Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 16 lutego 2022 r., sygn. III OSK 5019/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Małgorzata Masternak - Kubiak Sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz po rozpoznaniu w dniu 16 lutego 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Centralnej Wojskowej Komisji Lekarskiej w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 marca 2021 r. sygn. akt II SA/Wa 1566/20 w sprawie ze skargi P. W. na orzeczenie Centralnej Wojskowej Komisji Lekarskiej w Warszawie z dnia [...] lipca 2020 r. [...] w przedmiocie zdolności do czynnej służby wojskowej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 3 marca 2021 r. sygn. akt II SA/Wa 1566/20 po rozpoznaniu sprawy ze skargi P. W. na orzeczenie Centralnej Wojskowej Komisji Lekarskiej w Warszawie z [...] lipca 2020 r. nr [...] w przedmiocie zdolności do czynnej służby wojskowej, na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. c ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.) zwanej dalej "p.p.s.a." uchylił zaskarżone orzeczenie.

W uzasadnieniu wyroku Sąd pierwszej instancji wskazał, że organ uchybił obowiązkom w zakresie uzasadnienia wydanego orzeczenia, ograniczając się do przywołania konkretnego przepisu rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z 3 czerwca 2015 r. w sprawie orzekania o zdolności do zawodowej służby wojskowej oraz właściwości i trybu postępowania wojskowych komisji lekarskich w tych sprawach (Dz. U. z 2015 r. poz. 761 ze zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem". Organ pominął wytyczne usystematyzowane w objaśnieniach odnoszących się do pkt. 10-12 § 44 ww. rozporządzenia, w tym m.in. odnoszących się do kandydatów do służby. W ocenie Sądu pierwszej instancji objaśnienia te stanowią załącznik do rozporządzenia, mają zatem charakter normatywny. W konsekwencji w uzasadnieniu orzeczenia organ nie wyjaśnił powodów oparcia rozstrzygnięcia wydanego na podstawie § 44 pkt. 12 rozporządzenia, bez odniesienia do szczegółowych objaśnień dotyczących tego punktu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00