Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 9 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.657.2023.2.MBN
Prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów z tytułu świadczenia usług dostawy wody sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 36 oraz symbol PKWiU 37 na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 3 i 4 załącznika do ww. rozporządzenia.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 7 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie korzystania ze zwolnienia z ewidencji na kasie rejestrującej przy sprzedaży usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 36 i 37.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 stycznia 2024 r. (wpływ 13 stycznia 2024 r.), pismem z 24 stycznia 2024 r. (wpływ 24 stycznia 2024 r.), pismem z 25 stycznia 2024 r. (wpływ 25 stycznia 2024 r.) oraz pismem z 31 stycznia 2024 r. (wpływ 31 stycznia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan Przedsiębiorstwo (...) pod nazwą (…). Prowadzi Pan działalność w 4 obszarach:
a)prace budowlane: budowa sieci i przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych, prace melioracyjne (w 2022 r. udział przychodu z tej działalności stanowił 65,18% w przychodach Przedsiębiorstwa),
b)pobieranie i uzdatnianie wody, oczyszczanie ścieków, zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (w 2022 r. procentowy udział przychodu z działalności sprzedaży usług zaopatrzenia w wodę oraz zbiorowego odprowadzania ścieków stanowił 11,79% w przychodach Przedsiębiorstwa),
c)sprzedaż hurtowa materiałów wod-kan (w 2022 r. procentowy udział przychodu z tytułu sprzedaży towarów i materiałów wod-kan (rury, studnie, kształtki, wodomierze) stanowił 23,03% w przychodach Przedsiębiorstwa),
d)opróżnianie i wywóz nieczystości płynnych ze zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków (w 2022 r. nie prowadził Pan tej działalności).
Przedsiębiorstwo jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W ramach prowadzonej działalności Przedsiębiorstwo, świadcząc usługi dla Przedsiębiorstw, Jednostek Samorządu Terytorialnego oraz na rzecz osób fizycznych i rolników, wystawia faktury VAT. Dodatkowo sprzedaż dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, którzy płacą gotówką za ww. usługi, ewidencjonuje Pan przy pomocy kasy fiskalnej, a paragon jest dołączany do faktury i archiwizowany. Klient otrzymuje potwierdzenie dokonanej płatności w takiej samej formie − faktury i paragonu.
Każda z działalności jest obsługiwana przez inny program, a faktury mają swoją odrębną numerację.
Z ewidencji i dowodów wpłat dokumentujących sprzedaż świadczonych usług jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.
Zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków Przedsiębiorstwo realizuje na mocy decyzji nr (…) z dnia (…) października 2020 r. oraz Decyzji (…) z dnia (…) kwietnia 2023 r. wydanych przez Wójta Gminy (…). Zasady działania Przedsiębiorstwa w tym zakresie są uregulowane ustawą z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2020 r., poz. 2028) oraz rozporządzeń wykonawczych wydanych na jej podstawie, Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy (…) uchwalonego przez Radę Gminy (…), do których Przedsiębiorstwo się stosuje.
Do rozliczeń dotyczących sprzedaży usług zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków służy dedykowany dla branży wod-kan program oraz sprzęt inkasencki, który umożliwia wystawianie i drukowanie faktur VAT również w terenie (sprzęt ten jest integralną częścią programu). Oprogramowanie pozwala na rozliczanie odbiorców zgodnie z zatwierdzoną taryfą, prowadzenie ewidencji sprzedanej wody oraz ścieków, ewidencji wodomierzy i wystawiania faktur VAT.
Przedsiębiorstwo współpracuje z odbiorcami na mocy umów cywilno-prawnych, odbiorcy mogą dokonywać płatności za usługi na konto bankowe Przedsiębiorstwa, za pomocą karty płatniczej oraz wpłat gotówkowych (u inkasenta w terenie lub w Biurze Obsługi Klienta). Wpłaty od osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, którzy opłacają fakturę w formie gotówkowej, dodatkowo są ewidencjonowane przy pomocy kasy fiskalnej, a paragon jest dołączany do faktury i archiwizowany, a Klient otrzymuje potwierdzenie dokonanej płatności w takiej samej formie.
Przedsiębiorstwo realizuje obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, wynikającego bezpośrednio z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2023 r., poz. 1570).
Do tej pory Przedsiębiorstwo nie korzystało ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej wynikającego z Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, i każda wpłata gotówkowa dokonana przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych jest rejestrowana za pomocą kasy fiskalnej, bez względu na rodzaj nabywanej usługi/towaru.
Przedsiębiorstwo nie prowadzi sprzedaży na rzecz osób fizycznych towarów i usług wymienionych w § 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
W uzupełnieniach do wniosku odpowiedział Pan na poniższe pytania:
Kiedy i z jakiego tytułu powstał w Pana Przedsiębiorstwie obowiązek ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych na kasie rejestrującej? Należy szczegółowo opisać.
Jeżeli obowiązek ewidencji na kasie rejestrującej nie powstał, należy wskazać dlaczego tą ewidencję rozpoczęto i kiedy.
Odp.: Firma rozpoczęła ewidencję na kasie fiskalnej ponad 20 lat temu, wtedy niekorzystanie z omawianego zwolnienia i ewidencjonowanie zdarzeń na kasie fiskalnej, dawało możliwość większej kontroli obrotu gotówki w firmie. Obecnie wdrożony system informatyczny umożliwia szczegółową ewidencję zdarzeń − wystawianie i wysyłka faktur VAT, ewidencjonowanie wpłat Klienta, wpisywanie stanów wodomierzy, automatyczne generowanie i przekazywanie raportów do księgowości, co powoduje transparentność i pewność w rozliczeniach z Klientami.
Czy udział sprzedaży z tytułu wykonywanych usług, będących przedmiotem Pana zapytania, sklasyfikowanych w dziale 36 i 37 wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, w pierwszym lub drugim półroczu poprzedniego roku podatkowego, był równy 80% albo niższy niż 80%?
Przez ww. udział w sprzedaży należy rozumieć udział sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitej sprzedaży podatnika dokonanejna rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany „udziałem procentowym sprzedaży”.
Przy obliczaniu ww. udziału sprzedaży nie uwzględnia się dokonanej sprzedaży z tytułu:
−dostawy nieruchomości,
−dostawy towarów i świadczenie usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, jeżeli czynności te w całości zostały udokumentowane fakturą.
Przy obliczaniu wartości sprzedaży nie uwzględnia się należnego podatku od towarów i usług
Odp.: Nie. Udział sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji, wymienionych w cz. I załącznika do rozporządzenia, tj. usług sklasyfikowanych w dziale 36 i 37 według Polskiej Kwalifikacji Wyrobów i Usług, przekroczył 80%, zarówno w I jak i II półroczu 2023 r.
Czy udział sprzedaży z tytułu wykonywanych usług, będących przedmiotem Pana zapytania, sklasyfikowanych w dziale 36 i 37 wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, w latach przed 2023 r., był równy 80% albo niższy niż 80%? − należy podać , w którym konkretnie roku; jeżeli nie jest Pan w stanie podać takiej informacji za wszystkie ubiegłe lata, prosimy o podanie takiej informacji (np.: obecnie nie posiada Pan wystarczających danych historycznych dotyczących całego okresu od rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, pozwalających na udzielenie odpowiedzi, w których latach Pana przedsiębiorstwo nie spełniało wymogów dotyczących udziału procentowego sprzedaży).
Odp.: Wartość sprzedaży netto dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej w poszczególnych działalnościach za I i II półrocze w latach 2022-2023 r. Działalności „woda i ścieki” oraz „wywóz nieczystości” podlegają zwolnieniu z fiskalizacji, natomiast „hurtownia” i „usługi pozostałe” nie podlegają zwolnieniu.
działalność | Wartość sprzedaży zwolnionej netto dla os. fiz. i rolników ryczałtowych | całkowita sprzedaż dla os. fiz. i rolników | % | |
2023 | Hurtownia | (…) zł | ||
Woda i ścieki (...) | (…) zł | (…) zł | ||
Wywóz nieczystości | (…) zł | (…) zł | ||
Usługi pozostałe | (…) zł | |||
suma | (…) zł | (…) zł | 0,87 | |
I P 2023 | Hurtownia | (…) zł | ||
Woda i ścieki (...) | (…) zł | (…) zł | ||
Wywóz nieczystości | (…) zł | (…) zł | ||
Usługi pozostałe | (…) zł | |||
suma | (…) zł | (…) zł | 0,85 | |
II P 2023 | Hurtownia | (…) zł | ||
Woda i ścieki (...) | (…) zł | (…) zł | ||
Wywóz nieczystości | (…) zł | (…) zł | ||
Usługi pozostałe | (…) zł | |||
suma | (…) zł | (…) zł | 0,88 |
Wartość sprzedaży netto dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poszczególnych działalnościach za I i II półrocze 2023 r.:
Wartość sprzedaży zwolnionej dla os. fiz. [netto] | całkowita sprzedaż dla os fiz. [netto] | % | ||
2023 | Hurtownia | (…) zł | ||
Woda i ścieki (...) | (…) zł | (…) zł | ||
Wywóz nieczystości | (…) zł | (…) zł | ||
Usługi pozostałe | (…) zł | |||
suma | (…) zł | (…) zł | 87% | |
I P 2023 | Hurtownia | (…) zł | ||
Woda i ścieki (...) | ||||
(…) zł | (…) zł | |||
Usługi pozostałe | (…) zł | |||
suma | (…) zł | (…) zł | 85% | |
II P 2023 | Hurtownia | (…) zł | ||
Woda i ścieki (...) | (…) zł | (…) zł | ||
Wywóz nieczystości | (…) zł | (…) zł | ||
Usługi pozostałe | (…) zł | |||
suma | (…) zł | (…) zł | 88% | |
I P 2022 | Hurtownia | (…) zł | ||
Woda i ścieki (...) | (…) zł | (…) zł | ||
Wywóz nieczystości | ||||
Usługi pozostałe | (…) zł | |||
suma | (…) zł | (…) zł | 84% | |
II P 2022 | Hurtownia | (…) zł | ||
Woda i ścieki (...) | (…) zł | (…) zł | ||
Wywóz nieczystości | ||||
Usługi pozostałe | (…) zł | |||
suma | (…) zł | (…) zł | 83% |
W kolejnych pismach uzupełnił Pan wniosek podając zestawienie udziału sprzedaży z tytułu wykonywanych usług − sklasyfikowanych w dziale 36 i 37 wg PKWiU (zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie/wywóz ścieków) do całkowitej sprzedaży Przedsiębiorstwa na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (tj. z działalności handlowej, usługowej oraz zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania/wywozu ścieków) przed 2023 rokiem.
rok | % udział sprzedaży zwolnionej w stosunku do całkowitej |
2022 | >80 |
2021 | >80 |
2020 | >80 |
2019 | >80 |
Obecnie nie posiada Pan wystarczających i kompletnych danych historycznych dot. całego okresu, tj. od rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących w firmie, pozwalających na udzielenie odpowiedzi, w których wcześniejszych latach Pana Przedsiębiorstwo nie spełniało wymogów dot. udziału procentowego sprzedaży. Informuje Pan, że Przedsiębiorstwo nie korzystało z przedmiotowego zwolnienia (chyba jako jedyne Przedsiębiorstwo wodno-kanalizacyjne w Polsce).
Pytania
1.Czy sprzedaż usług z tytułu zbiorowego zaopatrzenia w wodę, zbiorowego odprowadzania ścieków oraz opróżnianie i wywóz nieczystości płynnych z szamb i przydomowych oczyszczalni, kwalifikują się do zwolnienia przedmiotowego wymienionego w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (dalej: rozporządzenie), odpowiednio:
·w poz. 3 (Woda w postaci naturalnej; usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody − wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r. − dział 36) i
·w poz. 4 (Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych − wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r. − dział 37.
Biorąc pod uwagę powyższe, czy sprzedaż wyżej wymienionych usług wymaga fiskalizacji sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, płacących gotówką, nawet jeżeli udział tej sprzedaży w przychodzie całego Przedsiębiorstwa jest niższy niż 80%? (we wniosku pytanie oznaczone nr 1)
2.Jeżeli wartość sprzedaży za usługi opisane w pytaniu pierwszym wynosi ponad 20 000,00 zł i jej udział stanowi mniej niż 80% sprzedaży w całym Przedsiębiorstwie, to czy sprzedaż usług opisanych w pytaniu pierwszym, podlega zwolnieniu z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w przypadku zapłaty gotówką przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych? (we wniosku pytanie oznaczone nr 2)
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1.Pana zdaniem, w myśl rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących:
−usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków oraz opróżnianiem i wywozem nieczystości płynnych z szamb, tj. symbol PKWiU 37 (dostarczonych poprzez system kanalizacji sanitarnej jak i dowiezionych wozem asenizacyjnym) oraz
−woda w postaci naturalnej, usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody PKWiU 36,
znajdują się w czynnościach zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej na podstawie zwolnienia przedmiotowego. Zwolnienie to obowiązuje bez względu na wartość sprzedaży i udział sprzedaży tych usług w przychodach całego Przedsiębiorstwa.
Nadmienia Pan, iż sprzedaż wody i wywóz nieczystości płynnych są wprowadzane do ewidencji sprzedaży VAT za pomocą wystawianych indywidualnych faktur VAT.
Ad. 2.Pana zdaniem, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, do sprzedaży usług i towarów, które podlegają zwolnieniu przedmiotowemu (określone w załączniku do rozporządzenia), nie stosuje się zapisów par. 3 pkt. 3 tego rozporządzenia. Wartość i struktura w sprzedaży całego Przedsiębiorstwa usług i towarów podlegającym zwolnieniu przedmiotowym nie ma wpływu na to zwolnienie. Par. 3 pkt 3. ww. rozporządzenia dotyczy zwolnienia podmiotowego, więc nie ma obowiązku rejestrowania sprzedaży usług opisanych w pytaniu 1 w przypadku zapłaty gotówką przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Nadmienia Pan, iż każda sprzedaż towarów i usług jest wprowadzana do ewidencji sprzedaży VAT za pomocą wystawianych indywidualnych faktur VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.
Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa(…).
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2024 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r., poz. 2605), zwane dalej rozporządzeniem.
Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.
Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).
Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
Powyższe zwolnienia są zwolnieniami przedmiotowymi, tzn. że dotyczą konkretnych czynności.
Według § 3 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r.:
1)podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;
2)podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2023 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r. podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział sprzedaży z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitej sprzedaży podatnika dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej „udziałem procentowym sprzedaży”, był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%.
Zgodnie z § 3 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia:
Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.
W myśl § 3 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia:
Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie stosuje się do podatników, którzy w pierwszym lub drugim półroczu poprzedniego roku podatkowego osiągnęli udział procentowy sprzedaży równy 80% albo niższy niż 80%.
Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę na podstawie § 4 ww. rozporządzenia z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia.
Jak stanowi § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:
W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 20 000 zł.
Z kolei stosownie do § 5 ust. 2 rozporządzenia:
W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika dokonanej z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, przekroczyła kwotę 20 000 zł.
Stosownie do § 5 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia:
W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od końca półrocza danego roku podatkowego, w którym podatnik korzysta z tego zwolnienia, jeżeli w okresie tego półrocza udział procentowy sprzedaży był równy 80% albo niższy niż 80%.
Zgodnie z § 6 ust. 3 rozporządzenia:
Zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy w 2023 r. przestali spełniać warunki do zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan Przedsiębiorstwo, którego przedmiotem są m.in. czynności sklasyfikowane w dziale 36 i 37 wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Przedsiębiorstwo jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Do tej pory Przedsiębiorstwo nie korzystało ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej i każda wpłata gotówkowa dokonana przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych jest rejestrowana za pomocą kasy fiskalnej, bez względu na rodzaj nabywanej usługi/towaru.
Przedsiębiorstwo nie prowadzi sprzedaży na rzecz osób fizycznych towarów i usług wymienionych w § 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Rozpoczął Pan ewidencję na kasie fiskalnej ponad 20 lat temu, wtedy niekorzystanie z omawianego zwolnienia i ewidencjonowanie zdarzeń na kasie fiskalnej, dawało możliwość większej kontroli obrotu gotówki w firmie.
Pana wątpliwości dotyczą kwestii korzystania ze zwolnienia z ewidencji na kasie rejestrującej sprzedaży usług sklasyfikowanych w dziale 36 i 37 według Polskiej Kwalifikacji Wyrobów i Usług dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, płacących gotówką, w przypadku kiedy udział procentowy tej sprzedaży w całkowitej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (obrotu Przedsiębiorstwa) jest niższy niż 80% (pytanie we wniosku oznaczone nr 1), oraz w sytuacji, w której sprzedaż sklasyfikowana w dziale PKWIU 36 i 37 przy zachowaniu tego samego wskaźnika proporcji sprzedaży wynosi ponad 20 000 zł (pytanie we wniosku oznaczone nr 2).
Powoływane wyżej przepisy - jak już napisano - wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla konkretnych czynności i zwolnienie dla określonych grup podatników.
Należy ponadto zauważyć, że ustawodawca objął zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia (lub nie) z tego obowiązku podatnika dokonującego tych czynności. Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie.
Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
W części I załącznika do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 3 i 4:
Pozycja nr 3 − symbol PKWiU 36 − Woda w postaci naturalnej; usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody.
Pozycja 4 – symbol PKWiU 37 − Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych.
Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.
Biorąc pod uwagę treść powyżej powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących uzależniony jest od wystąpienia sprzedaży, która podlegać będzie obowiązkowi ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.
Prowadzona przez Pana sprzedaż (PKWiU 36) wody w postaci naturalnej; usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody oraz (PKWiU 37) usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych są sprzedażą wymienioną w poz. 3 i 4 pierwszej części przywołanego wyżej załącznika do rozporządzenia.
Wysokość obrotów z tytułu sprzedaży zwolnionej przedmiotowo, tj. czynności wymienionych w I części załącznika, nie ma wpływu na prawo do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Na powyższe zwolnienie też nie ma wpływu sposób zapłaty za świadczenie.
Podsumowując, nie ma Pan obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej powyższej sprzedaży na rzecz osób fizycznych lub na rzecz rolników ryczałtowych, jest to sprzedaż objęta zwolnieniem przedmiotowym.
Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż może Pan korzystać do 31 grudnia 2024 r. ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów z tytułu świadczenia usług dostawy wody sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 36 − Woda w postaci naturalnej; usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody oraz symbol PKWiU 37 − Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych - na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 3 i 4 załącznika do ww. rozporządzenia.
Udział procentowy sprzedaży z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitej Pana sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, płatność gotówką, jak i wysokość tej sprzedaży (ponad 20 000 zł) nie ma wpływu na prawo do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 36 i 37.
Zatem, Pana stanowisko w zakresie zadanych pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2 uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego, to Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Ponadto, wydana interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności zaklasyfikowania wymienionych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU, ponieważ analiza prawidłowości dokonanej przez Pana klasyfikacji statystycznej nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Organ podatkowy nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie przyporządkowania formalnego towarów i usług do właściwych grupowań klasyfikacyjnych.
Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie podatku od towarów i usług w kwestii pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2 dotyczących korzystania ze zwolnienia z ewidencji na kasie rejestrującej przy sprzedaży usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 36 i 37. Natomiast w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 - w zakresie korzystania ze zwolnienia z prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w przypadku zapłaty gotówką za sprzedaż towarów i usług innych niż usługi sklasyfikowane w dziale 36 i 37 przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right