Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 20 grudnia 2023 r., sygn. II SA/Lu 818/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Joanna Cylc-Malec Sędziowie: Sędzia WSA Jerzy Drwal (sprawozdawca) Sędzia WSA Anna Strzelec po rozpoznaniu w dniu 20 grudnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi B. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie z dnia 28 czerwca 2023 r. nr SKO.41/2560/OS/2023 w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę.

Uzasadnienie

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Lublinie (dalej także jako: kolegium, organ odwoławczy) decyzją z dnia 28 czerwca 2023 r., po rozpatrzeniu odwołania B. P. (dalej także jako: skarżąca), utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy Jabłonna (dalej też jako: wójt, organ I instancji) z dnia 14 marca 2023 r. w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego.

Zaskarżona decyzja została wydane w oparciu o następujący stan faktyczny i prawny.

Wnioskiem z dnia 14 lutego 2023 r. skarżąca, reprezentowana przez profesjonalnego pełnomocnika, zwróciła się do organu I instancji o ustalenie na jej rzecz prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku ze sprawowaniem opieki nad matką L. P..

Decyzją z dnia 14 marca 2023 r. organ I instancji odmówił przyznania skarżącej prawa do świadczenia pielęgnacyjnego.

W uzasadnieniu organ I instancji powołał m.in. art. 17 ust. 1 pkt 4 i ust. 1b ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 390 ze zm.), dalej: "u.ś.r.", wskazując jako podstawę odmowy przyznania świadczenia okoliczność, że matka wnioskodawczyni posiada orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności wydane przez Lekarza Rzeczoznawcę Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego z dnia 4 grudnia 2019 r., który stwierdził trwałą niezdolność badanej do samodzielnej egzystencji od nie da się ustalić. Z uwagi na datę wydania orzeczenia o stopniu niepełnosprawności (matka miała wówczas 75 lat), nie została spełniona przesłanka z art. 17 ust. 1 b u.ś.r., dotycząca powstania niepełnosprawności osoby wymagającej opieki nie później niż do ukończenia 25 roku życia. Ponadto, wnioskodawczyni jest osobą otrzymującą rentę rolniczą z KRUS z tytułu całkowitej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym, okresowo (do stycznia 2024 r.), a nie jak błędnie wykazano we wniosku, że wnioskodawczyni pobiera świadczenie rentowe z tytułu częściowej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym. Zatem wnioskodawczyni nie spełnia przesłanki rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej (art. 17 ust. 1 pkt 4) w celu sprawowania opieki nad osobą legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności z uwagi na orzeczoną czasową całkowitą niezdolność do pracy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00