Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 11 stycznia 2024 r., sygn. I SA/Ol 421/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Jolanta Strumiłło Sędziowie sędzia WSA Katarzyna Górska (sprawozdawca) asesor WSA Anna Janowska Protokolant starszy referent Elżbieta Parda po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 stycznia 2024 r. sprawy ze skargi Zakładu w O. na interpretację indywidualną Wójta Gminy Ostróda z dnia 12 października 2023 r., nr Fn.310.1.2023 w przedmiocie podatku od nieruchomości 1) uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, 2) zasądza od Wójta Gminy Ostróda na rzecz Zakładu w O. kwotę 680 (sześćset osiemdziesiąt) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi Zakładu w O. (dalej: "wnioskodawca", "strona", "Zakład", "skarżący") jest opisana w sentencji wyroku interpretacja indywidualna Wójta Gminy (dalej: "organ") dotycząca przepisów ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 70, ze zm.; dalej: "u.p.o.l.").

Powyższa interpretacja indywidualna wydana została wskutek wniosku strony z 28 września 2023 r., w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zakładem budżetowym Gminy, który realizuje zadania własne Gminy o charakterze użyteczności publicznej polegające na dostarczaniu wody i odbiorze ścieków na terenie Gminy. Wnioskodawca pokrywa koszty swojej działalności z przychodów własnych oraz - w znacznej części - z dotacji otrzymywanych od Gminy. Przychody własne Zakładu realizowane są w oparciu o taryfy, w ramach których pobiera się od odbiorców opłaty abonamentowe naliczane co miesiąc za prowadzenie odczytów i rozliczeń. Przychody z tych opłat mają jedynie na celu pokrycie kosztów działalności Zakładu w tym zakresie. Ze względów społecznych oraz z uwagi na aktualną politykę Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie (dalej: "PGW Wody Polskie") wysokość opłat w taryfach kalkulowana jest w taki sposób, aby przychody bilansowały się z kosztami i aby nie występował zysk z prowadzonej działalności. W praktyce taryfy tych opłat są jednak akceptowane na poziomie niewystarczającym na pokrycie wszystkich kosztów działalności Zakładu w zakresie gospodarki wodnościekowej. Skutkiem takiego działania jest ponoszenie corocznych strat po stronie Zakładu, co powoduje konieczność regularnych dotacji działalności Zakładu z budżetu Gminy. We wniosku podkreślono również, że celem powołania Zakładu jest wyłącznie realizacja zadań własnych Gminy, a nie realizacja zadań gospodarczych (zarobkowych).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00