Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 14 grudnia 2023 r., sygn. III SA/Gl 582/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dorota Fleszer (spr.), Sędzia WSA Barbara Orzepowska-Kyć, Sędzia WSA Magdalena Jankiewicz, , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 14 grudnia 2023 r. sprawy ze skargi C Sp. z o.o. w L. na czynność Prezydenta Miasta T. z dnia 29 maja 2023 r. w przedmiocie błędnego ustalenie wysokości należnej dotacji oświatowej w wyniku aktualizacji stawki dotacji oddala skargę.

Uzasadnienie

C. Sp. z o.o. z siedzibą w L. (dalej: Skarżąca), reprezentowana przez Pełnomocnika, wywiodła pismem z 20 czerwca 2023 r. skargę na czynność Prezydenta Miasta T. (dalej: Prezydent) w postaci błędnego ustalenia wysokości należnej dotacji oświatowej w wyniku aktualizacji stawki dotacji przysługującej na słuchaczy Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych [...] w T. w 2023 r., zarzucając naruszenie:

1) art. 26 § 2 i 5 w zw. z art. 33 ust. 1 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 4 w zw. z ust. 2 pkt 3 w zw. z art. 43 ust. 3 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z roku 2022 r. poz. 2082 z późn. zm.; dalej: u.f.z.o.) w związku z art. 1 ust. 1, 3, 4, 9, 10, 11, 14, art. 10, art. 11 i art. 170 § 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U.z 2021 r. poz. 1082 z późn. zm.; dalej: p.o.) poprzez ustalenie w wyniku aktualizacji miesięcznej stawki dotacji na 1 słuchacza w kwocie 2.89 zł, co stanowi jedynie iluzoryczne wypełnienie obowiązku finansowania działalności oświatowej szkoły, która nie może prowadzić działalności gospodarczej, a w konsekwencji pozyskiwać środków na kredytowanie działalności szkoły;

2) art. 70 ust. 4 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, poprzez ustalenie stawki dotacji w kwocie, która nie pozwala na prowadzenie kształcenia, co w konsekwencji prowadzi do naruszenia prawa obywateli do powszechnego i równego dostępu do wykształcenia.

W uzasadnieniu skargi Pełnomocnik wskazał, że w 2022 r. miesięczna dotacja na 1 słuchacza niepublicznego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych kształcącego się w systemie zaocznym kształtowała się na poziomie około 60 zł miesięcznie. Zauważono, że od września 2018 r. w związku z wprowadzeniem art. 10a do ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela organy prowadzące szkoły niepubliczne są obowiązane do zatrudniania nauczycieli w oparciu o umowę o pracę zgodnie z ustawą z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, podkreślając w związku z tym, że przy przyjęciu zastosowania minimalnego wynagrodzenia o pracę dla nauczyciela zatrudnianego w szkole miesięczny koszt zatrudnienia nauczyciela w pełnym wymiarze czasu pracy kształtuje się obecnie na poziomie - 3.490 zł brutto, a wraz z kosztami pracodawcy 4.204,75 zł. Powyższe zaś oznacza, że kwota dotacji oświatowej na 1 ucznia na rok 2023 nie pokrywa nawet 1 godziny pracy tego nauczyciela, a liczba przedmiotów nauczanych w szkole oznacza konieczność zatrudnienia większej liczby nauczycieli niż tylko jednego. Zwrócono uwagę, że wysokość wynagrodzenia musi uwzględniać kwalifikacje nauczyciela, więc często przewyższa minimalne wynagrodzenie. Wskazano na rosnące koszty energii elektrycznej i grzewczej, a także konieczność zachowania standardów lokali, co wiąże się z wysokim czynszem za najem.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00