Orzeczenie
Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 10 marca 2022 r., sygn. I SA/Ol 19/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Przemysław Krzykowski (sprawozdawca) Sędziowie sędzia WSA Katarzyna Górska asesor WSA Anna Janowska po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 10 marca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi Spółki A na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...], nr [...] w przedmiocie odmowy umorzenia 60% zaległości z tytułu podatku od nieruchomości oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze (dalej jako organ odwoławczy, Kolegium) utrzymało w mocy decyzję Burmistrza Miasta (dalej jako organ I instancji, Burmistrz) z [...] w przedmiocie odmowy umorzenia Spółce A(dalej jako spółka, podatnik, skarżąca) 60% zaległości podatkowej z tytułu podatku od nieruchomości.
Organ I instancji odmówił umorzenia wnioskowanych zaległości podatkowych dokonując analizy przedłożonych do akt sprawy dokumentów odzwierciedlających finanse prowadzonej działalności gospodarczej wskazując, że kondycji finansowej firmy nie można oceniać tylko po osiąganych zyskach, czy stratach, ale też osiąganych przychodach, bo to decyzje podatnika wpływają na ponoszone koszty działalności, a tym samym osiągnięty dochód, bądź stratę. W ocenie organu podatnik prowadzący działalność gospodarczą, powinien w okresach uzyskiwania wyższych przychodów zabezpieczyć środki (m.in.) na zapłatę należnych podatków. Omawiając ważny interes podatnika i interes społeczny, podkreślono uznaniowy charakter decyzji podejmowanej na podstawie art. 67a Ordynacji podatkowej. Organ nie doszukał się wystąpienia powyższych przesłanek, nie mógł tym samym wydać decyzji umarzającej zaległości podatkowe.
Utrzymując powyższą decyzję Kolegium przytoczyło treść art. 67a § 1 pkt 3, ustawy z dnia z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm., dalej jako O.p.) wskazując, że przepisy te dają podstawę do wydania decyzji w ramach tzw. uznania administracyjnego. Ważny interes podatnika lub interes publiczny nie obliguje do umorzenia, a jedynie daje organowi możliwość wydania takiej decyzji. Organ może ale nie musi przychylić się do wniosku podatnika. Odstąpienie od zasady powszechności opodatkowania może być uzasadnione wyłącznie okolicznościami o charakterze wyjątkowym i tylko na takie okoliczności można się powoływać.