Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 10 stycznia 2024 r., sygn. II SA/Łd 497/23

Dnia 10 stycznia 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sławomir Wojciechowski (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Agata Sobieszek - Krzywicka, Asesor WSA Tomasz Porczyński, , Protokolant asystent sędziego Agnieszka Chrzanowska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 stycznia 2024 roku sprawy ze skargi A. S. i K. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z dnia 10 marca 2023 roku nr SKO.4177.2-3.2023 w przedmiocie nakazu usunięcia odpadów oddala skargę. MR

Uzasadnienie

Decyzją z 12 stycznia 2023 r. nr OŚ.6236.3.5.2022.WK Burmistrz Konstantynowa Łódzkiego nakazał A.S. oraz K.S. usunięcie odpadów znajdujących się na nieruchomości położonej w K. przy ulicy ul. [...] na działce o nr [...] obr. [...]. Na usunięcie odpadów organ wyznaczył termin 1 miesiąca od momentu, gdy decyzja stała się ostateczna. Nakaz usunięcia dotyczył odpadów o kodzie 20 02 02 - gleba i ziemia, w tym kamienie. W decyzji wskazano także, że jej wykonanie powinno nastąpić za pośrednictwem podmiotu, który zgodnie z prawem może takie odpady przyjąć i zagospodarować.

W uzasadnieniu decyzji Burmistrz wskazał, że po przeprowadzonych 22 września 2022 r. oględzinach stwierdzono, że na teren przedmiotowej działki zostały nawiezione bardzo duże ilości ziemi i został on bardzo mocno podniesiony - przed nawiezieniem ziemi działka znajdowała się w zagłębieniu i była porośnięta wysoką trawą. Teren działki przylega do rzeki [...]. Działka stanowiła naturalny teren, na który rzeka ta wylewała. Obecnie w przypadku wzrostu poziomu rzeki nadmiar wody nie będzie miał gdzie się rozlać. Organ przypomniał, że art. 77 ust. 1 pkt 3 lit a ustawy z 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2625 ze zm.) zakazuje na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią gromadzenia ścieków, nawozów naturalnych, środków chemicznych, a także innych substancji lub materiałów, które mogą zanieczyścić wody, oraz prowadzenia przetwarzania odpadów, w szczególności ich składowania. Na podstawie danych zawartych na mapach portalu https://isok.gov.pl/hydroportal.html, na których zostały naniesione obszary szczególnego zagrożenia powodzią wynika, że duża część działki znajduje w tym obszarze. W sprawie ustalono, że ziemia została nawieziona co oznacza, że nie pochodzi ona z terenu działki. W tym przypadku stanowi ona odpad w rozumieniu ustawy o odpadach. Organ I instancji przypomniał, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z 10 listopada 2015 r. w sprawie listy rodzajów odpadów, które osoby fizyczne lub jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami mogą poddawać odzyskowi na potrzeby własne, oraz dopuszczalnych metod ich odzysku (Dz. U. z 2016 r. poz. 93) w przypadku odpadu w postaci gleby i ziemi dopuszczalną metodą odzysku jest wykorzystanie do utwardzania powierzchni z zachowaniem przepisów odrębnych, w szczególności przepisów Prawa wodnego i Prawa budowlanego. Dopuszczalna maksymalna ilość odpadów do przyjęcia wynosi 0,2 Mg/m2 utwardzanej powierzchni. Oznacza to możliwość podniesienia terenu o ok 20-25 cm, natomiast w wyniku oględzin stwierdzono, że teren został podniesiony o ok. 1,5 m. (https://www.prawo.pl/samorzad/ile-mozna-nawiesc-ziemi-na-ieden-metr-kwadratowy-bez[?]zezwolenia,513501 .html). Teren działki został zrównany do poziomu ulicy [...]. Nawieziona ziemia według właściciela miała zostać wykorzystana pod działalność rolniczą.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00