Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 13 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.693.2023.2.MK
Czy płacone przez Wnioskodawcę na rzecz Zarządzającego wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług zarządzania najmem Nieruchomościami będzie po stronie Fundacji podlegało opodatkowaniu 15% stawką CIT jako świadczenie w postaci ukrytych zysków?
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy płacone przez Wnioskodawcę na rzecz Zarządzającego wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług zarządzania najmem Nieruchomościami będzie po stronie Fundacji podlegało opodatkowaniu 15% stawką CIT jako świadczenie w postaci ukrytych zysków.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 stycznia 2023 r. (wpływ tego samego dnia). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Fundacja jest podmiotem działającym w oparciu o przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (dalej: „ustawa o FR”).
Celem działalności Fundacji, zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 ustawy o FR, jest gromadzenie mienia, zarządzanie nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów.
Wnioskodawca zamierza nabyć nieruchomości komercyjne lub mieszkalne (dalej: „Nieruchomości”).
Nieruchomości zostaną nabyte przez Wnioskodawcę w drodze umowy sprzedaży lub też jako darowizna wniesiona przez fundatora.
Wnioskodawca zamierza uzyskiwać dochody z tytułu przedmiotowych Nieruchomości poprzez ich wynajmowanie na rzecz podmiotów innych niż beneficjent, fundator, podmiot powiązany z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną. Najemcami Nieruchomości będą podmioty niepowiązane.
Przy czym Wnioskodawca nie posiada wystarczających zasobów własnych niezbędnych do zarządzania najmem Nieruchomości, polegającym m.in. na udostępnianiu lokali potencjalnym najemcom, obsłudze usterek, negocjowaniu umów, monitorowaniu płatności, planowania lub wykonywania prac aranżacyjnych czy też obsługi płatności, itp.
W tym celu Fundacja zamierza zawrzeć z zależną od siebie spółką będącą podatnikiem CIT (dalej: „Zarządzający”) umowę o świadczenie usług zarządzania najmem. W zamian za świadczone usługi, Zarządzający będzie otrzymywał od Wnioskodawcy wynagrodzenie oparte o rynkowe warunki w rozumieniu art. 11c ustawy o CIT. Zarządzający jest podmiotem w 100% zależnym od Fundacji.
Jednocześnie to Wnioskodawca będzie podejmującym ostateczne decyzje w kwestiach dotyczących Nieruchomości oraz będzie sprawował nad nimi władzę i kontrolę, np. będzie stroną umów najmu, będzie decydował z kim zawrzeć umowę, będzie decydował o wydatkach na utrzymanie Nieruchomości.
Zarządzający posiada niezbędne zaplecze do świadczenia usług zarządzania najmem. Świadczenie przedmiotowych usług Wnioskodawca mógłby powierzyć także podmiotowi niepowiązanemu, jednakże skoro w swoim majątku posiada podmiot profesjonalnie zajmujący się zarządzaniem najmem nieruchomościami, angażowanie zewnętrznego podmiotu wydaje się być bezcelowe. W szczególności, że płacone Zarządzającemu wynagrodzenie nie będzie odbiegało od wynagrodzenia, które byłoby należne podmiotowi niepowiązanemu.
Pytanie
Czy płacone przez Wnioskodawcę na rzecz Zarządzającego wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług zarządzania najmem Nieruchomościami będzie po stronie Fundacji podlegało opodatkowaniu 15% stawką CIT jako świadczenie w postaci ukrytych zysków.
Państwa stanowisko w sprawie
Płacone przez Wnioskodawcę na rzecz Zarządzającego wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług zarządzania najmem Nieruchomościami nie będzie po stronie Fundacji podlegało opodatkowaniu 15% stawką CIT jako świadczenie w postaci ukrytych zysków.
W myśl art. 4a pkt 36 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Zgodnie z art. 1 ustawy o FR, ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy o FR, fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
W myśl art. 2 ust. 2 ustawy o FR, przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
W tym miejscu wskazać należy na przepis art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, który stanowi, że zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 6 ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
Zatem, fundacje rodzinne zostały, co do zasady, objęte podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych. Powyższe zwolnienie nie znajdzie jednak zastosowania do podatku dochodowego od przekazanych lub postawionych do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio: świadczeń dokonywanych przez fundację rodzinną na rzecz beneficjenta (w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem) oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, a także świadczeń w postaci u krytych zysków.
Ponadto powyższe zwolnienie nie znajdzie zastosowania do fundacji rodzinnych wykonujących działalność gospodarczą inną, niż działalność gospodarcza , której wykonywanie przez fundację rodzinną dopuszczają przepisy ustawy o fundacji rodzinnej. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o FR, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie.
Z powyższego wynika, że najem składników majątkowych Fundacji stanowi element dopuszczalnej działalności gospodarczej Wnioskodawcy.
Zgodnie z art. 24q ust. 1 ustawy o CIT, podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:
1)świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,
2)mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
3)świadczenia w postaci ukrytych zysków
- wynosi 15% podstawy opodatkowania.
W myśl art. 24q ust. 1a ustawy o CIT, przez świadczenia w postaci ukrytych zysków, o których mowa w ust. 1 pkt 3, rozumie się :
1) odsetki, prowizje, wynagrodzenia i inne opłaty od jakiegokolwiek rodzaju pożyczki udzielonej fundacji rodzinnej przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;
2) darowizny lub inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, inne niż świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, przekazane, bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz beneficjenta, fundatora, podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;
3) świadczenia na rzecz beneficjenta, fundatora lub podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną z tytułu:
a) usług doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze,
b) wszelkiego rodzaju opłat i należności za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7;
4) różnicę między wartością rynkową transakcji określoną zgodnie z art. 11c a ustaloną ceną tej transakcji - w przypadku innych niż określone w pkt 3 transakcji między fundacją rodzinną a beneficjentem, fundatorem, podmiotem powiązanym z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;
5) pożyczkę udzieloną przez fundację rodzinną beneficjentowi w tej części, która podlegała zwrotowi w danym roku podatkowym i nie została zwrócona do dnia upływu terminu złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24s ust. 1, za ten rok podatkowy;
6) pożyczkę udzieloną przez fundację rodzinną beneficjentowi na okres co najmniej 10 lat albo na okres krótszy niż 10 lat, jeżeli ostateczny termin obowiązywania umowy wyniósł co najmniej 10 lat.
W ocenie Wnioskodawcy, świadczone przez Zarządzającego usługi zarządzania najmem Nieruchomości nie będą stanowiły ukrytego zysku, o którym mowa w art. 24q ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Po pierwsze, opisana w art. 24q ust. 1a ustawy o CIT definicja ukrytych zysków wymaga, aby nastąpiło świadczenie. A tym jest, zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o FR, przeniesienie na rzecz beneficjenta składników majątkowych, w tym środków pieniężnych, albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji składników majątkowych. W analizowanym przypadku taka sytuacja nie będzie miała miejsca. Wynagrodzenie będzie wypłacane Zarządzającemu, który jest podmiotem w 100% zależnym od Fundacji.
Po drugie, usługi zarządzania najmem nie mogą być uznane za usługi zarządzania i kontroli oraz świadczenia o podobnym charakterze w rozumieniu art. 24q ust. 1a pkt 3 lit. a ustawy o CIT. Przepis ten jest odpowiednikiem uchylonego art. 15e ust. 1 ustawy o CIT. Na kanwie tych przepisów Ministerstwo Finansów opublikowało wyjaśnienia dotyczące limitowania kosztów uzyskania przychodów na gruncie art. 15e ustawy o CIT (dalej: „Wyjaśnienia”). W części dotyczącej usług zarządzania i kontroli Ministerstwo Finansów wyjaśniło, iż te dotyczą w szczególności „usługi zarządzania masą upadłościową”, „usługi firm centralnych (head offices) i holdingów , z wyłączeniem holdingów finansowych” oraz „usługi zarządzania procesami gospodarczymi”. Jednocześnie w katalogu tym nie wymieniono usług zarządzania nieruchomościami świadczonych na zlecenie (symbol PKWiU: 68.32.1).
Należy także wskazać, że w art. 24q ust. 1a pkt 3 lit. a, ustawy o CIT jest mowa o usługach zarządzania i kontroli. Ustawodawca posłużył się w tym przypadku spójnikiem „i”, co należy interpretować w ten sposób, że chodzi tutaj o usługi, które łączą w sobie zarówno element zarządzania, jak i kontroli. Gdyby wolą ustawodawcy było, aby przedmiotowym ograniczeniem objąć zarówno świadczenie usług zarządzania, jak i usług kontroli, wówczas zamiast spójnika „i” posłużyłby się przecinkiem.
Po trzecie, usługi świadczone przez Zarządzającego nie są usługami, które łączą w sobie zarządzanie i kontrolę nad spółkami lub przedsiębiorstwami Fundacji, ponieważ dotyczą jedynie kompleksowego zarządzania Nieruchomościami. To Fundacja będzie podmiotem sprawującym władzę i kontrolę nad Nieruchomościami, a Zarządzający będzie wyłącznie wykonywał czynności związane z obsługą Nieruchomości.
Wreszcie po czwarte, istotą opodatkowania świadczeń z tytułu ukrytych zysków jest to, że środki generowane przez fundację rodzinną nie były wypłacana w żaden sposób na rzecz beneficjentów. Natomiast w analizowanym przypadku, wynagrodzenie za świadczone usługi będzie otrzymywał Zarządzający, będący podmiotem w 100% zależnym do Wnioskodawcy.
Z powyższych powodów brak jest podstaw do uznania, że wypłacane przez Wnioskodawcę na rzecz Zarządzającego wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług zarządzania najmem Nieruchomościami będzie po stronie Fundacji podlegało opodatkowaniu 15% stawką CIT jako świadczenie w postaci ukrytych zysków
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326 i 825).
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT:
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 6 ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
W myśl art. 24q ust. 1 ustawy o CIT:
Podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:
1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,
2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
3) świadczenia w postaci ukrytych zysków
‒ wynosi 15% podstawy opodatkowania.
Jak wynika z art. 24q ust. 1a pkt 3 ustawy o CIT:
Przez świadczenia w postaci ukrytych zysków, o których mowa w ust. 1 pkt 3, rozumie się:
3) świadczenia na rzecz beneficjenta, fundatora lub podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną z tytułu:
a) usług doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze,
b) wszelkiego rodzaju opłat i należności za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7:
W art. 24q ust. 2 ustawy o CIT wskazano że:
Podstawę opodatkowania stanowi przychód odpowiadający wartości świadczenia lub mienia, o których mowa w ust. 1.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy płacone przez Wnioskodawcę na rzecz Zarządzającego wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług zarządzania najmem Nieruchomościami, będzie po stronie Fundacji podlegało opodatkowaniu 15% stawką CIT jako świadczenie w postaci ukrytych zysków.
Ustawodawca w art. 24q ust. 1a ustawy o CIT wprost wymienia katalog świadczeń w postaci ukrytych zysków. Ww. przepis zawiera zamknięty katalog świadczeń, które należy zakwalifikować do ukrytych zysków. Wskazane zostały w nim konkretne świadczenia, co oznacza, że wszelkie inne świadczenia niewymienione w tym przepisie nie będą zaliczane do tej kategorii świadczeń z ukrytych zysków.
Tym samym, aby dane świadczenie stanowiło ukryty zysk koniecznym jest aby zostało wymienione w katalogu, o którym mowa w art. 24q ust. 1a ustawy o CIT.
Na gruncie analizowanej sprawy dojdzie do powstania ukrytych zysków, bowiem Fundacja Rodzinna wypłaca wynagrodzenie z tytułu usług zarządzania najmem Nieruchomościami na rzecz podmiotu powiązanego.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie posiada wystarczających zasobów własnych niezbędnych do zarządzania najmem Nieruchomości, polegającym m.in. na udostępnianiu lokali potencjalnym najemcom, obsłudze usterek, negocjowaniu umów, monitorowaniu płatności, planowania lub wykonywania prac aranżacyjnych czy też obsługi płatności, itp.
Zakres tych czynności wprost odpowiada usługom zarządzania i kontroli wymienionym w art. 24q ust. 1a pkt 3 lit. a ustawy o CIT.
Według Słownika języka polskiego PWN „zarządzać”, oznacza „kierować, administrować czymś” (E. Sobol, Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 1996). W tym kontekście, za zarządzanie należy uznać władcze uprawnienie w stosunku do realizowanego projektu lub działalności gospodarczej. Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN, „kierować” oznacza „stać na czele czegoś, wskazywać sposób postępowania”.
Z kolei kontrola, to:
1)porównanie stanu faktycznego ze stanem wymaganym i ustalanie ewentualnych odstępstw, sprawdzanie, czy coś jest zgodne z obowiązującymi przepisami,
2)nadzór nad czymś albo nad kimś, czuwanie nad prawidłowym przebiegiem czegoś wpływ na rozwój wydarzeń.
Pojęcie „zarządzania”, musi być rozumiane szeroko jako zbiór różnorodnych czynności i działań zmierzających do osiągnięcia określonego celu związanego z interesem (potrzebą) danego przedmiotu zarządzania. Jest to zestaw metod i technik opartych na akceptowanych zasadach zarządzania (administrowania) używanych do planowania, oceny i kontrolowania pożądanych rezultatów.
Należy zaznaczyć, że w doktrynie prawa przyjęło się uważać, że zarządzanie w szerokim ujęciu oznacza „zrobienie czegoś za pomocą wysiłków innych osób” (B. Kudrycka, B.G. Peters, P.J. Suwaj, Nauka administracji, Warszawa 2009); organizowanie działań dla osiągnięcia określonych celów przy zachowaniu zasad skuteczności i sprawności organizacyjnej z uwzględnieniem realnej odpowiedzialności za osiągnięte rezultaty.
Usługi zarządzania najmem Nieruchomościami niewątpliwie odpowiadają usługom zarządzania i kontroli, o czym też świadczy zakres wykonywanych czynności, które polegają na udostępnianiu lokali potencjalnym najemcom, obsłudze usterek, negocjowaniu umów, monitorowaniu płatności, planowania lub wykonywania prac aranżacyjnych, obsługi płatności. Są to typowe czynności, które charakteryzują usługę zarządzenie, w analizowanym przypadku wynajmem nieruchomości, czynności takie jak udostępnianie lokali, obsługa usterek, negocjowanie umów, planowanie i wykonywanie prac aranżacyjnych to usługi dotyczące zarządzania/administrowania nieruchomością i służą osiągnięciu celu fundacji polegającej na zaangażowaniu innego podmiotu w działalność związaną z najmem nieruchomości. Ponadto w zakres nabywanych usług wchodzi także kontrola o czym świadczy chociażby monitorowanie i obsługa płatności.
Zatem nabywane usługi zarządzania najmem nieruchomościami wchodzą w zakres katalogu usług wskazanych w art. 24q ust. 1a pkt 3 lit. a ustawy o CIT, tym samym podlegają opodatkowaniu 15% stawką podatku CIT jako świadczenia w postaci ukrytych zysków.
Z argumentacją wskazaną przez Wnioskodawcę nie sposób się zgodzić, bowiem w przepisie art. 24q ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT wskazano na świadczenie, a nie jak to ma miejsce w art. 24q ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej. Zatem ukryte zyski nie są ograniczone wyłącznie do świadczeń w rozumieniu ustawy o fundacji rodzinnej, a co należy rozmieć przez świadczenia w postaci ukrytych zysków precyzuje art. 24q ust. 1a ustawy o CIT, a z całą pewnością świadczenie pieniężne za wykonywanie na rzecz fundacji czynności (usług) wymienionych w przepisie art. 24q ust. 1a pkt 3 lit. a ustawy o CIT jest objęte dyspozycją tego przepisu.
Wskazać także należy, że to rzeczywisty charakter wykonywanych usług decyduje o objęciu ich katalogiem, o którym mowa w art. 24q ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT, a nie przykładowo nazwa nadana przez strony umowy, czy też ich kwalifikacja na gruncie PKWiU. Przepis ten nie odwołuje się do grupowań PKWiU, więc nie mają one przesądzającego charakteru, a jedynie mogą być wykorzystywane pomocniczo. W analizowanej sprawie nabywane usługi odpowiadają świadczeniom zarządzania i kontroli, na co wskazano powyżej. Na marginesie wskazać należy, że również na tle uchylonego art. 15e ustawy o CIT, zawierającego ograniczenia w zaliczaniu do kosztów usług niematerialnych (podobny katalog zawiera aktualnie art. 24q ust. 1a pkt 3 lit. a ustawy o CIT) limitowaniu również podlegało tego rodzaju wynagrodzenie za takie usługi.
Ponadto art. 24q ust. 1a pkt 3 lit. a ustawy o CIT wskazuje m.in. na usługi zarządzania i kontroli, które mogą dotyczyć różnych przejawów działalności, w tym związanych z najmem nieruchomości, a nie jak to Państwo wskazują we własnym stanowisku jedynie do zarządzania i kontrola nad spółkami lub przedsiębiorstwami Fundacji. Takie ograniczenie usług zarządzania i kontroli nie znajduje uzasadnienia w treści analizowanego przepisu.
Także należy zwrócić uwagę, że świadczenia w postaci ukrytych zysków to świadczenia na rzecz beneficjenta, fundatora lub podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną (co wprost wynika z literalnego brzmienia art. 24q ust. 1a pkt 3 ustawy o CIT), zatem wypłata świadczenia w postaci ukrytych zysków na rzecz podmiotu powiązanego z fundacją rodzinną (co ma miejsce na gruncie analizowanej sprawy) jest objęta opodatkowaniem.
Mając na uwadze powyżej dokonaną wykładnię, stwierdzić należy, że wynagrodzenie za świadczenie usług zarządzania najmem nieruchomościami wypłacane na rzecz spółki powiązanej będzie stanowiło świadczenie w postaci ukrytych zysków w rozumieniu art. 24q ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 24q ust. 1a pkt 3 lit. a ustawy o CIT i tym samym Fundacja będzie zobowiązana do zapłaty podatku od ww. świadczenia.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right