Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.661.2023.1.RK

Obowiązek sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej (art. 27c CIT) przez podatnika opodatkowanego estońskim CIT.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku sporządzania i publikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) Sp. z o.o. jest firmą produkcyjną, w której przeważającą formą działalności jest PKD 10.11.Z - Przetwarzanie i konserwowanie mięsa, z wyłączeniem mięsa z drobiu oraz PKD 10.12.Z - Przetwarzanie i konserwowanie mięsa z drobiu. Spółka od dnia 01.02.2023r. wybrała opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek, na zasadach określonych w rozdziale 6b ustawy z dn. 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, dalej zwana „ustawą CIT", przez okres co najmniej 4 lat podatkowych, co wynika ze złożonego zawiadomienia ZAW-RD. Wnioskodawca również nie wyklucza, że w dalszych latach podatkowych będzie wybierać opodatkowanie estońskim CIT.

Rok podatkowy Spółki obejmuje rok kalendarzowy.

Spółka obecnie spełnia kryteria podmiotu o którym mowa w art. 27b ust. 2 pkt 2 ustawy CIT, tj. jest podmiotem innym niż grupa kapitałowa którego wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym przekroczyła równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości, tj. obecnie w roku podatkowym 2022.

Spółka za okres od 1.01.2023 r. do 31.01.2023 r. nie osiągnęła przychodów przekraczających równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski. Spółka za okres od 1.01.2023 r. do 31.01.23023 r. zamknęła księgi i sporządziła sprawozdanie finansowe na dzień 31.01.2023 r.

Spółka prognozuje, że przychody rozpoznawane na gruncie ustawy o rachunkowości za okres od 1.02.2023 r. do 31.12.2023 r. oraz przychody za dalsze lata będą przekraczały równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski. Zgodnie z art. 28d ust. 1 Ustawy CIT, Wnioskodawca jako podatnik ryczałtu od dochodów Spółek prowadzi księgi rachunkowe oraz sporządza sprawozdania finansowe na podstawie przepisów o rachunkowości w sposób zapewniający prawidłowe określenie:

1)wysokości zysku (straty) netto, podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku oraz

2)w kapitale własnym:

a)kwoty zysków niepodzielonych i kwoty zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach opodatkowania ryczałtem, oraz

b)kwoty niepokrytych strat poniesionych w latach opodatkowania ryczałtem.

W związku z wyborem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, Wnioskodawca nie złoży zeznania o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym (CIT-8) w rozumieniu art. 27 ust. 1 Ustawy CIT, lecz złoży deklarację o wysokości osiągniętego dochodu i należnego ryczałtu od dochodów spółek (CIT-8E) w rozumieniu art. 28r ust. 1 Ustawy CIT. Tym samym jako podatnik ryczałtu, Wnioskodawca nie będzie rozpoznawał ani przychodów, ani kosztów uzyskania przychodów, ani dochodu ani straty podatkowej, istotnych z punktu widzenia opodatkowania podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych.

Wnioskodawca potencjalnie może natomiast wykazać dochody w rozumieniu art. 28m ust. 1 Ustawy CIT, których nie dotyczą pojęcia przychodów, kosztów uzyskania przychodów czy dochodu albo straty, uwzględniane przy opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Pytania

1.Czy Spółka będąc podatnikiem ryczałtu od dochodów spółek będzie zobowiązana sporządzać i publikować Informacje o realizowanej strategii podatkowej za okres 1.02.2023-31.12.2023 r. i lata następne w których będzie podlegała opodatkowaniu ryczałtem?

2.Czy Spółka wybierając opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek w trakcie roku podatkowego, tj. od 1.02.2023 r., będzie zobowiązana sporządzić i opublikować Informacje o realizowanej strategii podatkowej zgodnie z art. 27c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za okres od 1.01.2023 r.- 31.01.2023 r.?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w opisanym stanie przyszłym nie będzie zobowiązana do sporządzania i publikowania Informacji o realizowanej strategii podatkowej zgodnie z art. 27c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za okres 1.02.2023 r.-31.12.2023 r. i lata następne w których będzie podlegała opodatkowaniu ryczałtem.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 27b ustawy CIT:

1.Minister właściwy do spraw finansów publicznych podaje do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego tego ministra corocznie, w terminie do dnia 30 września, indywidualne dane podatników zawarte w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym za rok podatkowy, który zakończył się w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości, według stanu na pierwszy dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym indywidualne dane podatników mają zostać podane do publicznej wiadomości.

2.Podanie do publicznej wiadomości indywidualnych danych podatników, o którym mowa w ust. 1, dotyczy:

1)podatkowych grup kapitałowych, bez względu na wysokość osiągniętych przychodów;

2)Wygenerowano na ord-in.podatki.gov.pl/strona 3 z 6

3)podatników innych niż podatkowe grupy kapitałowe, u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 1, przekroczyła równowartość 50 min euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości;

4)spółek nieruchomościowych, w tym spółek nieruchomościowych wchodzących w skład podatkowej grupy kapitałowej.

3. Indywidualne dane podatnika, o których mowa w ust. 1, obejmują:

1)firmę (nazwę) i numer identyfikacji podatkowej podatnika;

2)wskazanie roku podatkowego;

3)informacje o wysokości:

a)osiągniętego przychodu,

b)poniesionych kosztów uzyskania przychodów,

c)osiągniętego dochodu albo poniesionej straty,

d)podstawy opodatkowania,

e)kwoty należnego podatku.

4.Na zasadach określonych w ust. 1 do publicznej wiadomości mogą zostać podane indywidualne dane podatników, o których mowa w ust. 2 pkt 2, dotyczące procentowego udziału kwoty podatku dochodowego w zysku brutto wykazanym w sprawozdaniu finansowym za rok, o którym mowa w ust. 1. Podanie do publicznej wiadomości danych, o których mowa w zdaniu pierwszym, obejmuje wszystkich podatników, o których mowa w ust. 2 pkt 2.

5.Podatnik, którego indywidualne dane zostały podane do publicznej wiadomości, może złożyć do ministra właściwego do spraw finansów publicznych wniosek o usunięcie lub sprostowanie tych danych.

6.Wniosek, o którym mowa w ust. 5, zawiera:

1)firmę (nazwę), adres i numer identyfikacji podatkowej podatnika;

2)uzasadnienie.

7.Minister właściwy do spraw finansów publicznych odmawia, w drodze decyzji, usunięcia lub sprostowania indywidualnych danych podatnika podanych do publicznej wiadomości, jeżeli spowodowałoby to niezgodność ze stanem faktycznym.

8.166) Indywidualne dane podatnika podane do publicznej wiadomości podlegają aktualizacji raz do roku w terminie, o którym mowa w ust. 1, według stanu na dzień, o którym mowa w tym przepisie.

9.Indywidualne dane podatnika podane do publicznej wiadomości są publikowane przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały opublikowane.

10.Podanie do publicznej wiadomości indywidualnych danych podatnika, o których mowa w ust. 1 i 4, nie narusza przepisów o tajemnicy skarbowej.

Zgodnie natomiast z art. 27c ustawy o CIT:

1.Podatnicy, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2, są obowiązani do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy.

2.Informacja o realizowanej strategii podatkowej obejmuje, z uwzględnieniem charakteru, rodzaju i rozmiaru prowadzonej działalności, w szczególności:

1)informacje o stosowanych przez podatnika:

a)procesach oraz procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewniających ich prawidłowe wykonanie,

b)dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej,

2)informacje odnośnie do realizacji przez podatnika obowiązków podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wraz z informacją o liczbie przekazanych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych, o których mowa w art. 86a § 1 pkt 10 Ordynacji podatkowej, z podziałem na podatki, których dotyczą,

3)informacje o:

a)transakcjach z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego spółki, w tym podmiotami niebędącymi rezydentami podatkowymi Rzeczypospolitej Polskiej,

b)planowanych lub podejmowanych przez podatnika działaniach restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych podatnika lub podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4,

4)informacje o złożonych przez podatnika wnioskach o wydanie:

a)ogólnej interpretacji podatkowej, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej,

b)interpretacji przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej,

c)więżącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług,

d)więżącej informacji akcyzowej, o której mowa w art. 7d ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 143,1137,1488,1967, 2180 i 2236),

5)informacje dotyczące dokonywania rozliczeń podatkowych podatnika na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 i na podstawie art. 23v ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej

- z wyłączeniem informacji objętych tajemnicą handlową, przemysłową, zawodową lub procesu produkcyjnego.

3.Informacja o realizowanej strategii podatkowej sporządzana przez podatkową grupę kapitałową zawiera informacje, o których mowa w ust. 2, w odniesieniu do podatkowej grupy kapitałowej oraz każdej ze spółek wchodzących w jej skład.

4.Podatnik zamieszcza informację o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy, sporządzoną w języku polskim lub jej tłumaczenie na język polski, na swojej stronie internetowej w terminie do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego.

5.W przypadku gdy podatnik nie posiada własnej strony internetowej, informację o realizowanej strategii podatkowej udostępnia w języku polskim na stronie internetowej podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.

6.Na stronie internetowej, o której mowa w ust. 4 lub 5, są dostępne sporządzone i podane do publicznej wiadomości informacje o realizowanej strategii podatkowej za poszczególne lata.

7.W terminie, o którym mowa w ust. 4, podatnik jest obowiązany przekazać za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2020 r. poz. 344) naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika informację o adresie strony internetowej, o której mowa w ust. 4 lub 5.

8.W przypadku niewykonania obowiązku, o którym mowa w ust. 7, podatnik podlega karze pieniężnej. Karę pieniężną nakłada naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla podatnika, w drodze decyzji, w wysokości do 250 000 zł.

9.W zakresie nieuregulowanym w ust. 8 do nakładania kary pieniężnej stosuje się przepisy działu IVA ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.

10.Do postępowania w sprawie nałożenia kary pieniężnej, o której mowa w ust. 8, stosuje się odpowiednio przepisy działu IV Ordynacji podatkowej, przy czym od decyzji w sprawie nałożenia kary pieniężnej przysługuje odwołanie do dyrektora izby administracji skarbowej.

11.Przepisy ust. 1-10 nie mają zastosowania do podatnika będącego:

1)stroną umowy o współdziałanie, o której mowa w art. 20s § 1 Ordynacji podatkowej;

2)uczelnią w rozumieniu ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Spółka jako podatnik ryczałtu od dochodów spółek nie będzie podatnikiem, którego indywidualne dane podatkowe wynikają z zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1 Ustawy CIT. Spółka nie będzie składała bowiem zeznań, o których mowa w art. 27 ust. 1 Ustawy CIT, lecz deklaracje, o których mowa w art. 28r ust. 1 Ustawy CIT. Wnioskodawca jako podatnik ryczałtu od dochodów spółek nie złoży zeznania CIT-8, lecz deklarację CIT-8E.

Wnioskodawca jako podatnik ryczałtu od dochodów spółek nie będzie rozpoznawał takich kategorii, jak przychody, koszty uzyskania przychodów, dochód albo strata, z rozpoznawaniem których, po przekroczeniu pułapu 50 mln zł przychodów, wiązać się może obowiązek Ministra Finansów podawania danych takiego podmiotu do publicznej wiadomości, a w konsekwencji również obowiązek tegoż podmiotu sporządzania i publikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej, to ten ostatni obowiązek nie może spoczywać (i nie spoczywa) na podatniku ryczałtu od dochodów spółek za okres opodatkowania ryczałtem.

Zgodnie z przepisem art. 28h ust. 1 Ustawy CIT, podatnik opodatkowany ryczałtem nie podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 19, art. 24b, art. 24ca i art. 24d.

W związku z powyższym obowiązek sporządzania i publikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej spoczywa na podatnikach opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych. Przepisy dotyczące ryczałtu nie wskazują na taki obowiązek co do podmiotów opodatkowanych ryczałtem od dochodów spółek.

Ad 2

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w związku z tym, że za okres od 1.01.2023 r. do 31.12.2023 r. (winno być do 31.01.2023 r.) Spółka nie osiągnęła wartości przychodu uzyskanej w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 1 art. 27b ustawy CIT, przekraczającej równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski - nie będzie zobowiązana do sporządzenia i opublikowania informacji o strategii podatkowej za ten okres.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805, dalej: ustawa o CIT):

Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d i 1da, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą zapłaconych zaliczek za okres od początku roku.

Na podstawie art. 27b ust. 1 ustawy o CIT:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych podaje do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego tego ministra corocznie, w terminie do dnia 30 września, indywidualne dane podatników zawarte w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym za rok podatkowy, który zakończył się w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości, według stanu na pierwszy dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym indywidualne dane podatników mają zostać podane do publicznej wiadomości.

Na podstawie art. 27b ust. 2 ustawy o CIT:

Podanie do publicznej wiadomości indywidualnych danych podatników, o którym mowa w ust. 1, dotyczy:

1)podatkowych grup kapitałowych, bez względu na wysokość osiągniętych przychodów;

2)podatników innych niż podatkowe grupy kapitałowe, u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 1, przekroczyła równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości;

3)spółek nieruchomościowych, w tym spółek nieruchomościowych wchodzących w skład podatkowej grupy kapitałowej.

Natomiast zgodnie z art. 27b ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT:

Indywidualne dane podatnika, o których mowa w ust. 1, obejmują informacje o wysokości:

a)osiągniętego przychodu,

b)poniesionych kosztów uzyskania przychodów,

c)osiągniętego dochodu albo poniesionej straty,

d)podstawy opodatkowania,

e)kwoty należnego podatku.

Zgodnie z wprowadzonym z dniem 1 stycznia 2021 r. art. 27c ust. 1 ustawy o CIT:

Podatnicy, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2, są obowiązani do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy.

Na podstawie art. 27c ust. 2 ustawy o CIT:

Informacja o realizowanej strategii podatkowej obejmuje, z uwzględnieniem charakteru, rodzaju i rozmiaru prowadzonej działalności, w szczególności:

1)informacje o stosowanych przez podatnika:

a)procesach oraz procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewniających ich prawidłowe wykonanie,

b)dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej,

2)informacje odnośnie do realizacji przez podatnika obowiązków podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wraz z informacją o liczbie przekazanych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych, o których mowa w art. 86a § 1 pkt 10 Ordynacji podatkowej, z podziałem na podatki, których dotyczą,

3)informacje o:

a)transakcjach z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego spółki, w tym podmiotami niebędącymi rezydentami podatkowymi Rzeczypospolitej Polskiej,

b)planowanych lub podejmowanych przez podatnika działaniach restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych podatnika lub podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4,

4)informacje o złożonych przez podatnika wnioskach o wydanie:

a)ogólnej interpretacji podatkowej, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej,

b)interpretacji przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej,

c)wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług,

d)wiążącej informacji akcyzowej, o której mowa w art. 7d ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143, 1137, 1488, 1967, 2180 i 2236),

5)informacje dotyczące dokonywania rozliczeń podatkowych podatnika na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 i na podstawie art. 23v ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej

- z wyłączeniem informacji objętych tajemnicą handlową, przemysłową, zawodową lub procesu produkcyjnego.

Zgodnie z art. 27c ust. 4 ustawy o CIT:

Podatnik zamieszcza informację o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy, sporządzoną w języku polskim lub jej tłumaczenie na język polski, na swojej stronie internetowej w terminie do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego.

Z kolei art. 27c ust. 5 ustawy o CIT stanowi, że:

W przypadku gdy podatnik nie posiada własnej strony internetowej, informację o realizowanej strategii podatkowej udostępnia w języku polskim na stronie internetowej podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.

Zgodnie z art. 27c ust. 6 ustawy o CIT:

Na stronie internetowej, o której mowa w ust. 4 lub 5, są dostępne sporządzone i podane do publicznej wiadomości informacje o realizowanej strategii podatkowej za poszczególne lata.

W myśl art. 27c ust. 7 ustawy o CIT:

W terminie, o którym mowa w ust. 4, podatnik jest obowiązany przekazać za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344) naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika informację o adresie strony internetowej, o której mowa w ust. 4 lub 5.

Na podstawie art. 27c ust. 8 ustawy o CIT:

W przypadku niewykonania obowiązku, o którym mowa w ust. 7, podatnik podlega karze pieniężnej. Karę pieniężną nakłada naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla podatnika, w drodze decyzji, w wysokości do 250 000 zł.

Zgodnie z art. 27c ust. 9 i 10 ustawy o CIT:

W zakresie nieuregulowanym w ust. 8 do nakładania kary pieniężnej stosuje się przepisy działu IVA ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.

Do postępowania w sprawie nałożenia kary pieniężnej, o której mowa w ust. 8, stosuje się odpowiednio przepisy działu IV Ordynacji podatkowej, przy czym od decyzji w sprawie nałożenia kary pieniężnej przysługuje odwołanie do dyrektora izby administracji skarbowej.

Jednocześnie na podstawie art. 27c ust. 11 ustawy o CIT:

Przepisy ust. 1-10 nie mają zastosowania do podatnika będącego:

1)stroną umowy o współdziałanie, o której mowa w art. 20s § 1 Ordynacji podatkowej;

2)uczelnią w rozumieniu ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

W myśl art. 28r ust. 1 ustawy o CIT:

1. Do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego podatnik jest obowiązany złożyć do urzędu skarbowego deklarację, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego za poprzedni rok podatkowy.

2. Deklarację, o której mowa w ust. 1, składa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.

Dokonując wykładni przepisu art. 27c ustawy o CIT wskazać także należy na cel nowelizacji wprowadzającej tę regulację. Z uzasadnienia rządowego projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (druk sejmowy nr 642 z 30 września 2020 r., (…)) wynika, że w ramach uszczelnienia projekt przewiduje wprowadzenie obowiązku sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej. Głównym celem proponowanych zmian jest dążenie do zwiększenia transparentności podatkowej podatników odgrywających istotną rolę na polskim rynku, w szczególności z uwagi na wysokość osiąganych przychodów. Projektowane w tym zakresie przepisy nakładają na określonych podatników obowiązek sporządzenia informacji o realizowanej strategii podatkowej, która odnosi się do sposobu prowadzenia przez nich działalności gospodarczej i wysokości ich zobowiązań podatkowych. Wprowadzenie projektowanych rozwiązań jest kolejnym krokiem w stronę zwiększenia transparentności rozliczeń podatkowych największych podatników podatku dochodowego od osób prawnych. Projektowane przepisy odnosić się będą do podatników, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT. Obecnie na podstawie art. 27b ustawy o CIT w stosunku do tych podmiotów upubliczniane są podstawowe dane z ich zeznań podatkowych, np. przychody, koszty, dochód i należny podatek. Jednocześnie dane publikowane w ramach informacji o realizowanej strategii podatkowej służyć mogą organom Krajowej Administracji Podatkowej w pozyskiwaniu wstępnych informacji o działaniach tych podatników oraz o możliwych powodach występujących różnic w ich rozliczeniach podatkowych. Projektowane przepisy zobowiązują podmioty do podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej na swoich stronach internetowych. Takie działanie ma pełnić głównie funkcję informacyjną, dzięki czemu obywatele otrzymają dostęp do informacji o zasadach podatkowych, którymi kierują się największe podmioty oraz podejmowanych przez nich dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej. Takie informacje będą pomocne w czasie podejmowania przez obywateli decyzji o skorzystaniu z usług czy zakupu produktów od takich podmiotów. Projekt nakłada na podmioty obowiązek publikacji wskazanych informacji. Podatnicy powinni uzupełnić treść swojej informacji o realizowanej strategii podatkowej o wszelkie dodatkowe dane, które w ich ocenie powinny się w niej znaleźć.

Jednocześnie z przepisu art. 27b ust. 1 ustawy o CIT wynika, że indywidualne dane podatników, o których mowa w art. 27b ust. 2 ustawy o CIT mają być zawarte w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym za rok podatkowy, który zakończył się w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że Spółka od dnia 01.02.2023 r. wybrała opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek, na zasadach określonych w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przez okres co najmniej 4 lat podatkowych, co wynika ze złożonego zawiadomienia ZAW-RD. Wnioskodawca również nie wyklucza, że w dalszych latach podatkowych będzie wybierać opodatkowanie estońskim CIT.

Rok podatkowy Spółki obejmuje rok kalendarzowy.

Spółka obecnie spełnia kryteria podmiotu, o którym mowa w art. 27b ust. 2 pkt 2 ustawy CIT.

Spółka za okres od 1.01.2023 r. do 31.01.2023 r. nie osiągnęła przychodów przekraczających równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski. Spółka za okres od 1.01.2023 r. do 31.01.2023 r. zamknęła księgi i sporządziła sprawozdanie finansowe na dzień 31.01.2023 r.

Spółka prognozuje, że przychody rozpoznawane na gruncie ustawy o rachunkowości za okres od 1.02.2023 r. do 31.12.2023 r. oraz przychody za dalsze lata będą przekraczały równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski.

Państwa wątpliwości dotyczą braku obowiązku sporządzania i publikacji informacji o realizacji strategii podatkowej za okres opodatkowania tzw. „estońskim CIT” od 1 lutego 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. i lata następnie oraz za okres od 1 stycznia 2023 r. do 31 stycznia 2023 r.

Odnosząc powołane powyżej przepisy prawa podatkowego do przedstawionego we wniosku opisu sprawy stwierdzić należy, że podatnicy opodatkowani w formie ryczałtu od dochodów spółek nie składają, co do zasady (wyjątek może dotyczyć podatników uzyskujących np. dochody z odpłatnego zbycia walut wirtualnych), zeznań, o których mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT, lecz składają deklaracje, zgodnie z art. 28r ust. 1 tejże ustawy. Tym samym Minister Finansów nie dysponuje danymi wymienionymi w art. 27b ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT. W związku z tym, nawet w sytuacji przekroczenia przez nich wartości przychodu w roku podatkowym odpowiadającego równowartości 50 mln euro przeliczonego na złote Minister Finansów nie podaje ich indywidualnych danych do publicznej wiadomości.

Zawierając w art. 27c ust. 1 ustawy o CIT odesłanie do art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 tejże ustawy, ustawodawca wiąże, ciążący na podatniku, obowiązek sporządzania i publikacji informacji o strategii podatkowej, z ciążącym na Ministrze Finansów, obowiązkiem podawania danych podatników do publicznej wiadomości, co oznacza, że informację o realizowanej strategii podatkowej sporządzają i podają do publicznej wiadomości te same podmioty (wymienione w ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT), których indywidualne dane podatkowe publikuje Minister Finansów.

W związku z tym, art. 27c ust. 1 ustawy o CIT należy odczytywać w relacji z art. 27b łącznie z ust. 1 i 2 tejże ustawy.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, że podatnicy ryczałtu od dochodów spółek nie są obowiązani do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy.

Artykuł 27c ust. 1 ustawy o CIT odwołuje się wprost do podatników, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT. Do tej grupy nie sposób zaliczyć podatników ryczałtu od dochodów spółek, ponieważ w trakcie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, co do zasady, nie są oni obowiązani do składania zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT.

W związku z powyższym, podatnik opodatkowany w formie ryczałtu nie ma obowiązku sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, za lata podatkowe, w których podlegał oraz w których będzie podlegać opodatkowaniu estońskim CIT, także w sytuacji, gdy jego przychody za rok podatkowy przekroczyły oraz przekroczą w kolejnych latach podatkowych w odniesieniu do każdego roku podatkowego opodatkowania estońskim CIT równowartość przeliczonej na złoty kwoty 50 mln euro.

Zatem Państwa stanowisko stwierdzające, że Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzania i publikowania Informacji o realizowanej strategii podatkowej zgodnie z art. 27c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za okres 1.02.2023 r.-31.12.2023 r. i lata następne, w których będzie podlegała opodatkowaniu ryczałtem jest prawidłowe.

Również za okres od 1.01.2023 r. do 31.01.2023 r., w którym Spółka nie osiągnęła wartości przychodu uzyskanej w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 1 art. 27b ustawy o CIT, przekraczającej równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski - nie będzie zobowiązana do sporządzenia i opublikowania informacji o strategii podatkowej za ten okres.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00