnej i/ lub Wprowadzenia na rynek, opisanych w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, stanowią i będą stanowić koszty kwalifikowane w rozumieniu art. 18d ust. 2 ustawy o PDOP, i mogą zostać odliczone przez Spółkę od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP, niezależnie od stosowania przez Spółkę ulgi na prototyp w odniesieniu do innych kategorii kosztów, o której mowa w art. 18ea ustawy o PDOP.

Ad. 3

W odniesieniu do kosztów, które potencjalnie można uznać za kwalifikowane zarówno w ramach ulgi B+R o której mowa w art. 18d ustawy o PDOP, oraz ulgi na prototyp o której mowa w art. 18ea ustawy o PDOP, do decyzji Wnioskodawcy będzie pozostawało, w ramach której z tych ulg rozliczyć te koszty (przy założeniu, że nie zostaną wówczas rozliczone w ramach drugiej ulgi).

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Część wspólna uzasadnienia Wnioskodawcy dla pytań 1 -3.

Przepisy dotyczące ulgi B+R.

Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Działalność badawczo-rozwojowa zdefiniowana została w art. 4a pkt 26 ustawy o PDOP. Zgodnie z powyższą regulacją działalność badawczo-rozwojowa oznacza to działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Badania naukowe stanowiące element definicji działalności badawczo-rozwojowej zostały zdefiniowane w art. 4a pkt 27 ustawy o PDOP poprzez odesłanie do definicji badań podstawowych oraz badań aplikacyjnych zawartych w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (dalej: „Prawo o szkolnictwie wyższym”).

Stosownie do art. 4a ust. 27 ustawy o p.d.o.p. ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych - oznacza to:

a.badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

b.badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Zgodnie z tym odesłaniem, badania podstawowe to prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne (art. 4 ust. 2 pkt 1 prawa o szkolnictwie wyższym). Badania aplikacyjne to natomiast prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń (art. 4 ust. 2 pkt 2 prawa o szkolnictwie wyższym).

Prace rozwojowe, które stanowią kolejny element definicji działalności badawczo-rozwojowej również zostały zdefiniowane poprzez odesłanie do regulacji prawa o szkolnictwie wyższym (art. 4a pkt 28 ustawy o PDOP).

W myśl art. 4a pkt 28 ustawy o p.d.o.p., ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 Prawa o szkolnictwie wyższym.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 Prawa o szkolnictwie wyższym, badania naukowe są działalnością obejmującą:

1)badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;

2)badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Natomiast, stosownie do art. 4 ust. 3 Prawa o szkolnictwie wyższym prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Jak wskazano powyżej, stosownie do art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Zgodnie natomiast z art. 18d ust. 2 ustawy o PDOP, za koszty kwalifikowane uznaje się:

1.poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu;

a. poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu;

2.nabycie materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową;

a. nabycie niebędącego środkami trwałymi sprzętu specjalistycznego wykorzystywanego bezpośrednio w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, w szczególności naczyń i przyborów laboratoryjnych oraz urządzeń pomiarowych;

3.ekspertyzy, opinie, usługi doradcze i usługi równorzędne, świadczone lub wykonywane na podstawie umowy przez podmiot, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a także nabycie od takiego podmiotu wyników prowadzonych przez niego badań naukowych, na potrzeby działalności badawczo-rozwojowej;

4.odpłatne korzystanie z aparatury naukowo-badawczej wykorzystywanej wyłącznie w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli to korzystanie nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4;

a. nabycie usługi wykorzystania aparatury naukowo-badawczej wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli zakup usługi nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4;

5.koszty uzyskania i utrzymania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy, prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, poniesione na:

a.przygotowanie dokumentacji zgłoszeniowej i dokonanie zgłoszenia do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedniego zagranicznego organu, łącznie z kosztami wymaganych tłumaczeń na język obcy,

b.prowadzenie postępowania przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedni zagraniczny organ, poniesione od momentu zgłoszenia do tych organów, w szczególności opłaty urzędowe i koszty zastępstwa prawnego i procesowego,

c.odparcie zarzutów niespełnienia warunków wymaganych do uzyskania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy lub prawa z rejestracji wzoru przemysłowego zarówno w postępowaniu zgłoszeniowym, jak i po jego zakończeniu, w szczególności koszty zastępstwa prawnego i procesowego, zarówno w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej, jak i w odpowiednim zagranicznym organie,

d.opłaty okresowe, opłaty za odnowienie, tłumaczenia oraz dokonywanie innych czynności koniecznych dla nadania lub utrzymania ważności patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy oraz prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, w szczególności koszty walidacji patentu europejskiego.

Stosownie do art. 18d ust. 7 ustawy o p.d.o.p., kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć:

1)w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w ust. 3a, jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców - 200% kosztów, o których mowa w ust. 2-3a;

2)w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a-200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4a i ust. 2a- 3a, oraz 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 5;

3)w przypadku pozostałych podatników - 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 2-5, ust. 2a i 3, oraz 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 1a.

Przepisy dotyczące ulgi na prototyp.

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych.

Zgodnie z art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o p.d.o.p., kwotę stanowiącą 30% sumy kosztów produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu, przy czym wysokość odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć 10% dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów niż z zysków kapitałowych.

Stosownie do art. 18ea ust. 2 ustawy o PDOP, przez produkt rozumie się produkt w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości, z wyłączeniem usługi.

Na gruncie art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP, przez produkcję próbną nowego produktu rozumie się etap rozruchu technologicznego produkcji, w trakcie którego nie są wymagane dalsze prace projektowo-konstrukcyjne czy inżynieryjnie, którego celem jest wykonanie prób i testów przed uruchomieniem procesu produkcji nowego produktu, powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych. Etap ten obejmuje okres od momentu poniesienia pierwszego kosztu związanego z tym etapem do momentu rozpoczęcia produkcji nowego produktu.

Zgodnie natomiast z treścią z art. 18ea ust. 4 ustawy o PDOP, przez wprowadzenie na rynek nowego produktu rozumie się działania podejmowane w celu przygotowania dokumentacji służącej uzyskaniu w odniesieniu do produktu powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych certyfikatów i zezwoleń umożliwiających skierowanie produktu do sprzedaży.

W myśl art. 18ea ust. 5 ustawy o PDOP, za koszty produkcji próbnej nowego produktu uznaje się:

1.cenę nabycia, o której mowa w art. 16g ust. 3, lub koszt wytworzenia, o którym mowa w art. 16g ust. 4, fabrycznie nowych środków trwałych niezbędnych do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu, zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji;

2.wydatki na ulepszenie, o których mowa w art. 16g ust. 13, poniesione w celu dostosowania środka trwałego, zaliczonego do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji, do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu;

3.koszty nabycia materiałów i surowców nabytych wyłącznie w celu produkcji próbnej nowego produktu.

Z kolei, w myśl art. 18ea ust. 6 ustawy o PDOP, do kosztów wprowadzenia na rynek nowego produktu zalicza się koszty:

1.badań, ekspertyz, przygotowania dokumentacji niezbędnej do uzyskania certyfikatu, homologacji, znaku CE, znaku bezpieczeństwa, uzyskania lub utrzymania zezwolenia na obrót lub innych obowiązkowych dokumentów lub oznakowań związanych z dopuszczeniem do obrotu lub użytkowania oraz koszty opłat pobieranych w celu ich uzyskania, odnowienia lub przedłużenia;

2.badania cyklu życia produktu;

3.systemu weryfikacji technologii środowiskowych.

Mając na uwadze brzmienie art. 18ea ust. 9 ustawy o PDOP, odliczenie przysługuje, jeżeli koszty produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu:

1.zostały faktycznie poniesione w roku podatkowym, za który jest dokonywane odliczenie;

2.nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Stosownie do art. 18ea ust. 10 ustawy o PDOP, podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Wreszcie, zgodnie z art. 18ea ust. 11 ustawy o PDOP, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę lub wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 1.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Spółka uzyskała interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 marca 2017 r. znak 3063-ILPB2.4510.222.2016.2.AO, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, iż prace prowadzone przez Wnioskodawcę spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, która uprawnia do zastosowania ulgi badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 18d ustawy o PDOP.

Ponadto, Spółka otrzymała również dwie pozytywne interpretacje indywidualne potwierdzające prawo do korzystania z ulgi badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 18d ustawy o PDOP, w odniesieniu do Prototypów, które nie mają zidentyfikowanego nabywcy, tj. interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 marca 2017 r., znak 3063-ILPB2.4510.38.2017.2.ŁM oraz, w związku ze zmianą definicji prac rozwojowych od dnia 1 października 2018 r., interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 października 2019, znak 0111-KDIB1-3.4010.396.2019.1.MO.

Odnosząc przedstawione powyżej uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że w ramach tzw. ulgi na prototyp, o której mowa w art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP, podatnik ma prawo odliczyć kwotę stanowiącą 30% sumy kosztów produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu.

Powyższe regulacje wskazują zatem, że w przypadku gdy w wyniku prowadzenia przez podatnika prac o charakterze badawczo-rozwojowym dochodzi do powstania produktu prototypowego, a celem podatnika jest wprowadzenie go do obrotu na rynku, wówczas niektóre z wydatków ponoszonych celem wprowadzenia tego produktu na rynek mogą zostać odliczone od podstawy opodatkowania w ramach tzw. ulgi na prototyp. Wysokość tego odliczenia nie może jednak przekroczyć 30% sumy kosztów wprowadzenia produktu na rynek, a dodatkowo nie może także przekroczyć wartości 10% dochodu z innych źródeł przychodów niż z zysków kapitałowych, osiągniętych w roku podatkowym.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca korzysta i zamierza korzystać z ulgi B+R w stosunku do wydatków, związanych z realizacją projektu i wpisujących się w katalog kosztów kwalifikowanych w myśl art. 18d ust. 2 ustawy o PDOP. Jednocześnie, w stosunku do innych kosztów ponoszonych dla tego samego projektu i związanych z tym samym Prototypem, Wnioskodawca planuje rozpoznać w ramach ulgi na prototyp koszty projektu związane z Produkcją próbną oraz Wprowadzeniem na rynek, wpisujące się w katalog kosztów kwalifikowanych do tej ulgi, zgodnie z art. 18ea ust. 6 pkt 1 w zw. z ust. 4 ustawy o PDOP.

Jednocześnie, zdaniem Wnioskodawcy, na prawo do skorzystania z ulgi na prototyp nie wpływa negatywnie okoliczność, iż w stosunku do innych kosztów projektu ponoszonych w ramach danego projektu, i które spełniają kryteria uznania za koszty kwalifikowane w rozumieniu art. 18d ust. 2 ustawy o PDOP, Wnioskodawca korzysta z ulgi B+R. Analogicznie, prawo do zastosowania ulgi na prototyp nie wpływa negatywnie na możliwość stosowania w ramach danego projektu ulgi B+R.

W szczególności, w treści ustawy o PDOP, nie została zawarta klauzula wyłączająca możliwość jednoczesnego zastosowania ulgi B+R oraz ulgi na prototyp. Z przepisów również nie wynika, aby wybór jednej preferencji był równoznaczny z brakiem możliwości korzystania z innej (przy założeniu braku podwójnego rozliczenia jednego kosztu w ramach dwóch ulg).

Jedyne ograniczenia w tym zakresie wynikają z odmiennych katalogów kosztów podlegających odliczeniu w ramach każdej z analizowanych ulg, tj. ulgi B+R oraz ulgi na prototyp oraz ogólnego zakazu podwójnego odliczania tych samych wydatków (art. 18d ust. 5 oraz art. 18ea ust. 9 pkt 2 ustawy o PDOP). W konsekwencji, o ile nie prowadzi to do odliczenia tego samego kosztu w ramach dwóch ulg (ulgi B+R oraz ulgi na prototyp), możliwe jest łączenie w ramach rozliczenia jednego projektu ulgi na prototyp oraz ulgi B+R (tj. koszty jednego etapu projektu B+R służącego opracowaniu i wdrożeniu nowego produktu mogą być kwalifikowanymi w części do ulgi B+R, a w części do ulgi na prototyp).

Należy ponadto podkreślić, że aby uruchomić produkcję próbną i wprowadzić na rynek nowy produkt, konieczne może być opracowanie prototypu jako „pierwowzoru” nowego produktu. Prototyp taki nie powinien wymagać dalszych prac projektowo-konstrukcyjnych lub inżynieryjnych i powinien być efektem prowadzonych wcześniej przez podatnika prac badawczo-rozwojowych.

W zakresie działalności badawczo-rozwojowej przydatnym źródłem wiedzy jest Podręcznik Frascati 2015 „Zalecenia dotyczące pozyskiwania i prezentowania danych z zakresu działalności badawczo – rozwojowej” zatwierdzony przez Komitet OECD ds. Polityki Naukowo - Technicznej, na który powołuje się także Ministerstwo Finansów w Objaśnieniach podatkowych z 15 lipca 2019 r. dot. preferencyjnego opodatkowania dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej - IP BOX.

W powyższym podręczniku wskazano m.in. na problemy pojawiające się na pograniczu działalności badawczo-rozwojowej i pozostałej działalności podatnika, a także przedstawiono kryteria umożliwiające rozpoznanie działalności badawczo-rozwojowej.

Zgodnie z podręcznikiem, prototyp to oryginalny model skonstruowany w sposób pozwalający na uwzględnienie w nim wszystkich danych technicznych i osiągów nowego produktu (akapit 2.49). Projektowanie, konstruowanie oraz testowanie prototypów powinno być klasyfikowane jako B+R. Zasada ta stosuje się niezależnie od tego, czy konstruowany jest jeden, czy więcej prototypów i czy są one tworzone równocześnie, czy też w odstępach czasu (akapit 2.50).

W świetle powyższego, odliczenie o którym mowa w art. 18ea ustawy o PDOP, będzie miało zastosowanie w odniesieniu do produktów (Prototypów), powstałych w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy stworzenie Prototypu w ramach prowadzonej Działalności B+R stanowi niezbędny element procesu opracowywania nowego produktu, który następie w wyniku podjęcia działania z zakresu Wprowadzenia na rynek (a także ewentualnej działań w obszarze Produkcji próbnej, jeżeli etap ten ma miejsce) może zostać wdrożony do produkcji seryjnej. Działalność B+R służąca opracowaniu Prototypy, koszty której mogą zostać rozliczone w ramach ulgi B+R, służy zatem stworzeniu Prototypu, w odniesieniu do którego, wydatki ponoszone na Produkcję próbną oraz Wprowadzenie na rynek, mogą korzystać z ulgi na prototyp. Ulga na prototyp odnosi się już do działań podatnika mających na celu Produkcję próbną i Wprowadzenie na rynek produktów, w odniesieniu do których Spółka zakończyła już Działalność B+R polegającą zwłaszcza na opracowaniu Prototypu. Tym samym, mając na uwadze sposób uregulowania ww. ulg i procesów/etapów wdrażania nowego produktu, do których ulgi te się odnoszą, intencją ustawodawcy przy wprowadzeniu ulgi na prototyp była możliwość łącznego stosowania ulgi na prototyp oraz ulgi B+R w ramach jednego projektu/Prototypu.

W ocenie Wnioskodawcy, że nieuzasadnione byłoby twierdzenie, że ulga B+R oraz ulga na prototyp mają wobec siebie konkurencyjny charakter. Innymi słowy, w ocenie Wnioskodawcy, intencją ustawodawcy było wprowadzenie dodatkowej preferencji dla tych podatników, którzy ponoszą określone koszty związane z prowadzeniem produkcji próbnej bądź testowej nowych produktów będących rezultatem działalności badawczo-rozwojowej prowadzonej przez podatników (Produkcja próbna) oraz wprowadzenia tych produktów na rynek (Wprowadzenie na rynek). Oznacza to, że ulga na prototyp jest rozwiązaniem komplementarnym wobec ulgi B+R w ten sposób, że podatnicy zyskali prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania dodatkowo ponoszonych kosztów związanych z produkcją próbną nowego produktu oraz wprowadzeniem na rynek nowego produktu.

Za powyższym rozumieniem relacji między ulgą B+R oraz ulgą na prototyp przemawia także fakt, że katalog wydatków stanowiących tzw. koszty kwalifikowane (tj. dające prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania) został przedstawiony osobno dla każdej z tych ulg (odpowiednio w art. 18d ust. 2-3a ustawy o PDOP i art. 18ea ust. 5 i 6 ustawy o PDOP). Jeżeli zatem ustawodawca wprowadził osobne katalogi kosztów kwalifikowanych, z co do zasady, różnym zakresem przedmiotowym, to zasadne jest twierdzenie, że ulgi te powinny być traktowane jako możliwe do jednoczesnego stosowania przez podatników.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, zdaniem Wnioskodawcy, w praktyce oznacza to, że ww. dwie ulgi Wnioskodawca powinien stosować w taki sposób, że:

-wydatki na Działalność B+R dotyczące Prototypu (koszty kwalifikowane określone w art. 18d ust. 2-3a ustawy o PDOP, dotyczące Prototypu) będą mogły podlegać odliczeniu od podstawy opodatkowania w ramach ulgi B+R na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP,

-wydatki na Produkcję próbną oraz Wprowadzenie na rynek nowych produktów (koszty kwalifikowane określone w art. 18ea ust. 5 ustawy o PDOP) będą mogły podlegać odliczeniu od podstawy opodatkowania w ramach ulgi na prototyp na zasadach opisanych w art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP.

Przyjęcie odmiennego podejścia wykluczałoby możliwość wykorzystania ww. preferencji podatkowych przewidzianych ustawą o PDOP, tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, byłoby sprzeczne z celem ich wprowadzenia.

Jak wspomniano, w ocenie Wnioskodawcy, ulga na prototyp i ulga B+R są wobec siebie komplementarne. W uzasadnionych przypadkach, tak jak w sytuacji Spółki przedstawionej w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, zasadne będzie zastosowanie zarówno jednej jak i drugiej preferencji w odniesieniu do kosztów ponoszonych przez Spółkę w ramach Działalności B+R związanej z nowymi produktami oraz realizacji procesu Produkcji próbnej i Wprowadzenia na rynek (przy zastosowaniu warunków wskazanych we właściwych przepisach).

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, Spółka będzie uprawniona do łącznego stosowania ulgi B+R oraz ulgi na prototyp w ramach jednego cyklu projektowego (projektu dotyczącego jednego Prototypu), tj. koszty jednego projektu mogą być kwalifikowanymi w części do ulgi B+R, a w części do ulgi na prototyp.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 2 i 3,

Jak wskazano w uzasadnieniu do stanowiska w zakresie pytania 1, w ocenie Wnioskodawcy, ulga na prototyp i ulga B+R są wobec siebie komplementarne. W uzasadnionych przypadkach, tak jak w sytuacji Spółki przedstawionej w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, zasadne będzie zastosowanie zarówno jednej jak i drugiej preferencji w odniesieniu do kosztów ponoszonych przez Spółkę w ramach Działalności B+R związanej z nowymi produktami oraz realizacji procesu Produkcji próbnej i Wprowadzenia na rynek (przy zastosowaniu warunków wskazanych we właściwych przepisach, w tym zakazu podwójnego rozliczania danego kosztu w ramach dwóch ulg).

Zarówno w przypadku stosowania ulgi B+R jak i ulgi na prototyp ustawodawca warunkuje możliwość odliczenia tych wydatków, od tego, czy podatnik nie dokonał wcześniejszego odliczenia tych kosztów w ramach np. innej ulgi (art. 18ea ust. 9 pkt 2 Ustawy o PDOP, dla ulgi na prototyp oraz art. 18d ust. 5 Ustawy o PDOP, dla ulgi B+R). Z tego też względu, dopóki ten sam wydatek nie podlega odliczeniu w ramach dwóch ulg, zdaniem Wnioskodawcy, możliwe jest łączenie w ramach aktywności projektowej związanej z wdrożeniem nowego produktu ulgi na prototyp oraz ulgi B+R, co zostało wykazane w uzasadnieniu do stanowiska w zakresie pytania 1 powyżej.

Wnioskodawca podkreśla, że mimo iż ulga na prototyp jest skierowana do podatników realizujących produkcję próbną nowego produktu wraz z wprowadzeniem go na rynek, to żaden przepis Ustawy o PDOP, nie nakazuje stosowania tego rodzaju ulgi w przypadku produkcji prototypowej, a tym bardziej nie nadaje pierwszeństwa stosowaniu ulgi wynikającej z art. 18ea ustawy o PDOP, nad ulgą badawczo-rozwojową z art. 18d ustawy o PDOP (ani też odwrotnie - przepisy nie przewidują „pierwszeństwa” ulgi B+R w zakresie kwalifikowania kosztów). Ponadto, przepisy ustawy o PDOP, ze szczególnym uwzględnieniem art. 18d, nie przewidują wyłączenia wydatków związanych z produkcją prototypową z katalogu wydatków kwalifikowanych do ulgi określonej w art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP.

Należy zwrócić uwagę, że możliwość skorzystania z ulgi B+R w odniesieniu do kosztów wytworzenia Prototypów oraz serii pilotażowych została wielokrotnie potwierdzona przez organy podatkowe w wydanych interpretacjach indywidualnych. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 15 czerwca 2018 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.231.2018.1.MO) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził stanowisko spółki o możliwości: „zaliczenia do kosztów kwalifikowanych, kosztów wszelkich materiałów i surowców, które są kosztami uzyskania przychodów, niezbędnych w procesie produkcji prototypów i procesie udoskonalania produktów”.

Z kolei w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 czerwca 2017 r. (sygn. 2461-IBPB-1-3.4510.112.2017.1.MST) zostało potwierdzone stanowisko podatnika, zgodnie z którym: „Okoliczność, czy prototypy lub seria pilotażowa zostaną następnie sprzedane, w ocenie Wnioskodawcy nie ma znaczenia dla możliwości rozliczenia tego rodzaju kosztów w ramach ulgi badawczo-rozwojowej”.

Podobnie w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 lutego 2019 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.540.2018.3.MBD) za prawidłowe zostało uznane stanowisko podatnika, zgodnie z którym podatnik może dokonać na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP odliczenia kosztów kwalifikowanych poniesionych w ramach produkcji testowej.

Mając na względzie powyższe, w ocenie Wnioskodawcy:

a)wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę do momentu zakończenia prac badawczo-rozwojowych nad danym produktem (Prototypem) przed momentem rozpoczęcia Produkcji próbnej i/ lub Wprowadzenia na rynek, opisanych w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, stanowią i będą stanowić koszty kwalifikowane w rozumieniu art. 18d ust. 2 ustawy o PDOP, i mogą zostać odliczone przez Spółkę od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP niezależnie od stosowania przez Spółkę ulgi na prototyp w odniesieniu do innych kategorii kosztów, o której mowa w art. 18ea ustawy o PDOP.

b)w odniesieniu do kosztów, które potencjalnie można uznać za kwalifikowane zarówno w ramach ulgi B+R o której mowa w art. 18d ust. ustawy o PDOP oraz ulgi na prototyp o której mowa w art. 18ea ustawy o PDOP, do decyzji Wnioskodawcy będzie pozostawało, w ramach której z tych ulg rozliczyć te koszty (przy założeniu, że nie zostaną wówczas rozliczone w ramach drugiej ulgi).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań), tj. możliwości i sposobu łączenia ulgi B+R z ulgą na prototyp. Zatem, kwestia potwierdzenia możliwości skorzystania przez Państwa z ulgi badawczo-rozwojowej oraz ulgi na prototyp nie została rozpatrzona w niniejszej interpretacji. Organ nie dokonał również oceny poniesionych kosztów pod kątem zakwalifikowania ich do kosztów ulgi badawczo-rozwojowej oraz ulgi prototyp.

Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”),

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Zgodnie z art. 4a pkt 26 updop,

Działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

W myśl art. 4a pkt 27 updop,

Ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych, oznacza to:

a)badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

b)badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742 ze zm.), badania naukowe są działalnością obejmującą:

a)badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;

b)badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Stosownie do treści art. 4a pkt 28 updop:

Ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych – oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

W myśl art. 4 ust. 3 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce:

Prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Rodzaje kosztów kwalifikowanych podlegających odliczeniu w ramach ulgi badawczo-rozwojowej zostały wymienione w art. 18d ust. 2 i 3 updop.

Zgodnie z art. 18d ust. 5 updop,

koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Według brzmienia art. 18d ust. 8 updop,

odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1.

Natomiast, stosownie do art. 9 ust. 1b updop, zgodnie z którym,

podatnicy prowadzący działalność badawczo-rozwojową, którzy zamierzają skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18d, są obowiązani w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej.

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z zasadą, przyjętą w orzecznictwie jak i w doktrynie prawa podatkowego, ulgi podatkowe, w tym ulga badawczo-rozwojowa, są wyjątkiem od zasady równości i powszechności opodatkowania, tak więc przepisy regulujące prawo do ulgi winny być interpretowane ściśle.

Od 1 stycznia 2022 r. do ustawy od podatku dochodowym od osób prawnych została wprowadzona ulga na produkcję próbną i wprowadzenie do sprzedaży nowego produktu, czyli tzw. ulga na prototyp.

Zgodnie z art. 18ea ust. 1 updop:

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 30% sumy kosztów produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu, przy czym wysokość odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć 10% dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów niż z zysków kapitałowych.

W myśl art. 18ea ust. 2 updop,

przez produkt rozumie się produkt w rozumieniu przepisów ustaw o rachunkowości, z wyłączeniem usługi.

Stosownie do art. 18ea ust. 3 updop,

przez produkcję próbną nowego produktu rozumie się etap rozruchu technologicznego produkcji niewymagający dalszych prac projektowo-konstrukcyjnych lub inżynieryjnych, którego celem jest wykonanie prób i testów przed uruchomieniem procesu produkcji nowego produktu, powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych, przy czym etap rozruchu technologicznego obejmuje okres od momentu poniesienia pierwszego kosztu związanego z tym etapem do momentu rozpoczęcia produkcji nowego produktu.

Zgodnie z art. 18ea ust. 4 updop,

przez wprowadzenie na rynek nowego produktu rozumie się działania podejmowane w celu przygotowania dokumentacji służącej uzyskaniu w odniesieniu do produktu powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych certyfikatów i zezwoleń umożliwiających skierowanie produktu do sprzedaży.

W myśl art. 18ea ust. 7 updop,

koszty produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu pomniejsza się o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 18ea ust. 9 ust. 2 updop,

odliczenie przysługuje, jeżeli koszty produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Z powołanych przepisów wynika, że ustawodawca wprowadził definicję działalności badawczo-rozwojowej w art. 4a pkt 26 updop, zgodnie z którą, przez działalność badawczo-rozwojową, należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Kluczowe jest zawarte w definicji działalności badawczo-rozwojowej rozróżnienie, które wskazuje, że taka działalność obejmuje dwa rodzaje aktywności - badania naukowe i badania aplikacyjne zdefiniowane w art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz prace rozwojowe, o których mowa w art. 4 ust. 3 tej ustawy.

Natomiast, tzw. ulga na prototyp koncentruje się na dwóch elementach związanych z rozwojem działalności podatnika, tj. na produkcji próbnej nowego produktu i na wprowadzeniu nowego produktu na rynek. Przy czym z ulgi tej wyłączone zostały usługi.

Z kolei, aby uruchomić produkcję próbną i wprowadzić na rynek nowy produkt, konieczne możebyć opracowanie prototypu jako „pierwowzoru” nowego produktu. Prototyp taki nie powinien wymagać dalszych prac projektowo konstrukcyjnych lub inżynieryjnych i powinien być efektem prowadzonych wcześniej przez podatnika prac badawczo-rozwojowych.

W zakresie działalności badawczo - rozwojowej przydatnym źródłem wiedzy jest Podręcznik Frascati 2015 „Zalecenia dotyczące pozyskiwania i prezentowania danych z zakresu działalności badawczo-rozwojowej” zatwierdzony przez Komitet OECD ds. Polityki Naukowo - Technicznej, na który powołuje się także Ministerstwo Finansów w Objaśnieniach podatkowych z 15 lipca 2019 r. dot. preferencyjnego opodatkowania dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej - IP BOX.

W powyższym podręczniku wskazano m.in. na problemy pojawiające się na pograniczu działalności B+R i pozostałej działalności podatnika, a także przedstawiono kryteria umożliwiające rozpoznanie działalności B+R.

Zgodnie z podręcznikiem prototyp to oryginalny model skonstruowany w sposób pozwalający na uwzględnienie w nim wszystkich danych technicznych i osiągów nowego produktu (akapit 2.49). Projektowanie, konstruowanie oraz testowanie prototypów powinno być klasyfikowane jako B+R. Zasadę tą stosuje się niezależnie od tego, czy konstruowany jest jeden, czy więcej prototypów i czy są one tworzone równocześnie, czy też w odstępach czasu (akapit 2.50).

Z kolei w zakresie produkcji próbnej podręcznik w akapicie nr 2.55 wskazuje, że po pomyślnym przeprowadzeniu testów prototypu i ewentualnym dokonaniu niezbędnych modyfikacji następuje faza uruchomienia produkcji. Jeżeli faza rozruchu produkcji nie wymaga dalszych prac projektowo - konstrukcyjnych czy inżynieryjnych, nie powinna być traktowana jako należąca do B+R, ponieważ jej podstawowym celem nie jest już dalsze udoskonalanie wyrobów lecz uruchomienie procesu produkcji.

Tym samym, należy zauważyć, że ulga na prototyp odnosi się już do działań podatnika mających na celu produkcję próbną produktów, w odniesieniu do których podatnik zakończył już działalność badawczo-rozwojową. Zatem, ulga na prototyp jest rozwiązaniem komplementarnym wobec ulgi B+R w ten sposób, że podatnicy zyskali prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania dodatkowo ponoszonych kosztów związanych z produkcją próbną nowego produktu. Natomiast koszty, które nie są bezpośrednio związane z taką produkcją lub nie zostały wykorzystane w produkcji próbnej, nie będą mogły być rozliczane w ramach przedmiotowej ulgi.

Należy wskazać, iż z uzasadnienia wprowadzenia opisanej ulgi (druk sejmowy nr 1532) wynika także, że „rozwiązanie to skierowane jest do tych podatników, którzy w wyniku prowadzonych prac badawczo-rozwojowych wytworzyli nowy produkt i obejmie koszty ponoszone na etapie produkcji próbnej takiego produktu”.

Zatem preferencją ulgi na prototyp objęte są wydatki związane z wdrożeniem produkcji próbnej nowego produktu oraz koszty poniesione w związku z wprowadzeniem produktu na rynek które nie są uwzględniane przez podatnika w kalkulacji ulgi na działalność badawczo-rozwojową.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 zgodnie z którym Wnioskodawca jest i będzie uprawniony do łącznego stosowania ulgi B+R o której mowa w art. 18d ustawy o PDOP, oraz ulgi na prototyp o której mowa w art. 18ea ustawy o PDOP, w ramach jednego cyklu projektowego (projektu dotyczącego jednego Prototypu), tj. koszty jednego projektu mogą być kwalifikowanymi w części do ulgi B+R, a w części do ulgi na prototyp (przy czym te same koszty nie będą rozliczane w ramach dwóch ulg jednocześnie), należy uznać za prawidłowe.

Ponadto, należy zgodzić się ze stanowiskiem, że wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę do momentu zakończenia prac badawczo-rozwojowych nad danym produktem (Prototypem), a przed momentem rozpoczęcia Produkcji próbnej i/ lub Wprowadzenia na rynek, opisanych w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, stanowią i będą stanowić koszty kwalifikowane w rozumieniu art. 18d ust. 2 ustawy o PDOP, i mogą zostać odliczone przez Spółkę od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP, niezależnie od stosowania przez Spółkę ulgi na prototyp w odniesieniu do innych kategorii kosztów, o której mowa w art. 18ea ustawy o PDOP.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 1 i 2, jest prawidłowe.

W odniesieniu do pytania nr 3, należy jeszcze raz zaznaczyć, że ulga na prototyp odnosi się już do działań podatnika mających na celu produkcję próbną lub wprowadzenia produktu na rynek, w odniesieniu do których podatnik zakończył już działalność badawczo-rozwojową.

A zatem, skoro ulga na prototyp jest ulgą komplementarną w stosunku do ulgi badawczo-rozwojowej, to Wnioskodawca nie ma prawa wyboru w ramach której z ulg (badawczo-rozwojowej czy też ulgi na prototyp) dokonać odliczenia poszczególnych kosztów kwalifikowanych.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3, dotyczące ustalenia, czy odniesieniu do kosztów, które potencjalnie można uznać za kwalifikowane zarówno w ramach ulgi B+R o której mowa w art. 18d ust. ustawy o PDOP, oraz ulgi na prototyp o której mowa w art. 18ea ustawy o PDOP, do decyzji Wnioskodawcy będzie pozostawało, w ramach której z tych ulg rozliczyć te koszty (przy założeniu, że nie zostaną wówczas rozliczone w ramach drugiej ulgi), jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

- Odnosząc się do powołanych interpretacji indywidualnych należy wskazać, że dotyczą one konkretnej i indywidualnej sprawy podatnika w określonym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) i w tej danej sprawie rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.

- Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

- Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00