Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.482.2023.2.BJ

W zakresie ustalenia: 1. czy spółka postąpiła właściwie i spełniła warunek zatrudnienia - zatrudniając w okresie od 1 lipca 2022 r. do 10 października 2022 r. (będąc małym podatnikiem) w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem jedną osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę na pełen etat, 2. czy spółka spełniła warunek zatrudnienia w drugim roku opodatkowania ryczałtem w okresie od 11 października 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. ponosząc miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzenia na rzecz 3 osób zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę niebędącej udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika oraz zatrudniając nadal 1 osobę na pełen etat. Umowy zlecenie zawarte są z osobami o statusie studenta w związku z tym spółka nie odprowadza z tytułu umów zleceń składek do ZUS ani podatku dochodowego, 3. czy spółka prawidłowo ustaliła lata podatkowe na CIT estońskim oraz koniec trwania 4 letniego okresu w reżimie CIT estońskim: - pierwszy rok w okresie od 1 lipca 2022 r. do 10 października 2022 r. w związku z zamknięciem ksiąg rachunkowych na 30 czerwca 2022 r. - drugi rok podatkowy od 11 października 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. w związku z zamknięciem ksiąg rachunkowych na 10 października 2022 r. - trzeci rok podatkowy od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. - czwarty rok podatkowy od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. 4. czy spółka w roku podatkowym 2023 spełnia warunki zatrudnienia do CIT estońskiego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia:

1. czy spółka postąpiła właściwie i spełniła warunek zatrudnienia - zatrudniając w okresie od 1 lipca 2022 r. do 10 października 2022 r. (będąc małym podatnikiem) w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem jedną osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę na pełen etat - jest prawidłowe,

2. czy spółka spełniła warunek zatrudnienia w drugim roku opodatkowania ryczałtem w okresie od 11 października 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. ponosząc miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzenia na rzecz 3 osób zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę niebędącej udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika oraz zatrudniając nadal 1 osobę na pełen etat. Umowy zlecenie zawarte są z osobami o statusie studenta w związku z tym spółka nie odprowadza z tytułu umów zleceń składek do ZUS ani podatku dochodowego - jest prawidłowe,

3. czy spółka prawidłowo ustaliła lata podatkowe na CIT estońskim oraz koniec trwania 4 letniego okresu w reżimie CIT estońskim:

- pierwszy rok w okresie od 1 lipca 2022 r. do 10 października 2022 r. w związku z zamknięciem ksiąg rachunkowych na 30 czerwca 2022 r.

- drugi rok podatkowy od 11 października 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. w związku z zamknięciem ksiąg rachunkowych na 10 października 2022 r.

- trzeci rok podatkowy od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.

- czwarty rok podatkowy od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.

- jest nieprawidłowe

 4. czy spółka w roku podatkowym 2023 spełnia warunki zatrudnienia do CIT estońskiego - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

1. czy spółka postąpiła właściwie i spełniła warunek zatrudnienia - zatrudniając w okresie od 1 lipca 2022 r. do 10 października 2022 r. (będąc małym podatnikiem) w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem jedną osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę na pełen etat,

2. czy spółka spełniła warunek zatrudnienia w drugim roku opodatkowania ryczałtem w okresie od 11 października 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. ponosząc miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzenia na rzecz 3 osób zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę niebędącej udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika oraz zatrudniając nadal 1 osobę na pełen etat. Umowy zlecenie zawarte są z osobami o statusie studenta w związku z tym spółka nie odprowadza z tytułu umów zleceń składek do ZUS ani podatku dochodowego,

3. czy spółka prawidłowo ustaliła lata podatkowe na CIT estońskim oraz koniec trwania 4 letniego okresu w reżimie CIT estońskim:

pierwszy rok w okresie od 1 lipca 2022 r. do 10 października 2022 r. w związku z zamknięciem ksiąg rachunkowych na 30 czerwca 2022 r.

drugi rok podatkowy od 11 października 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. w związku z zamknięciem ksiąg rachunkowych na 10 października 2022 r.

trzeci rok podatkowy od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.

czwarty rok podatkowy od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.

 4. czy spółka w roku podatkowym 2023 spełnia warunki zatrudnienia do CIT estońskiego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 20 grudnia 2023 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.482.2023.1.BJ, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 10 stycznia 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa w dniu 1 lipca 2022 r. rozpoczęła opodatkowanie ryczałtem - CIT estońskim. Zostało złożone zawiadomienie do właściwego urzędu skarbowego ZAW-RD o opodatkowaniu ryczałtem w okresie od 1 lipca 2022 r. do 31 grudnia 2025 r. W związku z wejściem w CIT estoński spółka zamknęła księgi rachunkowe z dniem 30 czerwca 2022 r. i sporządziła za okres 1 stycznia 2022 r. – 30 czerwca 2022 r. śródroczne sprawozdanie finansowe oraz przesłała do US CIT-8 z załącznikiem CIT KW. W okresie od 1 lipca 2022 r. do 10 października 2022 r. spółka zatrudniała jedną osobę na pełen etat. Spółka spełniła warunki małego podatnika.

W dniu 11 października 2022 r. dokonano w KRS wpisu o przekształceniu spółki z o.o spółki komandytowej w spółkę z o.o.

W związku z powyższym na dzień 10października 2022 r. zamknięto księgi rachunkowe , spółka sporządziła drugie śródroczne sprawozdanie finansowe za okres od 1 lipca 2022 r. do 10 października 2022 r. oraz przesłała do US CIT 8E z załącznikiem CIT-EZ. Za okres od 11października 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. sporządzono roczne sprawozdanie finansowe, które zostało zatwierdzone przez zarząd oraz spółka sporządziła i przesłała do US CIT-8E z załącznikiem CIT-EZ jako deklarację za druki rok podatkowy na CIT estońskim. W okresie od 11 października 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. spółka zatrudniała jedną osobę na pełen etat oraz trzy osoby na umowę zlecenie - z tytułu tych wynagrodzeń ponosiła miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Umowy zlecenia zawarte były ze studentami i z tytułu wynagrodzeń nie były odprowadzane składki do ZUS oraz zaliczki na podatek dochodowy. W roku 2023 r. struktura zatrudnienia jest taka sama. Spółka zatrudnia jedną osobę na pełen etat, od wynagrodzenia odprowadza do ZUS składki oraz zaliczkę na podatek dochodowy do US (składki do ZUS i zaliczka do US są odprowadzane od kwoty 3600,00) oraz zawarte są umowy zlecenia z trzema osobami, będącymi studentami. Wydatki ponoszone z tytułu umów zleceń wynoszą 20 400,00 i nie są odprowadzane składki do ZUS ani zaliczki na podatek dochodowy.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 6 stycznia 2024 r. Wnioskodawca wskazał, że: Spółka powstała 24 czerwca 2020 r. w wyniku zawarcia umowy spółki u notariusza - akt notarialny repetytorium A jako spółka z o.o. sp. komandytowa.

Przedmiotem działalności spółki jest realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków (PKD 41.10.Z)

W dokumencie ZAW-RD spółka wskazała okres opodatkowania ryczałtem od 1 lipca 2022 r. do 30 czerwca 2026 r.

Przed wyborem ryczałtu rok podatkowy pokrywał się z rokiem kalendarzowym do 31 grudnia 2021 r.

W związku z wyborem ryczałtu w trakcie roku od 1 lipca 2022 rok podatkowy poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem to okres od 1 stycznia 2022 r. do 30 czerwca 2022 r. (zamknięcie ksiąg rachunkowych).

W październiku 2022 r. spółka została przekształcona w sp. z o.o. i z dniem 10 października 2022 r. księgi rachunkowe zostały zamknięte. Na dzień 11 października 2022 r. otworzono księgi rachunkowe w Sp. z o.o.

W okresie od 1 stycznia 2022 r. do 30 czerwca 2022 r. w roku poprzedzającym pierwszy rok opodatkowania ryczałtem spółka osiągnęła przychód ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług w wysokości 135 000,00 - nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej 2 000 000 euro.

Osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę na pełen etat nie jest udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem spółki.

Studenci (3 osoby) zatrudnieni w oparciu o umowy zlecenia nie są udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami spółki.

Pytania

1. Czy spółka postąpiła właściwie i spełniła warunek zatrudnienia - zatrudniając w okresie od 1 lipca 2022 r. do 10 października 2022 r. (będąc małym podatnikiem) w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem jedną osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę na pełen etat?

2. Czy spółka spełniła warunek zatrudnienia w drugim roku opodatkowania ryczałtem w okresie od 11 października 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. ponosząc miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzenia na rzecz 3 osób zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę niebędącej udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika oraz zatrudniając nadal 1 osobę na pełen etat. Umowy zlecenie zawarte są z osobami o statusie studenta w związku z tym spółka nie odprowadza z tytułu umów zleceń składek do ZUS ani podatku dochodowego.

3. Czy spółka prawidłowo ustaliła lata podatkowe na CIT estońskim oraz koniec trwania 4 letniego okresu w reżimie CIT estońskim?

- pierwszy rok w okresie od 1 lipca 2022 r. do 10 października 2022 r. w związku z zamknięciem ksiąg rachunkowych na 30 czerwca 2022 r.

- drugi rok podatkowy od 11 października 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. w związku z zamknięciem ksiąg rachunkowych na 10 października 2022 r.

- trzeci rok podatkowy od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.

- czwarty rok podatkowy od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.

 4. Czy spółka w roku podatkowym 2023 spełnia warunki zatrudnienia do CIT estońskiego?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka uznaje za prawidłowe ustalenie w następujący sposób lat podatkowych:

Pierwszy rok w okresie od 1 lipca 2022 r. do 10 października 2022 r.

Drugi rok podatkowy w okresie od 11 października 2022 r. do 31 grudnia 2022 r.

Trzeci rok podatkowy od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.

Czwarty rok podatkowy od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.

Spółka uznaje za spełnienie warunku zatrudnienia jako mały podatnik w okresie od 1 lipca 2022 r. do dnia 10 października 2022 r. - pierwszy rok na CIT estońskim zatrudniając jedną osobę na pełen etat, która nie jest udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem spółki.

Spółka uznaje za spełnienie warunku zatrudnienia w drugim roku opodatkowania trwającym od 11 października 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. - zatrudniając trzy osoby na umowę zlecenia ponosząc wydatki w wysokości trzykrotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw oraz jedną osobę na pełen etat, (osoby te nie są udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami spółki)

Spółka uznaje za spełnienie warunku zatrudnienia w roku 2023 utrzymując zatrudnienie na poziomie roku drugiego w okresie od 11 października 2022 r. do 31 grudnia 2022 r., czyli jedna osoba na pełen etat i 3 osoby w oparciu o umowy zlecenia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Od 2021 r. podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych mają możliwość wyboru formy opodatkowania jaką jest ryczałt od dochodów spółek. Ten sposób opodatkowania będący odejściem od dotychczasowych zasad podatkowych, ze względu na swoją specyfikę i odrębność został uregulowany w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zatytułowanym „Ryczałt od dochodów spółek” (dodano artykuły od 28c do 28t), a także w przepisach ogólnych ale związanych z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie.

Opodatkowanie ryczałtem oznacza dla podatnika zmianę zasad w zakresie przedmiotu opodatkowania. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadza w zakresie ryczałtu nowe kategorie dochodów (przedmiotu opodatkowania) nie podlegających reżimowi dotychczasowych przepisów ustawy. Dochodów tych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi według ogólnych zasad CIT (art. 7 ustawy CIT) dla celów ustalenia podstawy opodatkowania.

Wybór tej formy opodatkowania wiąże się jednak z koniecznością spełnienia określonych warunków wymienionych w przepisach o ryczałcie.

Zgodnie bowiem z art. 28j ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa CIT”):

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

 1) (uchylony)

 2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a) z wierzytelności,

b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c) z części odsetkowej raty leasingowej,

d) z poręczeń i gwarancji,

e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3) podatnik:

a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

 4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

 5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

 6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

 7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Dodatkowo wskazać należy, że przepisy o ryczałcie wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.

Ustawodawca jako jeden z warunków możliwości korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek wymienił w przepisie art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT spełnienie kryterium zatrudnienia.

Dodatkowo z art. 28j ust. 3 ustawy CIT wynika, że:

W przypadku podatnika będącego małym podatnikiem, w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem, warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3:

1) lit. a, uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 1 osobę w przeliczeniu na pełne etaty, niebędącą udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika, przez okres wskazany w tym przepisie;

2) lit. b, uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzenia na rzecz zatrudnionej na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 1 osoby fizycznej, niebędącej udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika oraz w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Państwa wątpliwości dotyczą m.in. kwestii ustalenia:

1. czy spółka postąpiła właściwie i spełniła warunek zatrudnienia - zatrudniając w okresie (będąc małym podatnikiem) w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem jedną osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę na pełen etat.

2. czy spółka spełniła warunek zatrudnienia w drugim roku opodatkowania ryczałtem ponosząc miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzenia na rzecz 3 osób zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę niebędącej udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika oraz zatrudniając nadal 1 osobę na pełen etat. Umowy zlecenie zawarte są z osobami o statusie studenta w związku z tym spółka nie odprowadza z tytułu umów zleceń składek do ZUS ani podatku dochodowego.

4. Czy spółka w roku podatkowym 2023 spełnia warunki zatrudnienia do CIT estońskiego.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że aby skorzystać z ryczałtu od dochodu spółek podatnik powinien zatrudniać na podstawie umowy o pracę (w przeliczeniu na etaty w pełnym wymiarze czasu pracy), nie mniej niż 3 pracowników niebędących wspólnikami, co najmniej przez okres 300 dni roku podatkowego. W przypadku, gdy rok podatkowy podatnika nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym – okres 300 dni podlega proporcjonalnemu dostosowaniu.

Do minimalnego poziomu zatrudnienia wlicza się zarówno osoby fizyczne, które podatnik zatrudniał przed przystąpieniem do Ryczałtu od dochodów spółek jak i osoby, które zostały zatrudnione przez podatnika już w trakcie opodatkowania Ryczałtem.

Jednocześnie wskazać należy, że w przypadku podatnika będącego małym podatnikiem, w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem, warunek dotyczący zatrudnienia na podstawie umowy o pracę uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik zatrudnia co najmniej 1 osobę fizyczną w przeliczeniu na pełne etaty, przez okres wskazany w tym przepisie, tj. co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rok podatkowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym – przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym.

Do limitu osób zatrudnionych nie wlicza się wspólników tego podatnika.

Skoro zatem w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem, zatrudnialiście Państwo jako mały podatnik jedną osobę na pełny etat przez okres wskazany w tym przepisie, to spełniliście w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem warunek dotyczący zatrudnienia

Zatem Państwa stanowisko w powyższym zakresie jest prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do Państwa wątpliwości zawartych w pytaniu oznaczonym we wniosku Nr 2 i 4 wskazać należy, że warunek zatrudnienia, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT zostanie spełniony również w sytuacji zatrudnienia co najmniej trzech pracowników w rozumieniu kodeksu pracy, których przychody korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w ramach tzw. ulgi dla młodych. Przepisy regulujące kwestie spełnienia warunków dotyczących zatrudnienia w estońskim CIT nie zawierają bowiem ograniczenia w powyższym zakresie.

Jak wynika z art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy z dnia 2 grudnia 2022 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm. ):

Wolne od podatku dochodowego są przychody:

a) ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy,

b) z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c) z tytułu odbywania praktyki absolwenckiej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz.U. z 2018 r. poz. 1244),

d) z tytułu odbywania stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe,

e) z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

- otrzymane przez podatnika do ukończenia 26. roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

Z powyższego przepisu regulującego tzw. ulgę dla młodych wynika, że stanowi ona zwolnienie podmiotowe przeznaczone dla młodych podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, tj. osób które nie ukończyły 26. roku życia i osiągają przychody z pracy (czyli ze stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy, stosunku służbowego lub stosunku pracy nakładczej) i z umów zlecenia zawartych z firmą.

Powyższa ulga, która daje możliwość zwolnienia z opodatkowania przychodu osiągniętego przez określoną grupę podatników nie zmienia jednak charakteru zatrudnienia osób do niej uprawnionych. Zatem okoliczność, że zatrudnieni pracownicy korzystają z ww. ulgi dla młodych pozostaje bez wpływu na spełnienie warunku zatrudnienia, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT.

Z opisu sprawy wynika, że w drugim i trzecim roku podatkowym zatrudnialiście Państwo jedną osobę na pełny etat oraz trzy osoby na umowę zlecenie.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że aby skorzystać z ryczałtu od dochodu spółek podatnik może zatrudniać co najmniej 3 osoby fizyczne na podstawie innej umowy niż umowę o pracę. W takiej sytuacji konieczne jest jednak spełnienie jeszcze dwóch warunków. Po pierwsze, wysokość wydatków na wynagrodzenia takich osób fizycznych (co najmniej 3) powinna być równa co najmniej trzykrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Po drugie, wypłata wynagrodzenia musi być opodatkowana PIT (obowiązek poboru przez podatnika zaliczek na podatek PIT) oraz oskładkowana (obowiązek poboru przez podatnika składek na ubezpieczenie społeczne). W przypadku zatrudnienia na podstawie umowy innej niż umowa pracę, oba warunki muszą być spełnione kumulatywnie (łącznie). Należy dodatkowo wyjaśnić, że w zakresie obowiązku dotyczącego opodatkowania wypłaty PIT oraz jej oskładkowania przepis art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o CIT stanowi, iż na podatniku ma ciążyć obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Warunek ten będzie zatem spełniony gdy podatnik występuje jako płatnik tych należności. Jeżeli zatem wystąpi obowiązek płatnika ale przepis szczególny pozwoli na zwolnienie z opodatkowania PIT lub oskładkowania to warunek ten również zostanie spełniony (np. w przypadku osób korzystających z tzw. ulgi dla młodych do ukończenia 26. roku życia).

Kryterium minimalnego poziomu zatrudnienia o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy CIT będzie spełniony tylko w sytuacji, kiedy podatnik w pełni realizuje warunki określone w lit. a lub lit. b tego przepisu lub realizuje w pełni oba warunki jednocześnie.

Kryterium minimalnego poziomu zatrudnienia nie będzie jednak spełnione, jeśli warunki określone w lit. a lub lit. b ww. przepisu będą zrealizowane tylko częściowo. Przykładowo do takiej sytuacji dojdzie w przypadku, kiedy podatnik zatrudnia 2 osoby fizyczne na umowę o pracę oraz 2 osoby na podstawie umowy cywilnoprawnej, nawet jeśli pozostałe warunki (opodatkowanie, oskładkowanie oraz wysokość wynagrodzenia na podstawie umowy cywilnoprawnej) będą spełnione.

Z opisu sprawy wynika, że w okresie od 11 października 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. oraz w roku 2023 zatrudnialiście Państwo jedną osobę na pełen etat oraz trzy osoby na umowę zlecenie - z tytułu tych wynagrodzeń ponosiliście miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Umowy zlecenia zawarte były ze studentami i z tytułu wynagrodzeń nie były odprowadzane składki do ZUS oraz zaliczki na podatek dochodowy.

Zatrudnialiście jedną osobę na pełen etat, od wynagrodzenia odprowadzaliście do ZUS składki oraz zaliczkę na podatek dochodowy do US (składki do ZUS i zaliczka do US były odprowadzane od kwoty 3600,00) oraz zawarliście umowy zlecenia z trzema osobami, będącymi studentami. Wydatki ponoszone z tytułu umów zleceń wynoszą 20 400,00 i nie są odprowadzane składki do ZUS ani zaliczki na podatek dochodowy.

Zauważyć należy, że w przypadku zatrudniania w oparciu o umowy o pracę, aby uznać za spełniony wymóg dla opodatkowania CIT estońskim istotnym jest, aby:

- zatrudnione były co najmniej 3 osoby (w przeliczeniu na pełne etaty);

- do limitu zatrudnienia nie wlicza się udziałowców, wspólników, akcjonariuszy podatnika;

- warunek minimalnego zatrudnienia musi być utrzymany przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym – w przypadku pełnego roku podatkowego; jeżeli rok podatkowy jest krótszy niż 12 miesięcy kalendarzowych, wówczas warunek minimalnego zatrudnienia musi być spełniony przez okres min. 82% dni tego roku.

W przypadku zatrudnienia w oparciu o umowy inne niż umowa o pracę, oprócz samego faktu zawarcia umowy ważna jest wysokość wypłacanego wynagrodzenia. Zatem, spełnione będą warunki opodatkowania estońskim CIT, jeżeli:

- podatnik zatrudnia przynajmniej 3 osoby fizyczne w oparciu o umowy inne niż umowa o pracę;

- do limitu tych 3 osób nie wlicza się umów zawartych z udziałowcami, wspólnikami, akcjonariuszami;

- podatnik w każdym miesiącu ponosi wydatki na miesięczne wynagrodzenia z tytułu tych umów równe 3-krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw;

- podatnik pełni funkcję płatnika PIT lub składek na ubezpieczenie społeczne lub składek na ubezpieczenie zdrowotne w odniesieniu do tych umów.

W okresie od października 2022 r. do listopada 2023 r. przeciętne wynagrodzenie miesięczne w sektorze przedsiębiorstw mieściło się w zakresie 6.687,92 zł – 7.670,19 zł.

Jeżeli zatem w każdym miesiącu ww. okresu wypłacone na rzecz każdego z trzech zleceniobiorców wynagrodzenie było nie niższe niż określone dla poszczególnych miesięcy ww. okresu, to uznać należy, że spełniali Państwo wymogi określone w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o CIT.

Przeszkodą w tym względzie nie jest przy tym fakt, że w związku z zatrudnieniem studentów, korzystających z ulgi dla młodych faktycznie nie odprowadzacie Państwo od tych wynagrodzeń składek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz składek ZUS.

Biorąc pod uwagę powyższe, przedstawione we wniosku Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego Nr 2 i 4 należy z ww. zastrzeżeniem uznać za prawidłowe.

Przedmiotem Państwa wątpliwości zawartych w pytaniu Nr 3 jest z kolei kwestia ustalenia, czy spółka prawidłowo ustaliła lata podatkowe na CIT estońskim oraz koniec trwania 4 letniego okresu w reżimie CIT estońskim. Państwa zdaniem, okres lata te/okres przedstawia się następująco:

- pierwszy rok w okresie od 1 lipca 2022 r. do 10 października 2022 r. w związku z zamknięciem ksiąg rachunkowych na 30 czerwca 2022 r.

- drugi rok podatkowy od 11 października 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. w związku z zamknięciem ksiąg rachunkowych na 10 października 2022 r.

- trzeci rok podatkowy od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.

- czwarty rok podatkowy od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.

Zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy CIT:

Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.

Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.

Stosownie do art. 28l ust. 1 ustawy CIT:

Podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem:

1) roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 - w przypadku gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem;

2) (uchylony)

3) roku podatkowego, w którym podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 i 3;

4) roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym:

 a) podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4- 6,

 b) podatnik nie prowadził ksiąg podatkowych lub dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie wyniku finansowego netto,

 c) podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że:

- podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny jest opodatkowany ryczałtem albo

-podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku,

 d) podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.

Z kolei art. 28e ust. 1 ustawy CIT stanowi, że:

Rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości.

Zgodnie natomiast z art. 28e ust. 2 ustawy CIT:

Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy CIT:

Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.

W myśl art. 8 ust. 6 ustawy CIT:

Jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.

Jak wynika zaś z art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 120 z późn. zm., dalej: "uor"):

Ilekroć w ustawie jest mowa o roku obrotowym - rozumie się przez to rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. Jeżeli jednostka rozpoczęła działalność w drugiej połowie przyjętego roku obrotowego, to można księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe za ten okres połączyć z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za rok następny. W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka (przed przekształceniem) wybrała jako formę opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, składając zawiadomienie ZAW-RD do właściwego urzędu skarbowego i wskazała okres opodatkowania tą formą od 1 lipca 2022 r. do 30 czerwca 2026 r.

Jak już wskazano, stosownie do art. 28f ust. 1 ustawy CIT, podatnik wybiera opodatkowanie ryczałtem na okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, które obowiązany jest wskazać w zawiadomieniu ZAW-RD. Okres opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek wskazany w zawiadomieniu ZAW-RD jest okresem minimalnym. Może on ulec wydłużeniu m.in. na skutek zmiany roku obrotowego w trakcie okresu opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, który został wskazany w zawiadomieniu ZAW-RD, lecz nie może on ulec skróceniu.

Stwierdzić zatem należy, że okresem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek będzie w Państwa przypadku okres od 1 lipca 2022 r. do 30 czerwca 2026 r., pierwotnie zadeklarowany w złożonym przez spółkę przekształcaną zawiadomieniu ZAW-RD.

Mając na uwadze powyżej przytoczone przepisy oraz okoliczności przedstawione w opisie stanu faktycznego należy stwierdzić, że jeśli u Państwa rok obrotowy/podatkowy co do zasady odpowiada kalendarzowemu, to w związku z wyborem opodatkowania estońskim CIT w trakcie 2022 r., pierwszy rok podatkowy na zasadach określonych w rozdziale 6b ustawy o CIT rozpoczął się 1 lipca 2022 r. i zakończył 10 października 2022 r., drugi rok podatkowy rozpoczął się od 11 października 2022 r. i zakończył 31 grudnia 2022 r., natomiast trzeci rok opodatkowania ryczałtem trwał od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r., a czwarty rok opodatkowania ryczałtem będzie trwał od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. Jednakże okres opodatkowania Państwa ryczałtem, zakończyć może się najwcześniej 30 czerwca 2026 r., zgodnie z Państwa deklaracją.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 3 należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00