Wyrok WSA w Warszawie z dnia 2 sierpnia 2023 r., sygn. VI SA/Wa 2755/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Sałek Sędziowie Sędzia WSA Magdalena Maliszewska Asesor WSA Robert Żukowski (spr.) Protokolant ref. staż. Anna Chudek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 sierpnia 2023 r. sprawy ze skargi R. z siedzibą w D. na decyzję Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia [...] grudnia 2022 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
W dniu 19 października 2017 r. Komendant Placówki Straży Granicznej w [...] (dalej także "Uczestnik"), działając na podstawie art. 202a ust. 4 oraz w związku z art. 202a ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz.U. z 2012 r. poz. 933 i 951), wystąpił do przewoźnika lotniczego [...] z wnioskiem o przekazanie informacji API, tj. dotyczącej pasażerów lotów z portów lotniczych spoza UE/EOG/CH, realizowanych w terminie od dnia 28 października 2017 r. do dnia 31 marca 2018 r.
W dniu 18 listopada 2017 r. pracownik placówki straży granicznej w [...] stwierdził, iż nie została przekazana lista pasażerów na lot, który odbywał się w tym dniu tj. 18 listopada 2017 r. rejs [...] z [...] do [...] liniami [...] . W notatce urzędowej potwierdzającej ww. okoliczności, iż do chwili przylotu samolotu (ani po jego przylocie) nie otrzymano informacji o pasażerach lotu [...] ani przez sieć telekomunikacyjną ani w żadnej formie ustnej ustalonej we wniosku.
Uczestnik postępowania wnioskiem z dnia 27 listopada 2017 r., wystąpił do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (dalej ,,Organ", ,,Prezes ULC") o wymierzenie kary pieniężnej przewoźnikowi [...] (aktualnie [...] , dalej ,,Skarżący", ,,Strona", ,,Przewoźnik"), w związku z brakiem przekazania informacji API za lot nr [...] z [...] dnia 18 listopada 2017 r. dotyczącej listy pasażerów. Komendant w uzasadnieniu wniosku wskazał, że w dniu 18 listopada 2017 r. przewoźnik nie przekazał informacji API dotyczącą lotu [...] z [...] mimo, iż zgodnie ze złożonym wnioskiem zobowiązany był przekazać na adres lotniczej sieci telekomunikacyjnej [...] lub na adres poczty elektronicznej [...] bądź też - w przypadku braku możliwości przekazania informacji API w formie elektronicznej - telefaksem na numer [...] lub też w inny podany we wniosku sposób. Straż Graniczna po konsultacji z Wydziałem Informatyki i Utrzymania Systemów Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Straży Granicznej, ustaliła, że w dniu 18 listopada 2017 r. nie wystąpiły problemy techniczne ze strony sieci telekomunikacyjnej Straży Granicznej, które mogłyby uniemożliwić przesył/odbiór informacji.