Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 14 grudnia 2023 r., sygn. II SAB/Ol 136/23

Dnia 14 grudnia 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Tadeusz Lipiński Sędziowie sędzia WSA Piotr Chybicki (spr.) asesor WSA Grzegorz Klimek po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 14 grudnia 2023 roku sprawy ze skargi P. K. na bezczynność Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie w udostępnieniu informacji publicznej - oddala skargę.

Uzasadnienie

P. K. pismem z 28 września 2023 r., powołując art. 3 § 2 pkt.8, art.50 § 1, art.52 § 2 i art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm. zwanej dalej p.p.s.a.) wywiódł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie skargę na bezczynność Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie (dalej organ) w udostępnieniu informacji publicznej, zarzucając naruszenie art. 13 ust. 1, w zw. z art. 3 ust. 1 pkt 1 i art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 ze zm, zwanej dalej u.d.i.p.)

Skrzący wniósł o stwierdzenie bezczynności organu i zobowiązanie Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie do rozpoznania wniosku skarżącego w terminie czternastu dni od daty doręczenia akt organowi, a także wymierzenie organowi grzywny z tytułu rażącego naruszenia prawa,

Skarżący w motywach skargi wskazał, że 29 sierpnia 2023 r. wysłał ze swojej skrzynki mailowej wniosek o udostępnienie informacji publicznej. W treści wniosku zawarł następujące pytanie: "Na jaką kwotę Gmina wiejska I. mogłaby maksymalnie zaciągnąć zobowiązania finansowe, aby nie przekroczyć relacji, o którym mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych. Stosownie do art. 3 ust.1 pkt 1 u.d.i.p., wyjaśniam, iż informacja ta ma szczególne znaczenie dla interesu publicznego - miejscowej społeczności - mieszkańców Gminy wiejskiej I., którzy mają prawo do rzetelnej informacji co do wysokości zadłużenia finansów Gminy i ewentualnej możliwości podejmowania działań inwestycyjnych, związanych z ewentualnym zaciąganiem zobowiązań. Informacja taka uzyskana od wyspecjalizowanej w tym zakresie instytucji jaką jest Regionalna Izba Obrachunkowa w Olsztynie ma walor obiektywizmu i fachowości. Dlatego proszę o wyliczenie i podanie maksymalnej wysokości zobowiązań w roku 2023, jakie mogłaby dodatkowo zaciągnąć Gmina wiejska I. bez przekroczenia limitu o którym mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych. Z pisma z dnia 2 sierpnia 2023 roku wynika, że przewidywane zadłużenie Gminy I. na koniec roku 2023 wynosi [...] zł. Proszę zatem o podanie kwoty, o jaką mogłaby zostać powiększona ta kwota, by relacji, o której mowa w art. 243 u.o.f.p. nie przekroczyć." Wiadomość została odebrana przez organ 29 sierpnia 2023 r. Organ 11 września 2023 r. na wskazaną przez skarżącego skrzynkę mailową przesłał odpowiedź. W odpowiedzi organ wskazał, że Regionalna Izba Obrachunkowa nie posiada informacji (danych) o możliwej maksymalnej wysokości zobowiązania finansowego gminy I., które nie spowodowałoby przekroczenia relacji, o której mowa w art. 243 u.f.p. Izba w zakresie kompetencji nie dokonuje hipotetycznych obliczeń maksymalnego możliwego zadłużenia danej gminy i nie posiada takich danych. Organ podkreślił, że analiza spełnienia wskaźnika z art. 243 u.f.p. dokonywania jest poprzez weryfikację wieloletniej prognozy finansowej przygotowanej przez jednostkę samorządu terytorialnego. Jest to wykonywane automatycznie, poprzez system komputerowy. W czasie badania nadzorczego wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego. Analiza (zawarta w systemie) wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego nie daje możliwości obliczenia (hipotetycznej) maksymalnej wysokości zobowiązania finansowego gminy I., które nie spowodowałoby przekroczenia relacji, o której mowa w art. 243 u.f.p.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00