Interpretacja indywidualna z dnia 6 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.15.2024.2.RM
Brak prawa do odliczenia z tytułu realizacji projektu.
Interpretacja indywidualna
- stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 stycznia 2024 r., za pośrednictwem ePUAP, wpłynął Państwa wniosek z 12 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(...)”. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 2 lutego 2024 r. (wpływ 2 lutego 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jesteście Państwo podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym jako podatnik czynny.
Jesteście Państwo samorządową instytucją kultury, której organizatorem jest Gmina (...). Posiadają Państwo osobowość prawną. Jesteście Państwo wpisani do rejestru instytucji kultury pod nr (…) prowadzonego przez Organizatora. Świadczą Państwo usługi związane z działalnością na rzecz rozwoju i upowszechniania kultury zgodnie z zakresem swojej działalności statutowej. Działają Państwo na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
Wspierają Państwo i animują społeczno-kulturalną aktywność społeczności lokalnej realizując zadania w dziedzinie wychowania, edukacji, upowszechniania i promocji kultury, komunikacji społecznej. Do Państwa podstawowych zadań należy rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb oraz zainteresowań społeczno-kulturalnych.
Mogą Państwo prowadzić działalność gospodarczą, a środki z niej uzyskane mogą być wykorzystywane wyłącznie w celu finansowania Państwa działalności statutowej.
Źródłami finansowania Państwa działalności i funkcjonowania są:
- Dotacja podmiotowa organizatora na dofinansowanie działalności bieżącej;
- Dotacja celowa organizatora na realizację wskazanych zadań;
- Środki otrzymane z innych źródeł;
- Darowizny;
- Przychody z własnej działalności.
Podstawą gospodarki finansowej jest plan finansowy ustalony przez dyrektora z zachowaniem wysokości dotacji organizatora.
Realizują Państwo projekt „(...)” (…), w związku z którym otrzymali Państwo dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Celem realizacji projektu jest zwiększenie ilości osób korzystających z oferty instytucji kultury, rozbudowa oferty kulturalnej, stworzenie jej nowych elementów oraz efektywne wykorzystanie zasobów kultury.
Wartość ogółem z wniosku: (…) zł. Wydatki kwalifikowane: (…) zł Wnioskowane dofinansowanie: (…) zł (…%). Wydatki własne: (…) zł (…%). Data rozpoczęcia realizacji projektu: (…). Data rozpoczęcia rzeczowej realizacji: (…). Data finansowego zakończenia realizacji projektu: (…).
Przedmiotem projektu jest zakup wyposażenia dla Gminnego Ośrodka Kultury. Zakres rzeczowy projektu z wniosku obejmuje:
1)Studium wykonalności;
2)Środki trwałe, wartości niematerialne i prawne: scena z wyposażeniem, sprzęt nagłośnieniowy, sprzęt oświetleniowy, sprzęt wystawienniczy, system dozoru obiektu.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu pn. „(...)” nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Pytanie
Czy będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych na realizację Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm.), w związku z realizacją ww. projektu nie będą Państwo mieli możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT, ponieważ realizowane działania w ramach projektu będą służyły realizacji celów statutowych oraz nie będą związane z działalnością gospodarczą. Przedmiotowe zakupy będą służyły nieodpłatnej działalności kulturalnej i można przypisać je do tego rodzaju działalności, a tym samym podatek VAT można uznać za wydatek kwalifikowalny.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Według art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane ponieważ tylko podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej, w rozumieniu przepisów ustawy.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z okoliczności sprawy wynika, że jesteście Państwo czynnym podatnikiem VAT. Jesteście Państwo samorządową instytucją kultury, której organizatorem jest Gmina (...). Działają Państwo na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Mogą Państwo prowadzić działalność gospodarczą, a uzyskane środki mogą być wykorzystywane wyłącznie w celu finansowania działalności statutowej. Zajmują się Państwo świadczeniem usług związanych z działalnością na rzecz rozwoju i upowszechniania kultury, zgodnie z zakresem swojej działalności statutowej. Do Państwa zadań należy rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb oraz zainteresowań społeczno-kulturalnych. Realizują Państwo projekt pn. „(...)”, na który otrzymali Państwo dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Celem projektu jest zwiększenie liczby osób korzystających z oferty instytucji kultury, rozbudowa oferty kulturalnej, stworzenie jej nowych elementów oraz efektywne wykorzystanie zasobów kultury. Przedmiotem projektu jest zakup wyposażenia dla Gminnego Ośrodka Kultury. Zakres rzeczowy projektu obejmuje studium wykonalności oraz środki trwałe, wartości niematerialne i prawne (scena z wyposażeniem, sprzęt nagłośnieniowy, sprzęt oświetleniowy, sprzęt wystawienniczy, system dozoru obiektu). Towary i usługi nabyte w związku z realizacją opisanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację opisanego projektu.
Jak wskazano, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione dwa warunki: odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku VAT, a nabyte towary i usługi, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W analizowanej sprawie wskazali Państwo, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją opisanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy zatem uznać, że w analizowanej sprawie nie zostały spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego. W konsekwencji, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy w związku z realizacją projektu pn. „(...)”. W konsekwencji, nie przysługuje Państwu również prawo do zwrotu różnicy podatku, zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Przy czym, należy zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).