Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 12 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.699.2023.2.AN
Czy przychód w postaci dywidendy będzie podlegał zwolnieniu od podatku dochodowego w myśl przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zw. z art. 3 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 listopada 2023 r., za pośrednictwem poczty, wpłynął Państwa wniosek z 8 listopada 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalania, czy przychód w postaci dywidendy będzie podlegał zwolnieniu od podatku dochodowego w myśl przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zw. z art. 3 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie, pismem z 23 stycznia 2024 r. (data wpływu do Organu 30 stycznia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka z o.o. (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”), prowadzi działalność gospodarczą rozumianą jako działalność produkcyjną, handlową i usługową (…).
Przedsiębiorstwo uzyskało decyzję o wsparciu nr (…), na podstawie tej decyzji przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w specjalnej strefie ekonomicznej. Przedmiotowa decyzja została wydana na czas określony - 15 lat licząc od dnia jej uprawomocnienia i obejmuje prawo do korzystania ze zwolnienia podatkowego z tytułu kosztów nowej inwestycji oraz z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy. Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie decyzji o wsparciu (…). Przedmiotem działalności gospodarczej na terenie SSE, wykonywanej przez Spółkę jest działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych i usług świadczonych na terenie SSE określonych w zezwoleniach.
Przychód, o którym mowa powstaje w związku z prowadzeniem przez Spółkę działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Wypracowany zysk netto, a potem dywidenda należy się wspólnikowi właśnie z tytułu prowadzenia przez Spółkę działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. W 2023 r. Spółka po podjęciu uchwały wypłaciła wspólnikowi wynagrodzenie za udzielenie kapitału za rok 2022 - dywidenda, z tego tytułu spółka jako płatnik opłaciła należny podatek. Z uwagi na fakt, iż spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, do rozważenia pozostaje zagadnienie zwolnienia spółki z obowiązku zapłaty podatku od wypłaconej dywidendy, a w przypadku niniejszej sprawy zwrot zapłaconej już należności skarbowej.
Pytanie
Czy przychód w postaci dywidendy będzie podlegał zwolnieniu od podatku dochodowego w myśl przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w zw. z art. 3 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 10 maja 2018 r., wsparcie na realizację nowej inwestycji jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. albo ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. Wsparcie jest udzielane przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję na podstawie decyzji o wsparciu, jeżeli nowa inwestycja spełnia kryteria ilościowe i jakościowe, w ramach działalności gospodarczej niewyłączonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji. Jednocześnie, wsparcie stanowiące pomoc publiczną, udzielane w postaci zwolnienia podatkowego, powinno odpowiadać wymogom określonym w przepisach art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., zgodnie z którym zwolnienie to obejmuje jedynie dochody podatników z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r., i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości.
W wyniku nowelizacji potwierdzono, że zarówno zwolnienie podatkowe, o którym mowa w ust. 1 pkt 34 powołanej ustawy, dotyczące dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r., jak i zwolnienie podatkowe, o którym mowa w ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., dotyczące dochodów z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r., przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Dodano także przepisy powiązane, tj. art. 17 ust. 6aa oraz odpowiednio art. 21 ust. 5caa ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., dotyczące sytuacji, w której przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą również poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej określonym w zezwoleniu lub terenem określonym w decyzji o wsparciu, kiedy to działalność prowadzoną na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu wydziela się organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się na podstawie przychodów i kosztów uzyskania przychodów jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność określoną w zezwoleniu lub w decyzji o wsparciu.
Zdaniem Spółki, przychód w postaci wypłaconej dywidendy będzie podlegał zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych, na mocy przepisów o specjalnych strefach ekonomicznych i art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zw. z art. 3 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji. Wypracowany zysk netto, a potem dywidenda należy się wspólnikowi właśnie z tytułu prowadzenia przez spółkędziałalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, podlegać będzie zwolnieniu podatkowemu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”),
wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1670 oraz z 2021 r. poz. 2105), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Stosownie do art. 17 ust. 4 updop,
zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 74 ze zm., dalej: „ustawa o WNI”),
wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu” (art. 13 ust. 1 ustawy o WNI).
W myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI,
przedmiotem decyzji o wsparciu, jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.
Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.
Stosownie do art. 7 ust. 1 i 2 updop,
przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 updop,
przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium RP lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku oraz kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu osiągnięcia przychodu zwolnionego spod opodatkowania.
Norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 34a i art. 17 ust. 4 updop, stanowi formę ulgi podatkowej, która jest wyjątkiem od zasady równości i powszechności opodatkowania. Tym samym, powinna być interpretowana w sposób precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej. Z powołanych powyżej przepisów wynika, że ulgą może zostać objęty wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej w ramach inwestycji objętej decyzją o wsparciu.
Z powołanego wyżej art. 17 ust. 1 pkt 34a updop wynika, że aby dany dochód korzystał ze zwolnienia z opodatkowania musi być uzyskany z nowej inwestycji:
-prowadzonej na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu,
-prowadzonej na podstawie wydanej decyzji o wsparciu.
Warto podkreślić również, że zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34a updop, nie ma charakteru podmiotowego. Nie obejmuje one zatem wszystkich dochodów podmiotu gospodarczego prowadzącego działalność gospodarczą na podstawie decyzji o wsparciu, lecz tylko dochody uzyskane z działalności prowadzonej w ramach decyzji o wsparciu, a więc działalności określonej w decyzji o wsparciu.
Odnosząc się do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zadanego pytania wskazać należy, że zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a updop,
za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym dywidendy, nadwyżki bilansowe w spółdzielniach oraz otrzymane przez uczestników funduszy inwestycyjnych lub instytucji wspólnego inwestowania dochody tego funduszu lub tej instytucji, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.
Z kolei, w myśl art. 22 ust. 1 updop,
podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).
Zgodnie natomiast z art. 26 ust. 1 updop,
osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. (…)
W tym miejscu należy ponadto wskazać, że prawo do dywidendy i sposób jego realizacji zostały unormowane w art. 191 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18, dalej jako: „ksh”).
Zgodnie z art. 191 § 1 ksh,
wspólnik ma prawo do udziału w zysku wynikającym z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonym do podziału uchwałą zgromadzenia wspólników, z uwzględnieniem przepisu art. 195 § 1. Z kolei w myśl art. 191 § 2 ksh umowa spółki może przewidywać inny sposób podziału zysku, z uwzględnieniem przepisów art. 192-197.
Na mocy art. 193 § 1 ksh,
uprawnionymi do dywidendy za dany rok obrotowy są wspólnicy, którym udziały przysługiwały w dniu powzięcia uchwały o podziale zysku.
Zatem, w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością uprawnionymi do dywidendy są wspólnicy, którym przysługiwały udziały w dniu powzięcia uchwały o podziale zysku.
Dywidenda jest dochodem z tytułu posiadanych udziałów w spółce kapitałowej i stanowi u wspólników przychód podatkowy. Płatnikiem podatku dochodowego jest spółka, która wypłaca dywidendę wspólnikowi pomniejszoną o należny podatek, a następnie pobrany podatek wpłaca na rachunek urzędu skarbowego właściwego według siedziby spółki.
W świetle powyższego, w sytuacji, wypłaty przez spółkę dywidendy, przychód podatkowy powstaje u wspólnika otrzymującego taka dywidendę, a nie u spółki ją wypłacającej.
Spółka jest jedynie zobowiązana jako płatnik do poboru podatku od wypłaty dywidendy.
Nie można zatem mówić o przychodzie spółki który może po spełnieniu warunków wskazanych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych podlegać zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a updop.
Odnosząc powyższe wyjaśnienia do przedstawionej we wniosku stanu faktycznego należy zatem wskazać, że Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy przychód w postaci dywidendy będzie podlegał zwolnieniu od podatku dochodowego w myśl przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w zw. z art. 3 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
- Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
- Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right