Wyrok NSA z dnia 6 lutego 2024 r., sygn. II OKW 75/24
Podział jednostek pomocniczych gminy na okręgi wyborcze zgodnie z art. 417 § 2 kodeksu wyborczego musi odzwierciedlać konieczność zachowania jednolitej normy przedstawicielstwa, uwzględniając zarówno możliwość łączenia jednostek pomocniczych, jak i dzielenia ich na okręgi wyborcze, aby zapewnić równość głosów.
Dnia 6 lutego 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jacek Chlebny Sędziowie Sędzia NSA Zdzisław Kostka (spr.) Sędzia del. WSA Mirosław Gdesz po rozpoznaniu w dniu 6 lutego 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi Grupy Wyborców Gminy Gnojnik na postanowienie Komisarza Wyborczego w Tarnowie II z dnia 26 stycznia 2024 r. nr 18/2024 w przedmiocie podziału gminy na okręgi wyborcze uchyla zaskarżone postanowienie.
Uzasadnienie
Komisarz Wyborczy w Tarnowie II postanowieniem z 26 stycznia 2024 r., nr 18/2024, powołując się na art. 419 § 2 w zw. z art. 419 § 2a ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2408) podzielił Gminę Gnojnik na okręgi wyborcze, ustalił ich granice, numery oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu.
Skargę od tego postanowienia wniosła Grupa Wyborców Gminy Gnojnik podnosząc zarzut naruszenia art. 417 § 2 w zw. z art. 419 § 3 Kodeksu wyborczego polegającego na utworzeniu jednego okręgu wyborczego, mianowicie okręgu wyborczego nr 2, z jednostki pomocniczej mogącej samodzielnie tworzyć okręg wyborczy (sołectwa Żerków) oraz części innej jednostki pomocniczej mogącej tworzyć dwa okręgi wyborcze (sołectwa Biesiadki).