Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 31 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.559.2023.2.KK

Uznanie transakcji za wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość oraz miejsca jej opodatkowania na podstawie posiadanej dokumentacji.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie uznania transakcji za wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość oraz miejsca jej opodatkowania na podstawie posiadanej dokumentacji, tj. faktury oraz:

-listu przewozowego (np. dokument CMR) potwierdzającego przez przewoźnika dostarczenie towaru do jednego z krajów UE – jest prawidłowe,

-oświadczenia nabywcy towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE – jest prawidłowe,

-korespondencji z nabywcą lub oświadczenia nabywcy towarów w formie wiadomości e-mail o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE – jest prawidłowe,

-oświadczenia przewoźnika odpowiedzialnego za transport towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE – jest nieprawidłowe,

-oświadczenia w formie pliku zbiorczego w formacie PDF, XLSX, XLS, XML, CSV otrzymane od przewoźnika odpowiedzialnego za transport towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie uznania transakcji za wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość oraz miejsca jej opodatkowania. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 stycznia 2024 r. (wpływ 25 stycznia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzi handel poprzez sklepy internetowe własne i platformy sprzedaży internetowej takie jak (…), a działalność ta polega na sprzedaży przez Internet (…).

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT oraz oblicza podatek dochodowy od osób prawnych, który jest płacony przez Spółkę.

Nabywane przez Firmę towary i usługi służą w całości do wykonywania czynności opodatkowanych.

Spółka dokonuje dostaw towarów w ramach procedury WSTO, które są transportowane z Polski do klientów na terytorium Unii Europejskiej („UE”) przez przewoźników: (…), ale może też korzystać z firm (…) działających na zlecenie Spółki, a zatem Spółka w pośredni sposób odpowiada za transport tych towarów.

Proces składania zamówienia, sprzedaży i wysyłki towarów do klienta wygląda tak, że klient składa zamówienie przez sklep internetowy Podatnika. Po wprowadzeniu poprawnych danych, wyborze towaru wskazuje też metodę dostarczenia zamówienia. Strona sklepu Wnioskodawcy jest bezpośrednio połączona z systemem X. Po systemowej weryfikacji płatności za zamówienie, zamówienie jako potwierdzone trafia z (…) do realizacji w systemie Y na magazynie. (…).

Na ten moment zamówienia zagraniczne realizowane są za pomocą kuriera (…) oraz za pośrednictwem (…), która oferuje pośrednictwo w wysyłkach i dostawach z wykorzystaniem lokalnych kurierów. W taki sposób realizowane są wysyłki do krajów UE, przy czym wiodące kraje w tym procesie to Czechy, Słowacja, Francja, Hiszpania, Niemcy i Włochy.

W systemie X Podatnika po każdej realizacji zamówienia zostaje przypisany list przewozowy odpowiadający za realizację wskazanego zamówienia.

Firmy kurierskie, dostarczają Spółce potwierdzenia dokonania dostawy, przy czym w zależności od dostawcy usług logistycznych, forma takiego potwierdzenia może być różna w zależności od przyjętych wewnętrznych procedur danego dostawcy usług logistycznych. I tak na przykład, w przypadku operatorów globalnych informacje o zrealizowanych dostawach mają swoje potwierdzenie na fakturach od tego przewoźnika gdzie w załączniku do faktury w formie PDF, XLSX, XLS, CSV, XML dostarczana jest bardzo szczegółowa lista zrealizowanych przesyłek, która to lista konsoliduje wiele przesyłek kurierskich dokonanych w ramach sprzedaży na terytorium UE.

Zdarza się, że w odniesieniu do takich transakcji, Spółka nie dysponuje fizycznie tradycyjnym listem przewozowym potwierdzającym dostawę towarów do nabywcy. W każdym jednak przypadku, jako dowód dostarczenia towarów sprzedawanych w ramach procedury VAT WSTO, Spółka posiada oprócz faktury zawierającej m.in. nazwy i ilości sprzedawanych towarów, również przynajmniej jeden z następujących dokumentów:

a)list przewozowy (np. dokument CMR) będący potwierdzającym przez przewoźnika dostarczenia towaru do jednego z krajów UE;

b)oświadczenie nabywcy towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE;

c)oświadczenie przewoźnika odpowiedzialnego za transport towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE;

d)oświadczenie w formie pliku zbiorczego w formacie PDF, XLSX, XLS, XML, CSV otrzymane od przewoźnika odpowiedzialnego za transport towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE;

e)korespondencja z nabywcą lub oświadczenie nabywcy towarów w formie wiadomości e-mail o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE.

Spółka jest w stanie zidentyfikować tożsamość towarów, których dotyczą powyższe dokumenty i powiązać je z zamówieniem i wystawioną przez siebie fakturą (lub fakturami) na podstawie opisu towarów, numeru zamówienia lub numerów faktury.

Powyższe dokumenty są Spółce dostarczane w formie papierowej lub elektronicznej (jako treść wiadomości email lub załączony do niej, zeskanowany dokument).

Spółka prowadzi działalność gospodarczą i jest zarejestrowana (w Polsce) jako podatnik VAT czynny oraz jako podatnik VAT UE.

Doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

1.W odpowiedzi na pytanie: „Czy dostawy towarów, objęte zakresem zadanego pytania, są dokonywane na rzecz:

a)podatnika podatku od towarów i usług lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem podatku od towarów i usług, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów?

b)podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiadającego wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów?

c)osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej?”,

 wskazali Państwo: ad a): „tak”, ad b): „tak”, ad c): „tak”.

2.W odpowiedzi na pytanie: „Czy całkowita wartość dostaw towarów dokonywanych w ramach WSTO, jak i usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych świadczonych na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, liczona łącznie dla wszystkich państw członkowskich, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła u Państwa w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro lub jej równowartości (42 000 zł w Polsce)?”,

wskazali Państwo: „tak”.

3.W odpowiedzi na pytanie: „Czy z posiadanej przez Państwa dokumentacji dotyczącej dostaw towarów, o których mowa we wniosku, jednoznacznie wynika, że towary zostały odebrane przez nabywcę na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów?”,

wskazali Państwo: „tak”.

4.W odpowiedzi na pytanie: „Czy dokumentację dotyczącą dostaw towarów, o których mowa we wniosku posiadają Państwo przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy?”,

wskazali Państwo: „tak”.

Pytanie

Czy potwierdzenie dostawy w jednej ze wskazanych form, jakim Spółka dysponuje spełnia wymogi dowodów potwierdzających, że Towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, o których mowa w art. 22a ust. 7, 8 oraz 9 ustawy o VAT i jest wystarczający do rozpoznania transakcji WSTO rozliczanej w Polsce za pomocą procedury VAT OSS i nie opodatkowywania polskim podatkiem VAT tej dostawy jako dostawy towarów na terytorium kraju?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem podatnika, potwierdzenie dostawy w jednej ze wskazanych form jakim Spółka dysponuje spełnia wymogi dowodów, że towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, o których mowa w art. 22a ust. 7, 8 oraz 9 ustawy o VAT i jest wystarczający do rozpoznania transakcji WSTO rozliczanej w Polsce za pomocą procedury VAT OSS i nie opodatkowania tej dostawy polskim podatkiem VAT jako dostawy towarów na terytorium kraju.

Dokumenty potwierdzenia dostawy, jakimi przy każdej transakcji w ramach sprzedaży do krajów UE, dysponuje Podatnik to:

a)list przewozowy (np. dokument CMR) będący potwierdzającym przez przewoźnika dostarczenie towaru do jednego z krajów UE;

b)oświadczenie nabywcy towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE;

c)oświadczenie przewoźnika odpowiedzialnego za transport towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE;

d)oświadczenie w formie pliku zbiorczego w formacie PDF, XLSX, XLS, XML, CSV otrzymane od przewoźnika odpowiedzialnego za transport towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE;

e)korespondencja z nabywcą lub oświadczenie nabywcy towarów w formie wiadomości e-mail o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE.

Powyższe stanowisko Wnioskodawca motywuje w sposób następujący:

Zgodnie z art. 2. Ustawy o podatku od towarów i usług, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: (…) 22a) wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość – rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez dostawcę lub na jego rzecz, w tym wtedy, gdy dostawca uczestniczy pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, który jest:

a)podatnikiem podatku od towarów i usług lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od towarów i usług, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub

b)podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiadającego wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów, o którym mowa w art. 9, lub

c)podmiotem niebędącym podatnikiem – pod warunkiem że dostarczane towary nie są nowymi środkami transportu ani towarami, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2.

Z kolei art. 22. ust. 1. Ustawy o podatku od towarów i usług, definiuje miejsce dostawy towarów w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość jako miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Przy czym należy wskazać, że art. 22a ust. 7 Ustawy o podatku od towarów i usług określa, iż warunkiem uznania dostawy towarów w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość za dostawę dokonaną na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, w przypadku gdy towary w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium kraju, jest otrzymanie przez dostawcę, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dowodów, że towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Zatem aby uznać dostawę za transakcję przeprowadzoną w ramach WSTO, niezbędnym jest aby podatnik posiadał potwierdzenie dostarczenia wysyłanych towarów do innego kraju UE.

Zgodnie z art. 22a ust. 8 dowodami, o których mowa w ust. 7, są dokumenty:

1)przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju – w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przez dostawcę przewoźnikowi (spedytorowi),

2)potwierdzające odbiór towarów poza terytorium kraju,

-jeżeli dokumenty te łącznie potwierdzają dostarczenie towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Przy czym należy wskazać, iż art. 22a w ust. 9 doprecyzowuje, że w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 8, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, dokumentami wskazującymi, że dostawa towarów została dokonana na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, mogą być również inne dokumenty otrzymywane przez dostawcę w tego rodzaju dostawie towarów, w szczególności:

1)korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2)dokument potwierdzający zapłatę za towar, a w przypadku gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie – inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że dokonywane przez Spółkę transakcje stanowią dostawy w ramach procedury WSTO, gdyż obejmują one dostawy towarów, które są transportowane z Polski do innego kraju UE na zlecenie dostawcy (czyli Spółki), przy czym Spółka w sposób pośredni odpowiada za transport. Transakcja taka podlega opodatkowaniu stawką VAT właściwą dla danego rodzaju towarów obowiązującą na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, o ile podatnik posiada dokument potwierdzający wywóz towaru do innego kraju na terytorium UE. Dokumenty takie są wymienione w art. 22a ust. 8 ustawy o VAT, przy czym zdaniem Wnioskodawcy, ustawodawca w art. 22a ust. 8, nie określił jaką formę owe dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika mają przybrać, czy też inne dokumenty potwierdzające odbiór towarów, ustawodawca wskazał jedynie, że są to dokumenty:

1)przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju – w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przez dostawcę przewoźnikowi (spedytorowi),

2)potwierdzające odbiór towarów poza terytorium kraju.

W ocenie podatnika, chodzi zatem o sam fakt posiadania dokumentów od przewoźnika /spedytora czy klienta, które jednoznacznie potwierdzają czy towary wysyłane lub transportowane z terytorium Polski na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, przy czym forma tych dokumentów od przewoźnika może być dowolna, a zatem zarówno tradycyjna forma papierowa, jak również wszelka forma dokumentów w postaci elektronicznej, otrzymanych od przewoźnika, który potwierdza w nich dostawę w ramach procedury WSTO na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy.

Zatem wystarczającą mocą dowodową cechuje się również oświadczenie w formie pliku zbiorczego w formacie PDF, XLSX, XLS, XML, CSV otrzymane od przewoźnika odpowiedzialnego za transport towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy.

Ze stanu faktycznego wynika ponadto, że Spółka jest w stanie ustalić tożsamość towarów, których dotyczą powyższe dokumenty i powiązać je z wystawionymi przez siebie fakturami, to nie powinno być wątpliwości, że Spółka jest w stanie dowieść, że towary te zostały dostarczone na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, aby dopełnić obowiązku potwierdzenia dostawy w ramach procedury WSTO, Spółka winna posiadać jednoznaczny dowód wysłania towarów na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy; Dokumentami tymi, potwierdzającymi dostawę i jednocześnie dającymi możliwość prześledzenia całej ścieżki w zakresie poszczególnej dostawy są na przykład:

-zamówienie,

-potwierdzenie zapłaty za towar, z którego wynika jakiej dostawy/faktury lub zamówienie płatność dotyczy – Faktura sprzedaży, która w prosty sposób może być połączona z zamówieniem i listem przewozowym,

-oświadczenie w formie pliku zbiorczego w formacie PDF, XLSX, XLS, XML, CSV otrzymane od przewoźnika odpowiedzialnego za transport towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary dotarły na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy,

dające możliwość połączenia innych dokumentów takich jak zamówienie, faktura i potwierdzenie zapłaty, w taki sposób, aby prześledzić cały proces sprzedaży od momentu złożenia zamówienia, do momentu dostarczenia towarów na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy.

W opinii Spółki, posiadana dokumentacja, wydaje się być wystarczająca, aby potwierdzić powyższe dostawy realizowane w ramach transakcji WSTO, poprzez wysyłki za pomocą operatorów logistycznych takich jak (…). Mogą Państwo bowiem używać zagregowanych list z których wynika, jaka dostawa/zamówienie/czy faktura, była realizowana na jakim numerze dostawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, również w kwestii pozostałych przewoźników, od których Spółka otrzymuje potwierdzenia zrealizowania dostaw w formacie dokumentów PDF, XLSX, XLS, XML, CSV, takie dokumenty w połączeniu z dokumentami handlowymi, dają potwierdzenie dokonania dostawy w ramach WSTO na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, co w połączeniu z zamówieniem, fakturą i potwierdzeniem zapłaty za towar jednoznacznie potwierdzał dostawę do kraju w UE w ramach procedury WSTO.

Posiadanie zbiorczych list dostawy pod fakturą za usługi logistyczne, również jest dowodem dostawy i może stanowić potwierdzenie w ramach WSTO, i w ocenie Spółki ma ono taką samą moc dowodową jak przyporządkowane indywidualnie do każdej faktury i zamówienia listy przewozowe z potwierdzeniem konkretnych dostaw. Proszą Państwo o potwierdzenie w formie interpretacji indywidualnej, słuszności stanowiska wnioskodawcy w ramach analizowanego zagadnienia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie uznania transakcji za wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość oraz miejsca jej opodatkowania na podstawie posiadanej dokumentacji, tj. faktury oraz:

-listu przewozowego (np. dokument CMR) potwierdzającego przez przewoźnika dostarczenie towaru do jednego z krajów UE – jest prawidłowe,

-oświadczenia nabywcy towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE – jest prawidłowe,

-korespondencji z nabywcą lub oświadczenia nabywcy towarów w formie wiadomości e-mail o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE – jest prawidłowe,

-oświadczenia przewoźnika odpowiedzialnego za transport towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE – jest nieprawidłowe,

-oświadczenia w formie pliku zbiorczego w formacie PDF, XLSX, XLS, XML, CSV otrzymane od przewoźnika odpowiedzialnego za transport towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

Według art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy:

Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 2 pkt 22a ustawy:

Przez wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość (dalej WSTO) rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez dostawcę lub na jego rzecz, w tym wtedy, gdy dostawca uczestniczy pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, który jest:

a)podatnikiem podatku od towarów i usług lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od towarów i usług, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub

b)podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiadającego wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów, o którym mowa w art. 9, lub

c)podmiotem niebędącym podatnikiem

-pod warunkiem że dostarczane towary nie są nowymi środkami transportu ani towarami, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2.

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1a ustawy:

Miejscem dostawy towarów w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Stosownie do art. 22a ust. 1 ustawy:

Przepis art. 22 ust. 1 pkt 1a nie ma zastosowania, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)dostawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby – stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium jednego państwa członkowskiego;

2)towary są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1;

3)suma całkowitej wartości dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych na terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 2, oraz całkowitej wartości usług, o których mowa w art. 28k ust. 1, świadczonych na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 2 pkt 2, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro lub jej równowartości wyrażonej w walucie krajowej państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1, przy czym w przypadku dostawcy posiadającego siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby – stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju, wyrażona w złotych równowartość kwoty w euro wynosi 42 000 zł.

Jak wynika z przywołanych przepisów wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość ma miejsce jeżeli towary są wysyłane lub transportowane z jednego państwa członkowskiego (nie musi to być Polska) do innego państwa członkowskiego, a dostawa towarów musi być dokonywana na rzecz:

podatnika lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem, w przypadku których nie występuje opodatkowanie tego nabycia jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów,

każdej innej osoby niebędącej podatnikiem.

Przedmiotem WSTO mogą być towary wyprodukowane w UE lub towary, które zostały już dopuszczone do swobodnego obrotu w UE i które znajdują się na jej terytorium i są dostarczane nabywcom w UE. WSTO nie stosuje się w odniesieniu do:

nowych środków transportu,

towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz,

dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich, antyków, towarów używanych – jednak tylko wówczas, gdy podstawę opodatkowania ustala się zgodnie z procedurami szczególnymi określonymi w art. 120 ust. 4 lub 5 ustawy.

Co do zasady miejscem dostawy (opodatkowania) w przypadku WSTO jest kraj w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy – czyli kraj konsumenta. Natomiast w sytuacji gdy są spełnione warunki określone w art. 22a ust. 1 ustawy, za miejsce opodatkowania dostawy towarów uznaje się kraj rozpoczęcia wysyłki/transportu towarów. Przy czym podatnik uprawniony do stosowania ww. zasady szczególnej może z niej zrezygnować (przez złożenie stosownego zawiadomienia) i rozliczać dostawy na zasadach ogólnych.

Na podstawie art. 22a ust. 7 ustawy:

Warunkiem uznania dostawy towarów w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość za dostawę dokonaną na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, w przypadku gdy towary w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium kraju, jest otrzymanie przez dostawcę, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dowodów, że towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Zgodnie z art. 22a ust. 8 ustawy:

Dowodami, o których mowa w ust. 7, są dokumenty:

1)przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju – w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przez dostawcę przewoźnikowi (spedytorowi),

2)potwierdzające odbiór towarów poza terytorium kraju,

-jeżeli dokumenty te łącznie potwierdzają dostarczenie towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Według art. 22a ust. 9 ustawy:

W przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 8, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, dokumentami wskazującymi, że dostawa towarów została dokonana na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, mogą być również inne dokumenty otrzymywane przez dostawcę w tego rodzaju dostawie towarów, w szczególności:

1)korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2)dokument potwierdzający zapłatę za towar, a w przypadku gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie – inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania.

Natomiast stosownie do art. 22a ust. 10 ustawy:

Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 7, nie został spełniony, dostawca nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w następnym okresie rozliczeniowym. W tym przypadku, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres rozliczeniowy dostawca nie otrzymał dokumentów wskazujących, że dostawa towarów została dokonana na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, jako dostawę towarów na terytorium kraju.

Ww. przepisy określają warunki, które muszą być spełnione aby opodatkować WSTO w kraju konsumenta.

Stosownie do art. 130a pkt 2 ustawy:

Na potrzeby rozdziału 6a podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, które:

a)dokonują wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość lub

b)ułatwiają dostawę towarów zgodnie z art. 7a ust. 2, jeżeli wysyłka lub transport towarów będących przedmiotem dostawy rozpoczyna się i kończy na terytorium tego samego państwa członkowskiego, lub

c)posiadają siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, ale nie posiadają siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego konsumpcji oraz świadczą usługi na rzecz osób niebędących podatnikami, o których mowa w art. 28a.

W myśl art. 130a pkt 2a ustawy:

Przez państwo członkowskie konsumpcji rozumie się:

a)w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość – państwo członkowskie zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy,

b)w przypadku dostaw towarów dokonanych przez podatnika ułatwiającego takie dostawy zgodnie z art. 7a ust. 2, jeżeli wysyłka lub transport towarów będących przedmiotem takich dostaw rozpoczyna się i kończy na terytorium tego samego państwa członkowskiego – to państwo członkowskie,

c)w przypadku świadczenia usług – państwo członkowskie, na terytorium którego ma miejsce świadczenie usług.

Na podstawie art. 130a pkt 2b ustawy:

Przez państwo członkowskie identyfikacji rozumie się państwo członkowskie:

a)w którym podatnik posiada siedzibę działalności gospodarczej albo

b)w którym podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, albo

c)w którym podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, które wybiera w celu złożenia zgłoszenia informującego o zamiarze skorzystania z procedury unijnej, jeżeli nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, ale posiada więcej niż jedno stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, albo

d)rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów, a w przypadku większej liczby takich państw członkowskich – państwo członkowskie, które podatnik wybiera w celu złożenia zgłoszenia informującego o zamiarze skorzystania z procedury unijnej, pod warunkiem, że nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 130a pkt 3 ustawy:

Przez procedurę unijną rozumie się rozliczenie VAT należnego z tytułu czynności określonych w pkt 2 lit. a-c państwu członkowskiemu konsumpcji za pośrednictwem państwa członkowskiego identyfikacji.

Natomiast w myśl art. 130b ust. 1 ustawy:

Podatnik może złożyć zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania z procedury unijnej w państwie członkowskim identyfikacji. Procedura unijna ma zastosowanie do wszystkich dostaw towarów lub każdego świadczenia usług objętych tą procedurą, dokonywanych przez podatnika na terytorium Unii Europejskiej.

Ww. przepisy wprowadzają procedurę tzw. One Stop Shop (OSS). Procedura ta ma na celu uproszczenie obowiązków w zakresie podatku VAT nałożonych na podatników dokonujących dostaw towarów i świadczących usługi osobom niebędącym podatnikami (konsumentom) na terytorium UE, poprzez umożliwienie im:

-elektronicznej rejestracji dla celów podatku VAT w jednym państwie członkowskim;

-deklarowania i płacenia należnego podatku VAT w ramach jednej elektronicznej kwartalnej deklaracji;

-współpracy z administracją podatkową państwa członkowskiego siedziby działalności gospodarczej, nawet jeśli dokonywane dostawy/świadczenie usług mają charakter transgraniczny.

Na podstawie ww. procedury podatnicy, m.in. dokonujący WSTO, nie muszą rejestrować się do celów podatku VAT we wszystkich państwach członkowskich, w których dokonywane są dostawy. Zamiast tego podatek VAT należny od tych transakcji mogą zadeklarować i zapłacić w jednym państwie członkowskim (państwie członkowskim identyfikacji) za pośrednictwem OSS. Korzystanie z tej procedury ma charakter fakultatywny.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka prowadzi handel poprzez sklepy internetowe własne i platformy sprzedaży internetowej, a działalność ta polega na sprzedaży przez Internet (…).

Spółka dokonuje dostaw towarów w ramach procedury WSTO, które są transportowane z Polski do klientów na terytorium Unii Europejskiej („UE”) przez przewoźników: (…), ale może też korzystać z firm (…) działających na zlecenie Spółki, a zatem Spółka w pośredni sposób odpowiada za transport tych towarów.

Proces składania zamówienia, sprzedaży i wysyłki towarów do klienta wygląda tak, że klient składa zamówienie przez sklep internetowy Podatnika. Po wprowadzeniu poprawnych danych, wyborze towaru wskazuje też metodę dostarczenia zamówienia. Strona sklepu Wnioskodawcy jest bezpośrednio połączona z systemem X. Po systemowej weryfikacji płatności za zamówienie, zamówienie jako potwierdzone trafia z (…) do realizacji w systemie Y na magazynie. (…).

Na ten moment zamówienia zagraniczne realizowane są za pomocą kuriera (…), oraz za pośrednictwem (…), która oferuje pośrednictwo w wysyłkach i dostawach z wykorzystaniem lokalnych kurierów. W taki sposób realizowane są wysyłki do krajów UE, przy czym wiodące kraje w tym procesie to Czechy, Słowacja, Francja, Hiszpania, Niemcy i Włochy.

W systemie X Podatnika po każdej realizacji zamówienia zostaje przypisany list przewozowy odpowiadający za realizację wskazanego zamówienia.

Firmy kurierskie, dostarczają Spółce potwierdzenia dokonania dostawy, przy czym w zależności od dostawcy usług logistycznych, forma takiego potwierdzenia może być różna w zależności od przyjętych wewnętrznych procedur danego dostawcy usług logistycznych. I tak na przykład, w przypadku operatorów globalnych informacje o zrealizowanych dostawach mają swoje potwierdzenie na fakturach od tego przewoźnika gdzie w załączniku do faktury w formie PDF, XLSX, XLS, CSV, XML dostarczana jest bardzo szczegółowa lista zrealizowanych przesyłek, która to lista konsoliduje wiele przesyłek kurierskich dokonanych w ramach sprzedaży na terytorium UE.

Zdarza się, że w odniesieniu do takich transakcji, Spółka nie dysponuje fizycznie tradycyjnym listem przewozowym potwierdzającym dostawę towarów do nabywcy. W każdym jednak przypadku, jako dowód dostarczenia towarów sprzedawanych w ramach procedury VAT WSTO, Spółka posiada oprócz faktury zawierającej m.in. nazwy i ilości sprzedawanych towarów, również przynajmniej jeden z następujących dokumentów:

a)list przewozowy (np. dokument CMR) będący potwierdzającym przez przewoźnika dostarczenie towaru do jednego z krajów UE;

b)oświadczenie nabywcy towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE;

c)oświadczenie przewoźnika odpowiedzialnego za transport towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE;

d)oświadczenie w formie pliku zbiorczego w formacie PDF, XLSX, XLS, XML, CSV otrzymane od przewoźnika odpowiedzialnego za transport towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE;

e)korespondencja z nabywcą lub oświadczenie nabywcy towarów w formie wiadomości e-mail o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE.

Spółka jest w stanie zidentyfikować tożsamość towarów, których dotyczą powyższe dokumenty i powiązać je z zamówieniem i wystawioną przez siebie fakturą (lub fakturami) na podstawie opisu towarów, numeru zamówienia lub numerów faktury.

Powyższe dokumenty są Spółce dostarczane w formie papierowej lub elektronicznej (jako treść wiadomości email lub załączony do niej, zeskanowany dokument).

Spółka prowadzi działalność gospodarczą i jest zarejestrowana (w Polsce) jako podatnik VAT czynny oraz jako podatnik VAT UE.

Dostawy towarów są dokonywane na rzecz:

a)podatnika podatku od towarów i usług lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem podatku od towarów i usług, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

b)podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiadającego wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów,

c)osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

Całkowita wartość dostaw towarów dokonywanych w ramach WSTO, jak i usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych świadczonych na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, liczona łącznie dla wszystkich państw członkowskich, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła u Państwa w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro lub jej równowartości (42 000 zł w Polsce).

Z posiadanej przez Państwa dokumentacji dotyczącej ww. dostaw towarów, jednoznacznie wynika, że Towary zostały odebrane przez nabywcę na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Dokumentację dotyczącą ww. dostaw towarów, o których mowa we wniosku posiadają Państwo przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy potwierdzenie dostawy w jednej ze wskazanych form, jakim Spółka dysponuje spełnia wymogi dowodów potwierdzających, że Towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, o których mowa w art. 22a ust. 7, 8 oraz 9 ustawy i jest wystarczające do rozpoznania transakcji WSTO rozliczanej w Polsce za pomocą procedury VAT OSS i nie opodatkowywania polskim podatkiem VAT tej dostawy jako dostawy towarów na terytorium kraju.

Mając na uwadze art. 22a ust. 7 ustawy, warunkiem uznania dostawy towarów w ramach WSTO za dostawę dokonaną na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy towarów, w przypadku gdy towary w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium kraju, jest otrzymanie przez dostawcę, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dowodów, że towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów. Ww. artykuł wskazuje również, że dowodami tymi mogą być dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju oraz dokumenty potwierdzające odbiór towarów poza terytorium kraju – jeżeli dokumenty te łącznie potwierdzają dostarczenie towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów. Co istotne, zgodnie z ust. 9 art. 22a, w przypadku gdy dokumenty, o których mowa powyżej, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, dokumentami wskazującymi, że dostawa towarów została dokonana na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, mogą być również inne dokumenty otrzymywane przez dostawcę w tego rodzaju dostawie towarów, w szczególności korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie oraz dokument potwierdzający zapłatę za towar, a w przypadku gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie – inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania.

Zauważyć zatem należy, że ustawa nie wskazuje obligatoryjnych rodzajów dokumentów stanowiących podstawę do potwierdzenia, że towary zostały dostarczone do konsumenta zamieszkałego na terytorium innego niż Polska kraju UE. W analizowanej sprawie Spółka oprócz faktury zawierającej m.in. nazwy i ilości sprzedawanych towarów, będzie posiadać również przynajmniej jeden z następujących dokumentów:

-list przewozowy (np. dokument CMR) będący potwierdzającym przez przewoźnika dostarczenie towaru do jednego z krajów UE;

-oświadczenie nabywcy towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE;

-oświadczenie przewoźnika odpowiedzialnego za transport towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE;

-oświadczenie w formie pliku zbiorczego w formacie PDF, XLSX, XLS, XML, CSV otrzymane od przewoźnika odpowiedzialnego za transport towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE;

-korespondencja z nabywcą lub oświadczenie nabywcy towarów w formie wiadomości e-mail o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE.

Spółka jest w stanie zidentyfikować tożsamość towarów, których dotyczą powyższe dokumenty i powiązać je z zamówieniem i wystawioną przez siebie fakturą (lub fakturami) na podstawie opisu towarów, numeru zamówienia lub numerów faktury. Z posiadanej przez Spółkę dokumentacji dotyczącej dostaw towarów, o których mowa we wniosku, jednoznacznie wynika, że towary zostały odebrane przez nabywcę na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Podkreślić należy, że zgodnie z art. 22a ust. 7 ustawy, warunkiem uznania dostawy towarów w ramach WSTO jest otrzymanie przez dostawcę towarów przed terminem do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dowodów, że towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów. Dowodami tymi, zgodnie z art. 22a ust. 8 ustawy są dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju – w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przez dostawcę przewoźnikowi (spedytorowi) oraz potwierdzające odbiór towarów poza terytorium kraju, jeżeli dokumenty te łącznie potwierdzają dostarczenie towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Natomiast w przypadku gdy dokumenty, o których mowa powyżej nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, dokumentami wskazującymi, że dostawa towarów została dokonana na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, mogą być również inne dokumenty otrzymywane przez dostawcę w tego rodzaju dostawie towarów, w szczególności korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie, dokument potwierdzający zapłatę za towar, a w przypadku gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie – inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania.

Wskazać należy, że list przewozowy (np. dokument CMR) potwierdzający przez przewoźnika dostarczenie towaru do jednego z krajów UE, oświadczenie nabywcy towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE oraz korespondencja z nabywcą lub oświadczenie nabywcy towarów w formie wiadomości e-mail o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE, stanowią dokumenty warunkujące uznanie transakcji za WSTO. Ponadto mając na uwadze opisany model sprzedaży, z którego wynika, że Towary transportowane są z Polski do klientów na terytorium Unii Europejskiej, a z posiadanej przez Spółkę dokumentacji jednoznacznie wynika, że towary zostały odebrane przez nabywcę na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, to należy uznać, że opisane dostawy będą stanowić WSTO. Tym samym miejscem opodatkowania transakcji udokumentowanych na podstawie faktury oraz jednego z poniższych dokumentów, tj.:

-listu przewozowego (np. dokument CMR) potwierdzającego przez przewoźnika dostarczenie towaru do jednego z krajów UE;

-oświadczenia nabywcy towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE;

-korespondencji z nabywcą lub oświadczenie nabywcy towarów w formie wiadomości e-mail o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE.

będzie państwo członkowskie konsumpcji (w przypadku WSTO państwo członkowskie zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy).

Zatem, skoro Spółka do dostaw dokumentowanych fakturą oraz jednym z poniższych dokumentów, tj.:

-listem przewozowym (np. dokument CMR) potwierdzającym przez przewoźnika dostarczenie towaru do jednego z krajów UE;

-oświadczeniem nabywcy towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE;

-korespondencją z nabywcą lub oświadczenie nabywcy towarów w formie wiadomości e-mail o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE,

będzie dokonywała sprzedaży towarów w ramach WSTO i równocześnie jest zgłoszona do procedury szczególnej VAT OSS, Spółka będzie rozliczała sprzedaż WSTO w Polsce poprzez zastosowanie procedury szczególnej OSS. Ponadto, Spółka wskazała, że będzie w posiadaniu dokumentów potwierdzających dostarczenie Towarów do klientów na terytorium Unii Europejskiej w terminach, o których mowa w art. 22a ust. 10 ustawy, zatem nie wystąpi obowiązek wykazania przedmiotowej sprzedaży jako dostawy towarów dokonanej na terytorium kraju tj. w Polsce.

Natomiast dostaw udokumentowanych fakturą oraz jednym z poniższych dokumentów, tj.:

-oświadczeniem przewoźnika odpowiedzialnego za transport towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE;

-oświadczeniem w formie pliku zbiorczego w formacie PDF, XLSX, XLS, XML, CSV otrzymane od przewoźnika odpowiedzialnego za transport towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE;

nie można uznać za WSTO.

Podkreślić należy, że pomimo iż Spółka wskazała, że z posiadanej przez nią dokumentacji jednoznacznie wynika, że towary zostały odebrane przez nabywcę na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, to faktura oraz jeden z poniższych dokumentów, tj.:

-oświadczenia przewoźnika odpowiedzialnego za transport towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE,

-oświadczenia w formie pliku zbiorczego w formacie PDF, XLSX, XLS, XML, CSV otrzymanego od przewoźnika odpowiedzialnego za transport towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE,

nie stanowią dokumentów o których mowa w art. 2a ust. 8 i 9. Z art. 22a ust. 9 ustawy bowiem jednoznacznie wynika, że dokumentem potwierdzającym dokonanie WSTO może być korespondencja handlowa z nabywcą a nie z przewoźnikiem. Zauważyć należy, że wśród wskazanych powyżej dokumentów nie ma żadnego potwierdzenia pochodzącego od drugiej strony transakcji, tj. nabywcy, że otrzymał towary na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju.

W konsekwencji, potwierdzenie dostawy w postaci faktury oraz jednego z poniższych dokumentów, tj.:

-listu przewozowego (np. dokument CMR) potwierdzającego przez przewoźnika dostarczenie towaru do jednego z krajów UE,

-oświadczenia nabywcy towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE,

-korespondencji z nabywcą lub oświadczenie nabywcy towarów w formie wiadomości e-mail o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE,

spełnia wymogi dowodu potwierdzającego, że Towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, o których mowa w art. 22a ust. 7, 8 oraz 9 ustawy o VAT i jest on wystarczający do rozpoznania transakcji WSTO rozliczanej w Polsce za pomocą procedury VAT OSS i nie opodatkowywania polskim podatkiem VAT tej dostawy jako dostawy towarów na terytorium kraju.

Natomiast potwierdzenie dostawy w postaci faktury oraz jednego z poniższych dokumentów, tj.:

-oświadczenia przewoźnika odpowiedzialnego za transport towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE,

-oświadczenia w formie pliku zbiorczego w formacie PDF, XLSX, XLS, XML, CSV otrzymane od przewoźnika odpowiedzialnego za transport towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE,

nie spełnia wymogów dowodu potwierdzającego, że Towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, o których mowa w art. 22a ust. 7, 8 oraz 9 ustawy o VAT i w konsekwencji nie jest on wystarczający do rozpoznania transakcji WSTO rozliczanej w Polsce za pomocą procedury VAT OSS i nie opodatkowywania polskim podatkiem VAT tej dostawy jako dostawy towarów na terytorium kraju.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie uznania transakcji za wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość oraz miejsca jej opodatkowania na podstawie posiadanej dokumentacji, tj. faktury oraz:

-listu przewozowego (np. dokument CMR) potwierdzającego przez przewoźnika dostarczenia towaru do jednego z krajów UE – jest prawidłowe,

-oświadczenia nabywcy towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE – jest prawidłowe,

-korespondencji z nabywcą lub oświadczenia nabywcy towarów w formie wiadomości e-mail o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE – jest prawidłowe,

-oświadczenia przewoźnika odpowiedzialnego za transport towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE – jest nieprawidłowe,

-oświadczenia w formie pliku zbiorczego w formacie PDF, XLSX, XLS, XML, CSV otrzymane od przewoźnika odpowiedzialnego za transport towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca w UE – jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00